• Anonym (TS)

    Influensan? Hur vet man? Söka vård?

    Vill börja med att säga att jag inte är någon vårdsökande person. Har möjligen sökt för öroninflammation för några år sen.

    Nu tror jag att jag kan ha fått influensan, var ute bland mycket folk i torsdags eftermiddag, bor i Stockholm och det står att influensan börjat här.

    Började känna mig trött och frusen o fredags med huvudvärk. Kollade ingen temp. Under lördagen 39 grader och kraftig slemhosta, ont i kroppen, idag 39,5 grader och känner mig matt, ont överallt, huvudvärk, hostar massvis.

    Dricker massor då jag svettas massvis mellan varven och även ammar. Tagit vätskeersättning. Aptit noll men petar i mig lite smörgåsar. Står på benen och orkar vara uppe med familjen, men oerhört trött. Blir skapligt pigg ett par tre timmar efter att jag tagit alvedon.

    Men, då till frågan, har nog aldrig varit så här risig förut i mitt 35 åriga liv. Men mår ju ändå ok. Är det bara att härda ut eller bör man söka vård? Finns det något vården kan göra? Har redan hostmedicin mollipect som jag tar som ett av barnen fick utskrivet förut.

    Kommer jag smitta mitt barn som ammar på natten, ganska så stort, 1,5 år?

    Verkar som att många med influensa söker vård, hur kan de annars veta var influensan härjar osv?

    Kanske någon som jobbar i vården som kan ge råd? Vet att man kan ringa 1177 men frågar här först.

  • Svar på tråden Influensan? Hur vet man? Söka vård?
  • Anonym (E)

    Låter som influensan men du är långt ifrån att behöva söka vård. Det är mest riskgrupper såsom äldre och personer med nedsatt immunförsvar vilka även lär vara de som sökt så att vården vet vars influensan härjar. Ja det är stor risk att du smittar folk i din närhet.


     


    Det är jobbigt men härda ut :) Vila, drick mycket och överansträng dig inte. Låt övriga familjen göra mer än vanligt och skippa vad du kan.

  • Anonym (Vanligt)

    Om man inte tillhör en riskgrupp ska man inte söka vård vid influensa. Tvärtom, sitta på V.c och smitta ner andra är ju inte alls bra!  Influensa går över, det kan ta lite tid, men det är inget man kan påskynda och det finns självklart inga mediciner eftersom det beror på virus. Vila, drick mycket, ta febernedsättande. Inte säkert ditt lilla barn smittas eftersom h*n ammas, men om brukar de bli mindre sjuka än vuxna. Vi har varit förkylda alla 3 i vårt hushåll, men bebisen har klarat sig rätt bra.

  • Anonym (A)
    Anonym (Vanligt) skrev 2019-12-08 14:35:54 följande:
    Om man inte tillhör en riskgrupp ska man inte söka vård vid influensa. Tvärtom, sitta på V.c och smitta ner andra är ju inte alls bra!  Influensa går över, det kan ta lite tid, men det är inget man kan påskynda och det finns självklart inga mediciner eftersom det beror på virus. Vila, drick mycket, ta febernedsättande. Inte säkert ditt lilla barn smittas eftersom h*n ammas, men om brukar de bli mindre sjuka än vuxna. Vi har varit förkylda alla 3 i vårt hushåll, men bebisen har klarat sig rätt bra.
    Håller med
  • Pierott

    Låter som influensan. Man är ganska övertygad om att man kommer dö, men du behöver inte söka vård för dom kommer inte göra något endå. Du kommer bara bli ordinerad sängläge och febernedsättande.

  • Anonym (B)

    Såvida du inte har extremt hög feber, svårt att andas eller något annat mer akut är det ingen större mening att söka hjälp. Det går ju över och vården kan inte göra mycket för att lindra det. När jag varit som sjukast med influensa har jag knappt orkat ta en snabb dusch så kan du stå på benen i några timmar låter det inte alltför illa. Inte för att förringa din situation då jag vet hur jävligt det kan kännas men snarare att det kunde varit värre.

  • En manlig man

    Jag är i slutfasen av en trolig influensa. Blev sjuk för 17 dagar sedan och har knappt varit ute sen dess. Efter en vecka gick jag till läkare pga extrem hosta och att jag inte blev bättre, snarare sämre. Det visade sig att influensan gått ner i lungorna och utvecklats till lunginflammation. Efter 12 dagar penicillin är jag bättre men fortfarande inte bra. Täppt i ena örat, snorig, lite hosta och trött. Årets influensa är tuff!

  • Anonym (Stina)

    Alltså influensa är ju vanligtvis inte något man söker vård för? Man får den, är rejält sjuk med förkylning och så går den över efter en vecka typ. Vården kan inte bota influensa, det är ett virus. Skulle du få följdsjukdomar vilket är ovanligt för unga friska människor så kan man isf behandla det. I övrigt så är det som med en rejäl förkylning: Alvedon, varm dryck och vila.

    Undrar om inte en del missuppfattat det här med influensa och tror att det är någon superfarlig sjukdom...

  • Anonym (TS)

    Tack för alla svar, det jobbigaste är egentligen att man behöver fortsätta fungera som förälder, inte bara kan krypa ner och sova hela dagen. Såklart maken och de större barnen hjälper till mer, men maken jobbar nu må-fre och kommer hem runt 18. Blir långa dagar. Hoppas att febern är borta imorgon bitti, men om det är influensa verkar det ta minst en vecka.

    Kommer inte söka vård som ni säger, även om jag känner mig riktigt sjuk så förstår jag att det inte är farligt. Riktigt ångrar att jag följde med jobbet på julbord, måste fått smittan där, grrr.

  • Yassas

    Din man kan vara hemma med ert minsta barn, eftersom du är sjuk.

    Det kan absolut vara influensan. Då kan du räkna med att det blir värre innan det blir bättre. Var observant på infektioner i efterförloppet som är vanligt, tex bihåleinflammation, lunginflammation eller urosepsis. Själv var jag sjuk först en vecka med hög feber, hosta och värk i kroppen, sedan en vecka med antibiotikakrävande bihåleinflammation.

  • Yassas

    Din man kan vara hemma med ert minsta barn, eftersom du är sjuk.

    Det kan absolut vara influensan. Då kan du räkna med att det blir värre innan det blir bättre. Var observant på infektioner i efterförloppet som är vanligt, tex bihåleinflammation, lunginflammation eller urosepsis. Själv var jag sjuk först en vecka med hög feber, hosta och värk i kroppen, sedan en vecka med antibiotikakrävande bihåleinflammation.

Svar på tråden Influensan? Hur vet man? Söka vård?