• andoridkvinna

    Hjälp har en mus i lägenheten

    Hej.

    Jag bor tyvärr markplan i en liten 1.a är van och vädra balkongen av nån anledning har fått en lite mus.. Har lagt fälla som vätterhem gav mig i jönköping men tyvärr vill den inte fram...

    Misstänker att musen bor i nån av mina skor och snor fågel frö då jag har fåglar.. Anticimex i Jönköping vill sanera min lägenhet de säger att man ska själv lägga ut mus fällor men har sagt att jag har fobi och se ett död djur men vill ha musen i min lägenhet.. Har nån bra förslag hur gör för att inte döda musen utan ta ut den utan att skadda den är rädd för den men vill ej döda ett levade varelse... Har gjort allt för att ta ut musen men den vill inte lämna min lägenhet :(

    Hoppas nån har bra förslag åt mig skicka gärna länkar på vad man kan göra då musen e gömmd nu den e rädd för mig och kommer inte ut nu men gör de ev när jag e ute...

    Mvh

  • Svar på tråden Hjälp har en mus i lägenheten
  • Långbenopluto

    fobi att se ett dött djur...??

    Hmmm. jag personligen har mer fobi på att tänka på alla bakterier som detta djur har på sig som sprids i lägenheten.... Kräks

  • EmberEyes

    Vad är ett för dig humant sätt att göra sig av med en mus?
    Bara att fånga in musen är djurplågeri i form av stress, musen kan mycket väl dö av denna shock/stresspåslag..
    Var ska du göra av infångad mus? Släppa i skogen där den kommer falla offer för rovdjur och sin egen oförmåga att överleva i fel habitat, om den ens överlever transporten?
    Släppa utanför dörren, så den kan komma in till dig igen en stund senare?

    Det mest humana jag känner till (om du inte vill ha kvar musen) är att ge den ett snabbt och smärtfritt slut.

  • Anonym (S)

    Musen är tyvärr dödsdömd. Om du inte får bort den kan du snart ha många möss. Ta bort fröna och sätt ut fälla där de brukar vara och hoppas på det bästa.

  • Anonym (Landet)

    Om du inte fångar den och den ligger och dör hos dig kommer du inte kunna bo i lägenheten. Extremt få lukter är värre än den från döda möss! ¨Stanken går inte med ord beskriva! Kräks Vi har haft 2 döda möss inne- i nån vägg eller golv så vi hittade dom aldrig. Det vara bara att stänga dörren till de rummen, öppna fönstret och hålla andan om man var tvungen gå in. Det stank i flera veckor. Jag ogillade starkt tanken på att döda möss när vi flyttade hit. Skogsmöss är jättesöta nämligen. Vi hade först en human fälla i form av en hög plåthink med vippbräda där de föll i och sen bar maken iväg dom till skogen. Men vissa möss är smarta och går inte på såna fällor så när vi hade haft samma mus i tv-rummet i 4 dagar köpte vi en fälla de dör i. En enkel fälla. Inte alla möss går i dom heller så nu har vi en annan variant också. Senaste 3 veckorna har vi tatt ca 8 möss inne. Tro mig- du vill vare sig ha en levande eller död mus inne. De skiter överallt, äter allt ( även kläder), sprider bakterier.

  • Anonym (Ja)

    Det kan säkert räcka att låna en katt över helgen så kommer musen att flytta! Med viss risk att katten får tag på den först iofs.


    Anonym (H) skrev 2019-12-10 15:28:21 följande:

    Skaffa katt.


  • Aurora Borrealis

    Ja, skicka in en katt i hemmet. Om du skaffar en katt permanent är du garanterad frihet från möss. Till just denna mus kan du be någon granne eller så att få låna in deras katt en helg.

  • Anonym (Musfällan går inte)

    Jag känner ingen som har katt dessutom har fåglar vill se när katten tar musen ifall funderar köpa en katt då bor marlplan men då ska inte bry sig om mina fåglar i buren men kanske

    Svårt och hitta nått sån kisse... Jqg är endå hemma mkt sks bara jobba deltid men vad

    Rekommederar ni mig har lagt fälla den vägrar gå i fällan den åt beten osten men kom inte i

    Fällen :(

  • Anonym (Musfällan går inte)

    Jag känner ingen som har katt dessutom har fåglar vill se när katten tar musen ifall funderar köpa en katt då bor marlplan men då ska inte bry sig om mina fåglar i buren men kanske

    Svårt och hitta nått sån kisse... Jqg är endå hemma mkt sks bara jobba deltid men vad

    Rekommederar ni mig har lagt fälla den vägrar gå i fällan den åt beten osten men kom inte i

    Fällen :(

  • Anonym (Musse)

    Sätt fällan i ett lugnt och mörkt hörn, typ under ett skåp. Gillra med en klick jordnötssmör. Om den fångas så lägg en påse över fälla + mus när du tar den så slipper du se eländet (de är ju väldigt söta...) när du slänger det.

    Annars är lånekatt en bra idé. Någon granne kanske har katt? Någon på jobbet?

  • Anonym (Landet)

    Ost är faktiskt inte så populärt bland möss. Vi brukar ha leverpastej.

  • andoridkvinna
    Anonym (Landet) skrev 2019-12-11 20:26:16 följande:

    Ost är faktiskt inte så populärt bland möss. Vi brukar ha leverpastej.


    Vart slänger man i så fall musen om får fast den hae lagt dubbel tejp plus choklad och fågel frö då den vill åt mina fågelars mat de skvätter på golvet men jag damsuger jämt tror ni att ni att min fälla kan var bra?
  • Anonym (Landet)
    andoridkvinna skrev 2019-12-12 01:19:05 följande:
    Vart slänger man i så fall musen om får fast den hae lagt dubbel tejp plus choklad och fågel frö då den vill åt mina fågelars mat de skvätter på golvet men jag damsuger jämt tror ni att ni att min fälla kan var bra?
    Om du fångar musen slänger du den i naturen nånstans. Om musen är kvar eller du får in fler och de inte går i fällan så köp en annan sorts fälla.
  • Anonym (Musfällan går inte)

    Hej igen

    Nu vart musen är gömd har lagt musfälla som anticimex har skickat till mig

    en box med giftbete men musen dyker inte upp och blir inte lockade av den..

    Vad mer kan göra för att få ut musen från lägenhet?

    Den kommer ut om lägger fågel mat och försökt ta ut den från ytterdörren då jag bor planmark.. Men även de funkar inte den kommer ut när stänger ytterdörren med fågel may :(

    Har fobi och se musen död men vill få ut den!!

  • Anonym (suck)
    Anonym (Musfällan går inte) skrev 2019-12-21 20:32:04 följande:

    Hej igen

    Nu vart musen är gömd har lagt musfälla som anticimex har skickat till mig

    en box med giftbete men musen dyker inte upp och blir inte lockade av den..

    Vad mer kan göra för att få ut musen från lägenhet?

    Den kommer ut om lägger fågel mat och försökt ta ut den från ytterdörren då jag bor planmark.. Men även de funkar inte den kommer ut när stänger ytterdörren med fågel may :(

    Har fobi och se musen död men vill få ut den!!


    Flytta?
    Det är mer humant att avliva musen än att hålla på med att försöka "omplacera" den. Din fobi borde inte väga tyngre än musens "rätt" till att inte bli utsatt för djurplågeri.
Svar på tråden Hjälp har en mus i lägenheten