• Mrslonnqvist

    Omföderska efter många år

    Hej!

    Jag är gravid i v.34 med mitt andra barn. Min förstfödda dotter är 9 år fyllda och det var således länge sedan jag födde barn. Jag är nu orolig för att den kommande förlossningen ska bli lika långdragen och hemsk som den första... Jag undrar därför om någon har erfarenhet av förlossning med längre tid emellan barnen? Blev den förlossningen något enklare pga att du var omföderska eller upplevde du det som om det vore första gången igen?

  • Svar på tråden Omföderska efter många år
  • Anonym (Helena)
    Mrslonnqvist skrev 2019-12-08 14:14:24 följande:

    Hej!

    Jag är gravid i v.34 med mitt andra barn. Min förstfödda dotter är 9 år fyllda och det var således länge sedan jag födde barn. Jag är nu orolig för att den kommande förlossningen ska bli lika långdragen och hemsk som den första... Jag undrar därför om någon har erfarenhet av förlossning med längre tid emellan barnen? Blev den förlossningen något enklare pga att du var omföderska eller upplevde du det som om det vore första gången igen?


    Jag har 18 år mellan barnen.
    Fick den första när jag var 17 och den andra vid 35.

    Det där med att min blir som en förstföderska efter tio år stämmer inte. 
    Båda mina barn föddes vaginalt och båda var överburna, v 41+3 och v 41+4.

    Den första förlossningen gick väldigt snabbt, barnet kom två timmar efter vi anlänt till BB. Nummer två tog åtta timmar på sig, fast då sattes förlossningen igång så det var jättesnabbt det med.

    Sprack inte med någon av dem och mådde prima efteråt.
  • Anonym (Tjej)

    10 år mellan.

    Barn 1 - sprack en hel del, ont i ett år efteråt. Tog kanske 6h.

    Barn 2 - sprack inget. 3h efter förlossningen kändes det inte som jag fött barn. Kunde ha sex dagen efter utan problem. Förlossningen tog 2h.

    Kände mig definitivt som en omföderska. Första gången var allt krångligt, pinvärkar innan och kände inga krystvärkar.

    Andra gången så funkade allt som det skulle och jag gick från 4 cm öppen till att hon var ute på 20 min!

  • Anonym (3)

    Jag känner samma oro och undrar med hur det gått för de som har lång tid mellan förlossningarna. Är gravid i v.35. Nästan 11 år mellan barnen. Förra gången sprack jag totalt, sövdes och syddes ihop. Vill verkligen inte att det händer igen, har stor förlossningsrädsla men får riktigt bra hjälp från smvc.

  • Solblomma30

    En kompis till mig födde nyligen sitt andra barn med många år emellan och hon var väldigt orolig för att vara omföderska på nytt. Då läste jag en massa om det och det stämmer inte att andra förlossningen blir lika jobbig som första om det går lång tid emellan. Har man fött ett barn vaginalt så har man, och då är kroppen mer förberedd på nästa förlossning, så det kvittar att det har gått många år sen sista förlossningen. Hennes andra förlossning gick snabbt och lätt (första var lång och tuff). Lycka till :)

  • Anonym (Kvinna35)

    Nu hade jag hunnit föda två barn, en som 20 åring och andra vid 25. Med första tog FL nästan ett dygn och jag sprack ganska mycket, trots att barnet bara vägde drygt 3,3 kg. Andra vägde över 4 kg och jag behövde inga stygn, FL tog då bara 7 timmar.

    SEN blev det en paus på 8,5 år och tredje barnet måste jag bli igångsatt med. Jag hade ingen aning om att den långa pausen skulle göra mig mer som en förstföderska, men visst påverkade det. FL tog igen nästan ett dygn, jag gick över tiden och ett litet stygn behövdes...trots att barnet vägde bara 3,5 kg.

  • Anonym (Tredje förlossningen)
    Anonym (Kvinna35) skrev 2020-01-12 15:47:22 följande:

    Nu hade jag hunnit föda två barn, en som 20 åring och andra vid 25. Med första tog FL nästan ett dygn och jag sprack ganska mycket, trots att barnet bara vägde drygt 3,3 kg. Andra vägde över 4 kg och jag behövde inga stygn, FL tog då bara 7 timmar.

    SEN blev det en paus på 8,5 år och tredje barnet måste jag bli igångsatt med. Jag hade ingen aning om att den långa pausen skulle göra mig mer som en förstföderska, men visst påverkade det. FL tog igen nästan ett dygn, jag gick över tiden och ett litet stygn behövdes...trots att barnet vägde bara 3,5 kg.


    Det är en myt att man blir som förstföderska om man har ett långt uppehåll mellan två graviditeter. Däremot är det inte en myt att tredje förlossningen är lurig. Det säger i princip alla barnmorskor man pratar med. Den kan bli långdragen. Så troligen var det därför din tredje förlossning tog lång tid :)
  • Taffer86

    Jag har 6 år mellan första och andra barnet.

    Gick en vecka över tiden med andra barnet medans första kom en dag innan bf. Förlossningen med andra barnet tog också längre tid (9 timmar med första och 13 med andra) samt att jag upplevde andra förlossningen som mycket jobbigare än första.

  • Zakopane

    Jag har fyra barn födda 2006, 2008, 2018 och 2019. Min enklaste och snabbaste förlossning var med barn nr 3, dvs när det hade gått tio år sen sist. Krystning 5 minuter. Förvånad blev jag!

    Nr 4, där gick värkarbetet ännu lättare än nr 3 men slutskedet, krystfasen, varade 50 min pga vidöppen kronbjudning.

  • Zakopane

    Jag har fyra barn födda 2006, 2008, 2018 och 2019. Min enklaste och snabbaste förlossning var med barn nr 3, dvs när det hade gått tio år sen sist. Krystning 5 minuter. Förvånad blev jag!

    Nr 4, där gick värkarbetet ännu lättare än nr 3 men slutskedet, krystfasen, varade 50 min pga vidöppen kronbjudning.

  • Anonym (10 år!)

    Hade 10 år emellan. Första förlossningen startade av sig själv 12 dagar över tiden, från första känning till bebis tog den nästan 26 timmar (fr inskrivning FL och öppen 3 cm nästan 10 h). Sydd på tre ställen, men inga större komplikationer. Öppningsskedet var långdraget och jobbigt, fick ryggbedövning en timme innan bebisen kom och tack vare den hann jag vila lite innan krystarbetet. Blev chockad av den starka brännande smärtan när huvudet passerade och det är den smärtan jag fruktade mest inför andra gången.

    Andra gången 10 år senare igångsatt 7 dagar över tiden på fm. Regelbundna verkar kl 20/21 som sedan tilltog. Vid midnatt bad jag om mer smärtlindring alt bli förflyttad till FL för det började kännas mer. Flyttad till FL kl 01 och bebis född 40 minuter senare. Kände av kraftiga krystvärkar men själva framfödandet var inte lika smärtsamt eller skrämmande den här gången. Bebis två var dock större, vägde mer och hade större huvudingång. Sydd på två ställen, inga komplikationer.

  • Anonym (10 år!)

    Obs att jag inte fick några komplikationer vid första förlossningen heller, men lite mer sydd då.

Svar på tråden Omföderska efter många år