• larssonsyndromet

    Bebisen sover otroligt oroligt

    Hej! Min son är tre månader och jag avlider snart av trötthet. Han "sover" hela natten, men enbart om jag ligger med tutten i hans mun och även då rör han på sig ungefär varannan minut vilket gör det omöjligt att sova överhuvudtaget. Jag provar många gånger under natten att lägga undan honom (eller själv rulla iväg lite smidigt) och då ligger han och vrider på sig i ungefär 10 minuter innan han vaknar helt. Börjar jag bära, klappa eller vyssja blir han klarvaken men han somnar om igen om han får amma.

    Han har också jättesvårt att komma till ro på kvällen. Han brukar inte somna förrän ca 23, och det är jättemärkligt iom att det inte är några problem alls att lägga honom och till och med lägga ifrån sig honom på dagen.    

    Man tror att han tillslut kommer att sova lugnt åtminstone nån timme eller så på natten, men nej. Han vrider och vänder precis hela natten. 

    Sedan när det blir morgon och han har varit vaken ett par timmar så somnar han och sover som en ängel, ibland över en timme i sträck. Men jag vill ju att han ska sova lugnt på natten! Varför är han så orolig?

  • Svar på tråden Bebisen sover otroligt oroligt
  • Anonym (hmm)

    Har du provat napp? Kanske känner han behov av att suga men behöver ändå röra på sig. 

    Sen är han bara 3 månader, han har liksom ingen dygnsrytm än. Det kommer med tiden, så att han somnar för natten vid kl 23 är normalt just nu :)
    För att underlätta så kan du låta honom sova i ljust rum under dagen och sen på natten i ett mörkt rum, så att han lär sig skillnad på dag och natt.

    Lycka till!

  • Rebecca1987

    Min dotter är lika gammal och gör likadant. Hon sover som bäst på morgonen när min klocka ringer för att gå upp. Och napp det tar hon inte ens hon får inte grepp om den. Min BVC sköterska sa att det nog bara är en övergång i en period då ögonen börjar få bättre syn och mycket intryck på dagen att ta in. Så det är svårt att komma till ro och avslappning

  • Elin P

    Kanske inte det svar du vill ha men det låter normalt för en 3-månaders. Kan du inte sova alltså medan barnet ammar? Jag sov hela nätterna med min yngsta vid bröstet och körde "självservering". Det kommer att bli bättre när barnet blir äldre. Kan pappan avlasta dig dagtid och du lägger dig för att sova då istället? Blir det alldeles för slitsamt och du känner att du absolut inte orkar mer kanske ni kan ge flaska ibland och du sover i annat rum? Inget fel i att delamma om man mår bättre av det.

  • larssonsyndromet

    Hej, tack för era svar!
    Han tar självklart varken napp eller flaska. Tungan ute

    Det finns liksom inga enkla lösningar utan man får mest bara stå ut. Han väcker ju storasyster som är jättesvår att lägga om man inte får tyst på honom snabbt också vilket hämmar lusten att experimentera. Pappan gör så gott han kan men han ska ju dels upp vid 6 och dels kan han inte få honom att somna på kvällarna eftersom bara amning funkar då och knappt ens det.  

    Det är väl så det kan vara bara och det känns skönt att ventilera. Men fasen vad jobbigt det är.   

  • Elin P
    larssonsyndromet skrev 2019-12-12 12:14:50 följande:

    Hej, tack för era svar!
    Han tar självklart varken napp eller flaska. Tungan ute

    Det finns liksom inga enkla lösningar utan man får mest bara stå ut. Han väcker ju storasyster som är jättesvår att lägga om man inte får tyst på honom snabbt också vilket hämmar lusten att experimentera. Pappan gör så gott han kan men han ska ju dels upp vid 6 och dels kan han inte få honom att somna på kvällarna eftersom bara amning funkar då och knappt ens det.  

    Det är väl så det kan vara bara och det känns skönt att ventilera. Men fasen vad jobbigt det är.   


    Men se till att du lägger dig och sover en stund dagtid då pappan är hemma åtminstone. En timme bör ju bebisen och pappan kunna klara om du nyss ammat.

    Sen är det som du säger att man får stå ut lite. Men inte så mycket att man blir att må dåligt på riktigt (om man känner sig deprimerad). Då kanske du skulle överväga att faktiskt sluta amma och gå över till flaska (jag tror det går att få barnet att ta flaska om man bestämt sig för att sluta amma och provar olika flaskor samt är envis). Eller så står du ut nu och försöker börja med gröt/smakportioner när han är 5 månader (ja det är OK att göra det om bebisens mage klarar det och man vill minska på amningen samt att bebis inte tar flaska).
  • Elin2014

    Tips efter att ha ammat tre barn: slarva inte med rapningen!!!

    När magen knölar vill de amma - när de ammar får de i sig luft så det blir ännu knöligare i magen. Ond cirkel...

    Barn kan vara svåra att rapa, det enda som funkade för oss var att jag lade dem över knät, ?hoppade? lite och klappade dem på ryggen. Ibland gick det att lägga upp dem på axeln och gå runt lite skuttigt. Kunde ibland ta ett tag men såååååå värt det om man ville sova.

    Såna där laktulos-droppar har hjälpt oss också. Allt är värt att prova när man inte får sova!

  • Anonym (Förstående)
    Elin P skrev 2019-12-12 14:36:33 följande:
    Men se till att du lägger dig och sover en stund dagtid då pappan är hemma åtminstone. En timme bör ju bebisen och pappan kunna klara om du nyss ammat.

    Sen är det som du säger att man får stå ut lite. Men inte så mycket att man blir att må dåligt på riktigt (om man känner sig deprimerad). Då kanske du skulle överväga att faktiskt sluta amma och gå över till flaska (jag tror det går att få barnet att ta flaska om man bestämt sig för att sluta amma och provar olika flaskor samt är envis). Eller så står du ut nu och försöker börja med gröt/smakportioner när han är 5 månader (ja det är OK att göra det om bebisens mage klarar det och man vill minska på amningen samt att bebis inte tar flaska).
    Håller med dig om flaskmatning, i alla fall delvis.

    Man kanske kan skaffa ett gosedjur modell större och lägga bredvid honom, och flaskan, så att han får känslan av att han inte är ensam? Gärna då ett som inte flyttas så lätt (tänker kvävningsrisk)
  • Anonym (Tidsfördrivaren)

    Tänkte på napp- och flaskvägran.. Har du provat Herobility märket? Jätte bra flaskor som härmar hamburgargreppet, även nappen är riktigt bra! Vi använder dem till vår lilla kille som får bröstmjölk via amning och även flaska. 

  • Maddi

    Kanske prova olika flaskor och åtminstone ge ersättning sista målet innan natten och även under natten. Ersättning håller sig i regel barnet mättare på. Sen amma på dagen.

  • larssonsyndromet

    Tusen tack för alla svar! Läser och funderar. Han hatar verkligen flaskan (som han tog för en månad sen) men får prova lite olika sorter då. Känns lite hopplöst dock då vi har tusen nappar som han hatar

Svar på tråden Bebisen sover otroligt oroligt