• Mon 9 Dec 2019 01:10
    255 visningar
    1 svar
    1
    255

    tips på bra vinter aktiviteter i Sverige?

    Hej,

    Jag bor i Mellansverige och några vänner från östeuropa ska hälsa på mig i februari. De har aldrig tidigare varit utomlands.

    Jag tyckte att dom valde den bästa tiden att se Sverige på, stereotypen där och typ världen över är ju att det är mängder med snö och kallt och mörkt. Tråkigt för oss som bor här men blir nog kul för dom att se :)

    De kommer vara här i ca en vecka och undrar om ni vet något man borde visa dom? Kan tyvärr inte komma på så mycket mer än att strosa runt i Stockholm hehe.

    Vi alla är i 20års åldern, de gillar att utforska saker och kommer nog vara taggade på typ allt. Dock kanske inte museum och sånt.

    Har bil och vi tänkte röra oss ganska begränsat i Mellansverige.

    & en till fråga är vad man bör bjuda dom på mat som är ganska vanligt i Sverige? Behöver ju inte ens vara svenskt, fixade tacos till dom förut vilket de aldrig ätit och de blev väldigt uppskattat :)

    Korvstroganoff är högst upp på listan, men ni får gärna ge lite tips ????

  • Svar på tråden tips på bra vinter aktiviteter i Sverige?
  • Kusine­n
    Mon 9 Dec 2019 05:29
    #1

    Kanske åka till nåt snösäkert ställe? Till fjällen helt enkelt, tex sälen. Om det är snön och kylan som du vill visa.

    Bor du i Stockholmstrakten? HHur är det att åka ut i skärgården vintertid? Stockholm är ju en fin stad, så det finns väl en hel del att göra där. Om ni ändå vill gå på nåt museum är väl meeltidsmuseet och Vasamuseet bra förslag. LIvrustkammarne har väldigt bra visningar, med roliga berättrlser om svenska kunfligheter, ver dock ej hur urbudet ser ut på engelska.

    Vad är det för typ av saker som du ränker dig att visa som inte är museum eller liknande?

    Är ni studenter är kanske Uppsala kul att besöka, gå på någon nation och se studentlivet där samt kanske kika i Domkyrkan och Carolina.

    Om ni bor i andra änden av landet så tänker jag en tur till Marstrand Jag har aldrig varit där vintertid men kan nog vara fint.

    Aktiviteter som kan vara kul att prova som fInns på fler ställen är curling och skridskor på någon mycket säker plats.

    Annars är väl att visa det du själv gillar roligt, dina ueställen osv.

    På matsidan är kanske must något om det finns i februari. Saltlakrits i olika former.

Svar på tråden tips på bra vinter aktiviteter i Sverige?