• Anonym (Undrar)

    Ni som tagit hand om nyfödda

    Hej!

    Vi har länge försökt att få barn och nu har vi precis avslutat utredningen via komunen inför adoption. Förra veckan ringde komunen och frågade om vi även var intresserade av en bebis som kommer födas i vår här i Sverige. De sa att barnet förmodligen kommer bli placerat hos oss för ?alltid? och att det är stor chans att vi en dag kan adoptera den isf. Vi ska på info möte snart men mina tankar rusar nu och jag vet inget om hur sånt här fungerar.

    Kan förstå att det är en redan känd mamma osv men vill gärna höra erfarenheter kring detta och inte bannor/rätt/fel osv för alla tycker olika.

    Det enda jag vet är att den dagen jag har ett barn i min vård kommer jag älska det gränslöst

  • Svar på tråden Ni som tagit hand om nyfödda
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (E) skrev 2019-12-08 17:48:38 följande:

    Vad exakt är din fråga? Vad vill du veta?


    Allt. Från hur det blev beslutat, hur, var, när man tog hand om barnet. Hur det gick, hur det ?slutade?. Osv. Vad som helst och allt vill jag veta
  • Anonym (R)

    Det är ju väldigt sällsynt och med tanke på hur folk redan röstar ner inläggen så lär FL med dess "antisoc"-spammare tyvärr inte vara ett bra ställe för att diskutera detta.

  • Anonym (Ovanligt)

    Det är extremt ovanligt att nyfödda placeras i familjehem. Oftast får mamman nån chans i alla fall med hjälp från soc. Jag hade lösa bekanta som fick en nyfödd direkt efter förlossningen. De hade några barn själva så de visste ju hur det var att ha barn och nyfödda. Efter flera år adopterade de barnet.

  • Anonym (Grannen)

    Förekommer-Ja

    Ovanligt-ja

    Känner ett par som försökt bli gravida i flera år utan att lyckas. Ställde sig sedan i kö för att bli familjehem och ta emot fosterbarn och blev då erbjudna att ta emot ett barn på samma vis som ni. Var en ung mamma som väntade ett barn hon inte ville behålla. Barnets pappa ville inte heller ha barnet. Tanken var att de skulle få adoptera. Paret tackade självklart ja. Några veckor senare föddes barnet, då graviditeten redan var långt gången. Som jag förstod det fick de barnet till sig efter bara någon/några timmar då mamman efteråt vidhöll sitt beslut. Mamman hade 6 mån på sig att ångra sig, vilket hon inte gjorde, så paret fick adoptera barnet.

  • Anonym (Familjehem)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-08 17:46:13 följande:

    Hej!

    Vi har länge försökt att få barn och nu har vi precis avslutat utredningen via komunen inför adoption. Förra veckan ringde komunen och frågade om vi även var intresserade av en bebis som kommer födas i vår här i Sverige. De sa att barnet förmodligen kommer bli placerat hos oss för ?alltid? och att det är stor chans att vi en dag kan adoptera den isf. Vi ska på info möte snart men mina tankar rusar nu och jag vet inget om hur sånt här fungerar.

    Kan förstå att det är en redan känd mamma osv men vill gärna höra erfarenheter kring detta och inte bannor/rätt/fel osv för alla tycker olika.

    Det enda jag vet är att den dagen jag har ett barn i min vård kommer jag älska det gränslöst


    Hej ts. Jag är familjehem men till äldre barn. Jag tycker du ska söka en grupp på FB med familjehem och ställa frågor där. Finns många med stor erfarenhet i de grupperna.

    När soc säger att det troligen är en uppväxtplacering så är det vad de tror just nu men läget kan förändras och det finns föräldrar som ändrat sitt liv och fått hem barnet. Jag har varit medlem i några forum för familjehem i många år och läst om placeringar som slutat så trots löfte om uppväxtplacering.

    Vill bara att du ska få mer insikt om risken att barnet om några år kanske måste hem till bioföräldern.
  • Trädgårdsland

    Vet flera familjer som blivit familjehem åt nyfödda, där det skulle vara en uppväxtplacering Det har gått olika. En familj hade kvar barnet hela uppväxten. En annan fick plötsligt lämna tillbaks barnet efter ca 6 månader, mycket hastigt beslut från en dag till en annan, som naturligtvis var oerhört jobbigt. Ytterligare en familj där barnet blev hämtat under dramatiska former efter fyra år. Har även läst om en familj där barnet plötsligt skulle flyttas hem efter åtta år!

    Föräldrars rätttill sina barn är väldigt stark i Sverige. Oavsett om soc tror att det kommer bli placering hela uppväxten så måste ni vara beredda på att när som helst kan barnet måsta flytta från er. Att vara familjehem är långt ifrån samma sak som att adoptera.

  • Anonym (Sara)
    Trädgårdsland skrev 2019-12-09 08:35:13 följande:

    Vet flera familjer som blivit familjehem åt nyfödda, där det skulle vara en uppväxtplacering Det har gått olika. En familj hade kvar barnet hela uppväxten. En annan fick plötsligt lämna tillbaks barnet efter ca 6 månader, mycket hastigt beslut från en dag till en annan, som naturligtvis var oerhört jobbigt. Ytterligare en familj där barnet blev hämtat under dramatiska former efter fyra år. Har även läst om en familj där barnet plötsligt skulle flyttas hem efter åtta år!

    Föräldrars rätttill sina barn är väldigt stark i Sverige. Oavsett om soc tror att det kommer bli placering hela uppväxten så måste ni vara beredda på att när som helst kan barnet måsta flytta från er. Att vara familjehem är långt ifrån samma sak som att adoptera.


    Det handlar inte om föräldrars rätt till sina barn, utan barnens rätt till sitt biologiska ursprung som står nedskrivet i barnkonventionen och att barn inte ska skiljas ifrån sina biologiska föräldrar om det inte är absolut nödvändigt samt att barnet ska flytta tillbaka till sina föräldrar ifall föräldrarnas situation blir bättre.

    Mao kan man säga att barnkonventionens regler är väldigt starka i Sverige.
  • Anonym (Orsak)

    Jag tänker att du ska ta reda på orsaken till att babyn ska placeras som nyfödd. Är placeringen frivillig eller med tvång? Det är stor skillnad på någon som inte ville ha barn och säger att den inte vill ta hand om det och det någon med förståndshandikapp som man gör bedömningen att den aldrig kan ta hand om sitt barn själv. Tänk på att risken är relativt hög att barnet har liknade svårigheter i så fall. Finns det missbruk? I så fall finns ju möjligheten att föräldern tillfrisknar. Och risk för att babyn har skador redan. Etc etc.

  • Anonym (Eva)

    Vänner till mig tog emot ett litet barn, inte nyfödd men runt halvåret. Hela målet med placeringen var att barnet skulle tillbaka till sina föräldrar på sikt, adoption var inte aktuellt. Som jag förstod det är detta ett vanligt upplägg.

    Så ta reda på alla fakta innan du går in i en sådan situation så att du inte tror att du får adoptera men inte får det så att du står barnlös igen.

  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-08 17:46:13 följande:

    Hej!

    Vi har länge försökt att få barn och nu har vi precis avslutat utredningen via komunen inför adoption. Förra veckan ringde komunen och frågade om vi även var intresserade av en bebis som kommer födas i vår här i Sverige. De sa att barnet förmodligen kommer bli placerat hos oss för ?alltid? och att det är stor chans att vi en dag kan adoptera den isf. Vi ska på info möte snart men mina tankar rusar nu och jag vet inget om hur sånt här fungerar.

    Kan förstå att det är en redan känd mamma osv men vill gärna höra erfarenheter kring detta och inte bannor/rätt/fel osv för alla tycker olika.

    Det enda jag vet är att den dagen jag har ett barn i min vård kommer jag älska det gränslöst


    Låter som en blandning av olika saker som inte är förenliga. Vill du ha ett barn så ska du adoptera, inte bli familjehem. Finns ju även möjlighet till inhemsk adoption.

    Men, en familjehemsplacering är aldrig en uppväxtplacering, oavsett om omständigheterna talar för ett långsiktigt placeringsbehov.Placeringen sker tillsvidare och behovet av placeringen omprövas löpande var sjätte månad.
    Det är i och för sig möjligt att adoptera även ett famijehemsplacerat barn men det förutsätter att föräldrarna är med på det och vill det. Kan gå men är ytterst ovanligt.

    Om det efter tre års placering framstår som att föräldrarna fortsatt inte kommer att kunna ta hand om barnet så kan det bli aktuellt med en vårdnadsöverflytt till familjehemmet. Detta händer ofta men ska inte ses ett alternativ till att adopterad.
    Vid adoption finns ingen ångerrätt (efter 6 månader) utan barnet blir i all avseende likställt med att biologiskt barn. Vid en vårdnadsöverflytt så hamnar i samma situation som separerade föräldrar där den ena fått ensild vårdnad, dvs att föräldarna kan väcka talan om att återfå vårdnaden av tingsrätten när som helst och hur ofta som helst under barnets uppväxt.

    Bli gärna familjehem, det är ett supergivande och viktigt uppdrag men gör det inte i tron att du "får" ett eget barn. Det finns alltid möjliget att barnen ska tillbkaa till föräldrana och även om det inte är aktuellt så har barnet rätt till umgänge med föräldarna så långt det överhuvud taget går.
  • Anonym (svea)

    Hejsan!
    Risken med att de redan vet att inte föräldrarna inte kan ta hand om bebisen eller barnet senare beror på förmodligen att de inte kan ta hand om sig själva så pass och kanske har mycket stöd i in vardag. Eller Kan beror på att mamman är hemligt gravid och riskera sitt och barnets liv pga släkten .

  • Anonym (svea)

    Hejsan!
    Risken med att de redan vet att inte föräldrarna inte kan ta hand om bebisen eller barnet senare beror på förmodligen att de inte kan ta hand om sig själva så pass och kanske har mycket stöd i in vardag. Eller Kan beror på att mamman är hemligt gravid och riskera sitt och barnets liv pga släkten .

  • Anonym (svea)

    Hejsan!
    Risken med att de redan vet att inte föräldrarna inte kan ta hand om bebisen eller barnet senare beror på förmodligen att de inte kan ta hand om sig själva så pass och kanske har mycket stöd i in vardag. Eller Kan beror på att mamman är hemligt gravid och riskera sitt och barnets liv pga släkten .

Svar på tråden Ni som tagit hand om nyfödda