• Anonymochorolig18

    Kostråd för att undvika missfall

    Hej

    jag har nu fått 3 olika kostråd för att undvika missfall. Läkare i sverige säger i princip samma som de klassiska råden vi får.

    Men kostrådgivare plus annan läkare säger ät inte gluten eller sådant som innehåller lektiner dvs tomat inte soja. Fått rådet att äta antiinflammatorisk mat (tex gurkmeja, ingefära)

    kinesisk läkare säger ät mkt kött, INTE kryddstark mat, gurkmeja,lök,chili,ingefära etc.

    detta förvirrar mig mkt då jag börjat må bättre av mina gröna drinkar (förutom spenat, grönkål,broccoli även gurkmeja,ingefära,citron, svartpeppar,msm) . detta vill kinesiska läkaren att jag slutar med.

    snart vet jag ej vad jag ska äta alls. vad har ni fått för råd? ps jag blir gravid lätt.men fått 7 missfall och ej vågat testa igen.

  • Svar på tråden Kostråd för att undvika missfall
  • HeidiHR

    Läste på instagramkontot kvinnokliniken att ingefära i höga mängder bör undvikas då nåt ämne kan påverka och öka blödning. Detta enligt tester som gjorts på råttor. Kan inte ge dig några råd i övrigt men kolla upp ingefäran!

  • Pascal

    Är vanlig varierande mat! Missfall är oerhört svåra att framkalla själv, genom kost troligen ännu svårare.

    Undvik cigarretter, snus, alkohol och den mat som Livsmedelsverket avråder gravida från. Att leva som vanligt och försöka minska på stressen tror jag att man kommer långt på :)

  • Jag är bara jag

    Det enda man vet möjligen kan öka risken för missfall är höga doser koffein. I övrigt har jag aldrig vare sig läst om några vetenskapliga studier eller fått råd av läkare om nåt annat gällande kosten.  Ingefära avråds från i höga doser för alla gravida- det var dock ovidkommande för egen del eftersom jag inte äter ingefära. Upprepade missfall beror oftast på nåt fel hos kvinnan. Anlag för blodproppar eller överaktivt immunförsvar är troligen de två största orsakerna. För egen del berodde mina 4 missfall ( både med egna ägg och ÄD) på immunförsvaret. När jag fick högre dos Prednisolon fick jag barn. Jag åt gluten, kryddstark mat, chili och vanlig mat. Det enda rådet jag fick var att i princip undvika kaffe helt ( nån kopp mycket sällan). Drack inte kaffe alls däremot pga illamående och ändrat smaksinne.

    Vilka mediciner har du provat? Med 7 m.f i bagaget är det dags för stora släggan i form av Levaxin, Trombyl, blodförtunnade injektioner, progesteron, Prednisolon och kanske intralipid också. Att tjorva med kosten spelar ingen roll.

  • Anonym (Sandra)

    Har läst att kaffe, lakrits och ananas i större mängder kan orsaka missfall.

  • Jag är bara jag
    Anonym (Sandra) skrev 2019-12-08 15:26:27 följande:
    Har läst att kaffe, lakrits och ananas i större mängder kan orsaka missfall.
    Kaffe, ja, lakrits nej, men det kan ge högt blodtryck och ska undvikas som gravid av det skälet. Och ananas? Nej, käre värld då hade nog halva världen fått m.f.
  • Anonym (Sandra)
    Jag är bara jag skrev 2019-12-08 15:34:07 följande:

    Kaffe, ja, lakrits nej, men det kan ge högt blodtryck och ska undvikas som gravid av det skälet. Och ananas? Nej, käre värld då hade nog halva världen fått m.f.


    Googlar du lite ser du att lakrits innehåller ett ämne som kanske kan vara skadligt för fostret samt orsaka missfall. Och som sagt även ananas i större mängder. Så om man har haft sju missfall på raken som ts (eller tre som jag) så är man kanske intresserad av rådet att inte äta lakrits och ananas varje dag.
  • Daphodil
    Pascal skrev 2019-12-08 13:27:11 följande:

    Är vanlig varierande mat! Missfall är oerhört svåra att framkalla själv, genom kost troligen ännu svårare.

    Undvik cigarretter, snus, alkohol och den mat som Livsmedelsverket avråder gravida från. Att leva som vanligt och försöka minska på stressen tror jag att man kommer långt på :)


    Tänkte skriva eget svar men nöjer mig med att citera denna person.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Sandra) skrev 2019-12-08 17:12:30 följande:
    Googlar du lite ser du att lakrits innehåller ett ämne som kanske kan vara skadligt för fostret samt orsaka missfall. Och som sagt även ananas i större mängder. Så om man har haft sju missfall på raken som ts (eller tre som jag) så är man kanske intresserad av rådet att inte äta lakrits och ananas varje dag.
    Du tror inte jag vet nånting efter 15 IVF:er och 4 m.f? Dessutom tror du att jag efter 10 års kamp för att få barn frivilligt skulle ta risker som skulle kunna orsaka missfall?! Du tror inte nån enda av alla läkare jag träffat genom åren skulle påpekat riskerna med ananas om de nu funnits? Du väljer att tro på skrönor. Bara för det så har jag googlat och fann INGA påståenden om att det orsakar m.f. Men misstro all vetenskap, alla IVF-läkare och alla råd vi fått vi som haft m.f och gå på myter istället. När ts fått sitt 8.e missfall trots att hon ätit en sträng diet kanske åtminstone ts ändrar sig och söker adekvata råd.
  • Anonymochorolig18
    Jag är bara jag skrev 2019-12-08 14:09:02 följande:

    Det enda man vet möjligen kan öka risken för missfall är höga doser koffein. I övrigt har jag aldrig vare sig läst om några vetenskapliga studier eller fått råd av läkare om nåt annat gällande kosten.  Ingefära avråds från i höga doser för alla gravida- det var dock ovidkommande för egen del eftersom jag inte äter ingefära. Upprepade missfall beror oftast på nåt fel hos kvinnan. Anlag för blodproppar eller överaktivt immunförsvar är troligen de två största orsakerna. För egen del berodde mina 4 missfall ( både med egna ägg och ÄD) på immunförsvaret. När jag fick högre dos Prednisolon fick jag barn. Jag åt gluten, kryddstark mat, chili och vanlig mat. Det enda rådet jag fick var att i princip undvika kaffe helt ( nån kopp mycket sällan). Drack inte kaffe alls däremot pga illamående och ändrat smaksinne.

    Vilka mediciner har du provat? Med 7 m.f i bagaget är det dags för stora släggan i form av Levaxin, Trombyl, blodförtunnade injektioner, progesteron, Prednisolon och kanske intralipid också. Att tjorva med kosten spelar ingen roll.


    Hej allt det du skriver vid senaste missfallet + rekommenderade vitaminer.

    däremot började jag ned presnisolon o fragmin när jag redan var gravid. men får inte tag på barnmorskan som rekommenderade mig allt detta (fertilitetsplus)

    min vanliga läkare o gyn tror inte på kortison de skriver ut det om jag vill men kan inte råda till mer än minimum.

    så ska försöka på eget bevåg att läsa på när jag ska börja med prednisolon o fragmin.

    missfallen innan åt jag levaxin (i fall att men inget problem med sköldkörteln), progesteron, trombyl plus folsyra.

    det jag gjort nu efter är att ha gått ner i vikt (var överviktig) o fått bort en ureaplasma infektion (läkare i Grekland)

    o tänkte testa igen... efter uppehåll på 7 månader pga psyket efter alla missfall..

    men nu när jag gick till en kinesisk läkare som tror att jag får missfall igen om jag inte äter precis rätt o äter diverse örter för "hetta och fukt" så är jag ledsen o vågar fortfarande inte därmed denna tråd...
  • Anonymochorolig18
    Jag är bara jag skrev 2019-12-08 17:24:34 följande:

    Du tror inte jag vet nånting efter 15 IVF:er och 4 m.f? Dessutom tror du att jag efter 10 års kamp för att få barn frivilligt skulle ta risker som skulle kunna orsaka missfall?! Du tror inte nån enda av alla läkare jag träffat genom åren skulle påpekat riskerna med ananas om de nu funnits? Du väljer att tro på skrönor. Bara för det så har jag googlat och fann INGA påståenden om att det orsakar m.f. Men misstro all vetenskap, alla IVF-läkare och alla råd vi fått vi som haft m.f och gå på myter istället. När ts fått sitt 8.e missfall trots att hon ätit en sträng diet kanske åtminstone ts ändrar sig och söker adekvata råd.


    såg detta efter miss senate svar. Jag tror jag läst ALLT som går att läsa om missfall och även väldigt mkt om graviditet i allmänhet och även immunförsvaret.

    mina tester på immunförsvaret var "normala" , nk celler etc men bestämde mig för att testa prednisol ändå då det var ngt i övre skalan..

    så jag vill bara påpeka att kost är sista testet jag ser att jag kan göra för att försöka och hoppas inte jag får ngr 8e missfall som du skriver om.

    hört andra som lyckats med kinesisk medicin nämligen efter sjukhelvetes många vändor i vanliga vården.

    vilken läkare gick du till som ökade din dos prednisolon och när började du med den?
  • Anonymochorolig18
    Lilant skrev 2019-12-16 11:24:56 följande:

    Dina problem är nog mycket djupare än kosten om du fått 7 missfall


    man blir beredd att testa allt dock när man fått 7 missfall.

    hört om några som blivit hjälpta av kenesisk medicin efter så många missfall, då har det varit koständringar,örter o akupunktur. men vem vet om det var det som hjälpte tillslut.

    dock blir man öppen för allt tillslut
Svar på tråden Kostråd för att undvika missfall