• Sun 8 Dec 2019 13:53
    704 visningar
    16 svar
    16
    704

    Får man flytta vart man vill med barn?

    Vi skilde oss i april. Vi har en son på 5 år. Vi bor på en liten ort och jag bor kvar så sonen är skriven hos mig. Vi har gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Min ex-fru flyttade ca 2 km härifrån.
    Nu har hon mailat mig att hon flyttat ca 1 mil härifrån. Sonen ska fortsätta gå på förskola här samt åk 1-6.
    Det jag är bekymrad över är att han missar spontanlek med sina kompisar som alla bor här på orten. Han har även släkt på min sida här.
    När jag googlat har jag sett att min ex-fru kan ha gjort sig skyldig till "egenmäktighet med barn". Kan det vara så?

  • Svar på tråden Får man flytta vart man vill med barn?
  • Sun 8 Dec 2019 14:03
    #1

    Kan vara så, eftersom ni har gemensam vårdnad, men tveksamt då barnet kan gå i samma skola osv

  • Sun 8 Dec 2019 14:05
    #2
    +2

    Som jag förstår det ska sonen stå fortsatt skriven hos dig? I så fall så nej, då har hon inte gjort sig skyldig till något. Hon kan själv flytta vart hon vill, däremot inte flyttanmäla barnet utan ditt samtycke. Ska barnets adress ändras behöver ni båda godkänna det, annars får man ta det till skatteverket eller vidare till att försöka få enskild vårdnad. Om man flyttanmäler ett barn mot andra förälderns vilja, det är då det här med egenmäktighet med barn kommer in i bilden.

  • Elin P
    Sun 8 Dec 2019 14:08
    #3
    +1

    Jag tycker du överreagerar. Barnet behöver ju inte byta förskola och skola. En mil är ingen sträcka att skjutsa heller varken till kompisar eller skola sen. Skillnad om hon flyttade 10 mil. Han kanske får kompisar där hon bor också, tex grannar?

  • Magica­l
    Sun 8 Dec 2019 14:47
    #4

    En mil är inte långt, så nej, det kommer nog inte ses som något lagbrott, speciellt inte om mamman inte ens försökt få ändrat barnets bokföringsadress.

  • Sun 8 Dec 2019 15:01
    #5
    PeterHj skrev 2019-12-08 13:53:26 följande:

    Vi skilde oss i april. Vi har en son på 5 år. Vi bor på en liten ort och jag bor kvar så sonen är skriven hos mig. Vi har gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Min ex-fru flyttade ca 2 km härifrån.

    Nu har hon mailat mig att hon flyttat ca 1 mil härifrån. Sonen ska fortsätta gå på förskola här samt åk 1-6.

    Det jag är bekymrad över är att han missar spontanlek med sina kompisar som alla bor här på orten. Han har även släkt på min sida här.

    När jag googlat har jag sett att min ex-fru kan ha gjort sig skyldig till "egenmäktighet med barn". Kan det vara så?


    Hoppas detta bara var en tankevurpa, annars låter du obehagligt kontrollerande.
  • Kusine­n
    Sun 8 Dec 2019 15:03
    #6
    +1

    Som de andra skriver så har ju en vuxen rätt att flytta vart hen vill. Det hen inte har rätt till är att flytta barnet, men så har ju heller inte skett här. Så nån egenmäktighet med baen handlar det inte om.

    Om du anser att flytten försvårar v/v boende kan du stämma om boendet, dvs stämma om att ha barnet boende hos dig på heltid (tex v/h) men du kan inte påverka var mamman bor. Att föräldern bor 1 mil från barmets skola räknas dock knappas som prsak till att barnet inte ska kunna bo varannan vecka.

  • Sun 8 Dec 2019 15:05
    #7

    Tack för alla svar! =)

  • Sun 8 Dec 2019 15:06
    #8

    Egenmäktighet genom att själv flytta? Skärp dig.

    Extremt mycket skadligare för barnet att du söker konflikt.

  • Sun 8 Dec 2019 15:20
    #9

    Det är väl klart jag inte söker konflikt!!! Skärp dig!
    Men han har sagt till mig att han aldrig vill bo på den orten och frågat när han får bestämma själv.

  • Magica­l
    Sun 8 Dec 2019 15:55
    #10
    +1
    PeterHj skrev 2019-12-08 15:20:57 följande:

    Det är väl klart jag inte söker konflikt!!! Skärp dig!
    Men han har sagt till mig att han aldrig vill bo på den orten och frågat när han får bestämma själv.


    Fast man undrade faktiskt lite varför du tog upp frågan.

    Visst skrev du väl att barnet är 5 år? Enda anledningen att ett så litet barn ens reflekterar över om den ska få bestämma själv är ju att någon (du?) sagt något om den saken.
  • Sun 8 Dec 2019 16:30
    #11
    +1
    PeterHj skrev 2019-12-08 15:20:57 följande:

    Det är väl klart jag inte söker konflikt!!! Skärp dig!

    Men han har sagt till mig att han aldrig vill bo på den orten och frågat när han får bestämma själv.


    Självklart söker du konflikt när du börjar leta argument som egenmäktighet med barn fast barnen ska fortsätta samma skola och vara skrivna hos dig. Det finns inget som är mer skadligt än när föräldrar väljer att kriga med varandra. Sluta genast.
  • Sun 8 Dec 2019 16:32
    #12
    +1
    PeterHj skrev 2019-12-08 15:20:57 följande:

    Det är väl klart jag inte söker konflikt!!! Skärp dig!

    Men han har sagt till mig att han aldrig vill bo på den orten och frågat när han får bestämma själv.


    Och självklart kan en femåring inte förväntas kunna överblicka konsekvenserna av att välja bort boende hos mamma. Det är ditt jobb som förälder att hjälpa till att trygga barnet inte underblåsa oro.
  • Sun 8 Dec 2019 17:06
    #13

    Vad aggressiv du är. Sluta!

  • Sun 8 Dec 2019 17:09
    #14
    +1

    Är det bara 1 mil så har du inget att säga till om, sorry.

  • Sun 8 Dec 2019 17:15
    #15

    Enlig förädrabalken spelar det geografiska avståndet ingen roll.
    Det handlar endast om barnets bästa.
    Men tack för att ni svarade! =) Jag ville bara ställa en fråga...

  • Kusine­n
    Sun 8 Dec 2019 18:02
    #16
    +2
    PeterHj skrev 2019-12-08 17:15:57 följande:

    Enlig förädrabalken spelar det geografiska avståndet ingen roll.

    Det handlar endast om barnets bästa.

    Men tack för att ni svarade! =) Jag ville bara ställa en fråga...


    Ja, finns det någon annan orsak än det geografiska avståndet som kan vara relevant för att barnet bara ska bo hos dig kan det ju vara aktuellt med stämning om boende.Men tråden handlar ju om flytten och avståndet på en mil så det är givetvis det man svarar på. Sannolikt lär en domstol anse att det är mer barnets bästa att få bo med båda sina föräldrar än att slippa bli skjutsad till kompisar varannan vecka.

    Egenmäkighet med barn handlar det inte om här då mamman inte gjort något för att hindra barnet att ha kontakt med dig.
Svar på tråden Får man flytta vart man vill med barn?