• Anonym (Emelie)

    Jag är lastbilschaufför - fråga vad du vill?

    Jag är mest nyfiken på vad folk undrar om oss lastbilschaufförer och vilka fördommar ni har.

  • Svar på tråden Jag är lastbilschaufför - fråga vad du vill?
  • Anonym (Ann)

    Hur är lönen? Får man ont av att sitta och köra hela dagarna?

    Är lastbilar krocksäkra? Man tror ju det men samtidigt dör en del förare i olyckor.

  • Anonym (CC)

    Dina manliga kollegor som har långa körningar, köper de mkt sex längs vägarna? Älskarinnor här och där?

  • Anonym (Hemmahosmig)

    Fördommarna är väl avsugningar av gamla tanter och män runt om vid vägkanter och rastplatser i Europa. Även att det är jävligt dåligt betalt att köra lastbil och smuggla blöjor.

  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Ann) skrev 2019-12-08 18:44:14 följande:

    Hur är lönen? Får man ont av att sitta och köra hela dagarna?

    Är lastbilar krocksäkra? Man tror ju det men samtidigt dör en del förare i olyckor.


    Mycket bra frågor. Just nu jobbar jag bara dagtid och heltid. Får ut det som facket avtalat fram. Tror det är nåt på 27000 innan skatt utan tillägg. Med alla tillägg efter skatt får jag ut mellan 21000-22000.

    Jag får inte så ont av att köra. Ibland kan jag få ont i höften av att sitta länge. Men sällan ett problem då jag oftast bara kör 2 timmar innan jag ska lasta/lossa. Men lite stel blir man allt så får sträcka ut mig ordentligt när jag kliver ur.

    Det där mew olyckor beror nog på. Jag är ingen expert inom det området. Tänker att om vi krockar med någon annan så är vi nog ändå bra skyddad mot skador. Men sen är det ju mycket annat som gör att det är större risker för oss som kör lastbil. Vi har mycket längre bromssträcka, väger mer, vältrisk, större risk att gå av vägen.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (CC) skrev 2019-12-08 18:46:12 följande:

    Dina manliga kollegor som har långa körningar, köper de mkt sex längs vägarna? Älskarinnor här och där?


    Det har jag aldrig hört talas om Det jag hört är väl att någon läst porrtidningar i ladtbilen och några som suttit och runkat på rastplatser.
  • Anonym (Emelie)
    Tow2Mater skrev 2019-12-08 18:50:48 följande:

    Köper du mkt sex längs vägarna? Älskare här och där?


    Har aldrig köpt sex i hela mitt liv. Men jag har haft sex med min partner i lastbilen.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Hemmahosmig) skrev 2019-12-08 18:48:50 följande:

    Fördommarna är väl avsugningar av gamla tanter och män runt om vid vägkanter och rastplatser i Europa. Även att det är jävligt dåligt betalt att köra lastbil och smuggla blöjor.


    Kul att du delar med dig inget jag märkt av
  • Anonym (En annan chaufför)
    Anonym (Ann) skrev 2019-12-08 18:44:14 följande:

    Är lastbilar krocksäkra? Man tror ju det men samtidigt dör en del förare i olyckor.


    Svarar på denna då emelie var lite osäker .

    Vid olyckor med personbilar, motorcyklar osv så sitter vi säkert. Det är sällan det blir större skador på oss än blåmärken och om det vill sig riktigt illa ett brutet ben. Person/erna i andre bilen brukar det allt som oftast gå sämre för.

    Vid krock med lastbil, fasta föremål och vältning är det faktiskt 50/50. Det beror på vart smällen tar.
Svar på tråden Jag är lastbilschaufför - fråga vad du vill?