• Koncentration

    Är växter ömtåliga mot kyla?

    Hej!

    Jag har en Skvättiväg och en bananblomma. Jag skulle egentligen vilja öppna fönstret men är rädd om mina växter och tänker att de kanske inte skulle tåla kylan eller kan jag öppna fönstret utan att behöva oroa mig?

    Jag bor i en liten etta och jag har ingen annanstans att ställa växterna på för att skyddad de mot kylan i sådan fall. Bortsett ifrån badrummet men jag vill absolut inte lägga min växter där i.

    Jag tycker det är trevligt att öppna fönstret så det kan komma rent luft, tänker jag. Men hur ömtåliga är mina växter mot kyla?

    Tack för svar! :)

  • Svar på tråden Är växter ömtåliga mot kyla?
  • Jag är bara jag

    De flesta krukväxterna vi har i Sverige härrör från varma länder vilket gör de känsliga mot kyla. Minusgrader tål ingen, vissa kan tåla neråt +10 utan problem. Drag tål de flesta inte.

  • Barbro45

    Ett sätt att lösa ditt problem är att lägga något över blommorna när du öppnar fönstret, ett stycke tyg räcker oftast, förutsätter att du inte har det öppet alltför länge i minusgrader. 

  • Bertram

    Flytta dom till badrummet, öppna och vädra ur, passa på att vattna och duscha växterna, stäng fönstret och ställ tillbaka dom :)


    Bananplantan är särskillt känslig för kyla, skvättiväg tåligare men vill inte bli fryst..

Svar på tråden Är växter ömtåliga mot kyla?