• Sun 8 Dec 2019 21:35
    989 visningar
    9 svar
    9
    989

    Hantera borderline?

    Hej! Har en kollega som jag har ett konstnärligt projekt ihop med. (Hon är nödvändig för projektet och kan inte ersättas, därav denna tråd). Nu är det så att min kollega visar alla möjliga tendenser till borderline. Hon har ljugit för våra gemensamma samarbetspartners )och för mig), beter sig otroligt narcissistiskt och förväntar sig att alla andra ska anpassa sig - samtidigt som hon inte engagerar sig alls i projektet. Hon beter sig hänsynslöst mot mig som jobbar hårt för projektet, men kommer efteråt till mig och ska tröstas som ett barn. Jag är väldigt följsam för att jag värnar om projektet men har lust att be henne dra åt helvete. Min fråga är hur jag bäst når fram till någon som hon på ett konstruktivt sätt. Min upplevelse är att hon föraktar svaghet så låter man henne breda ut sig utnyttjar hon det. Om man å andra sidan sätter hårt mot hårt är hon lättkränkt och blir hämndlysten. Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Hantera borderline?
  • Anonym (Nja)
    Sun 8 Dec 2019 21:41
    #1

    Jag tycker inte att det låter som borderline...

  • Sun 8 Dec 2019 21:47
    #2

    Varför? Hon har de andra symptomen också. Tomhetskänsla, sexuellt vidlyftig, svartvit i sin bedömning av andra, paranoid och tappar verklighetsuppfattningen under stress...

  • Sun 8 Dec 2019 21:47
    #3

    Varför? Hon har de andra symptomen också. Tomhetskänsla, sexuellt vidlyftig, svartvit i sin bedömning av andra, paranoid och tappar verklighetsuppfattningen under stress...

  • Sun 8 Dec 2019 21:47
    #4

    Varför? Hon har de andra symptomen också. Tomhetskänsla, sexuellt vidlyftig, svartvit i sin bedömning av andra, paranoid och tappar verklighetsuppfattningen under stress...

  • Sun 8 Dec 2019 21:47
    #5

    Varför? Hon har de andra symptomen också. Tomhetskänsla, sexuellt vidlyftig, svartvit i sin bedömning av andra, paranoid och tappar verklighetsuppfattningen under stress...

  • Sun 8 Dec 2019 22:25
    #6

    Låt bli att försöka diagnostisera henne och prata med projektledaren.

  • Sun 8 Dec 2019 22:32
    #7

    Jag diagnosticerar henne för att någon här ska förstå typen och kunna råda. Det är inget jag skulle säga till henne. Hon har sagt att hon som ung fick diagnosen bipolär (hon har dålig koll, det skulle kunna vara borderline) så det kanske är det hon lider av. Jag skiter i vilket. Hon är odräglig och agerar inte som man gör i ett team. Jag har pratat lite försiktigt med vår samarbetspartner men är i en rävsax för vi är ju ett team och jag vill inte backstabba.

  • Anonym (op)
    Mon 9 Dec 2019 08:11
    #8
    SylviaPlath skrev 2019-12-08 22:32:03 följande:

    Jag diagnosticerar henne för att någon här ska förstå typen och kunna råda. Det är inget jag skulle säga till henne. Hon har sagt att hon som ung fick diagnosen bipolär (hon har dålig koll, det skulle kunna vara borderline) så det kanske är det hon lider av. Jag skiter i vilket. Hon är odräglig och agerar inte som man gör i ett team. Jag har pratat lite försiktigt med vår samarbetspartner men är i en rävsax för vi är ju ett team och jag vill inte backstabba.


    Min erfenhet av en bipolär partner säger mig att det mycket väl kan stämma med hennes beteende också.

    Föreslå ett samtal med chefen tillsammans med henne om det inte fungerar så slipper du backstabba.
  • Tue 10 Dec 2019 21:31
    #9

    Okej, tack. Hemsk sjukdom om man beter sig så vårdslöst mot andra. Hon måste ha någon slags rapid cykling-variant isåfall. Det som fått mig att tänka borderline är att hon har manipulativa drag,

Svar på tråden Hantera borderline?