• MiaL26

    Få vit tvätt VIT naturligt??

    Hej!

    Som rubriken lyder undrar jag om ni vet om det går att få vit tvätt (främst lakan) sådär riktigt vit på ett naturligt sätt?
    Med naturligt menar jag utan klorin och blekmedel. Jag har så pass överkänslig hud att jag till och med reagerar på milda tvättmedel. Sen gillar jag också att tvätta miljövänligt. Så jag växlar lite mellan att använda castille tvål, tvättnötter och galltvål som tvättmedel. Har även provat ättika och bikarbonat för att få vittvätten vitare utan att lyckas. Kanske gör jag nått fel.. Finns det någon här som använder ättika och/eller bikarbonat för sin vittvätt och får det att fungera? Eller är det någon som har något annat tips? Skulle bli väldigt tacksam för tips! :D 

  • Svar på tråden Få vit tvätt VIT naturligt??
  • Jag är bara jag

    Ett husmorstips från förr är att lägga gulnade textilier i filmjölk över natten. Har dock ingen aning om det funkar. Dessutom måste man ju sen tvätta av filet.

  • MiaL26
    Jag är bara jag skrev 2019-12-07 14:41:29 följande:

    Ett husmorstips från förr är att lägga gulnade textilier i filmjölk över natten. Har dock ingen aning om det funkar. Dessutom måste man ju sen tvätta av filet.


    Hmm det låter intressant! Kan ju vara något att testa :) 
  • Barbro45

    Min mormor kokade lakanen i pottaska sedan lades de i blöt i en blandning av ättika och bikarbonat. Sedan sköljdes de i bäcken och hängdes på tork i solen. Det blev väldigt krispigt vita lakan. Det visade att man var en duktig husmor. Med hela proceduren med vinterns alla lakan tog flera dagar. Det var tungt och pottaskan var frätande så man lyfte den tunga heta tvätten med käppar. Det jag gör är att hänga ut lakanen i solen.

  • MiaL26
    Barbro45 skrev 2019-12-07 15:56:34 följande:

    Min mormor kokade lakanen i pottaska sedan lades de i blöt i en blandning av ättika och bikarbonat. Sedan sköljdes de i bäcken och hängdes på tork i solen. Det blev väldigt krispigt vita lakan. Det visade att man var en duktig husmor. Med hela proceduren med vinterns alla lakan tog flera dagar. Det var tungt och pottaskan var frätande så man lyfte den tunga heta tvätten med käppar. Det jag gör är att hänga ut lakanen i solen.


    Hmm intressant att höra :) Det är svårt att föreställa sig hur mycket tidigare generationer fått slita med hushållssysslorna! Och jag som tycker tvätten känns känns överväldigande trots tvättmaskin och torktumlare.. 
  • nytt eller gammalt

    Följer denna tråden! Nuförtiden blir alla mina vita kläder och lakan grådassiga. Kanske pga miljövänliga tvättmedel? Skulle så gärna vilja få dem vita igen. 

  • MiaL26
    Tow2Mater skrev 2019-12-07 16:13:38 följande:

    Tur vi har förmånen idag att kunna köpa färgade lakan, och slipper allt jobb med vita. :)


    Haha, ja nästa gång det blir dags att köpa lakan så blir det garanterat inte vita i alla fall! Men vore ändå kul att lära sig tvätta vittvätt ordentligt om det går... :) 
  • MiaL26
    nytt eller gammalt skrev 2019-12-10 12:57:48 följande:

    Följer denna tråden! Nuförtiden blir alla mina vita kläder och lakan grådassiga. Kanske pga miljövänliga tvättmedel? Skulle så gärna vilja få dem vita igen. 


    Ja det är precis vad som hänt mig också sedan jag bytte tvättmedel.. antar att icke-miljövänliga vittvättmedel innehåller starkare blekningsmedel.. :/ 
Svar på tråden Få vit tvätt VIT naturligt??