• Millacilla82

    Kan fostret blivit till senare än vad bm tror?

    Vet inte om någon kan ge mig ett vettigt svar.

    Men iaf. Jag är gravid i v.12. I söndags morse började jag blöda,som en mens

    Ungefär. Ringde 1177 pga min oro. Hon sa att om det fortsatte att blöda

    och fick smärtor skulle jag åka in. Det fick jag inte utan hela dagen och kvällen

    var lugn. Sen måndag morgon. Samma sak min oro på topp. Ringer hc och blir

    hänvisad till förlossning som i son tur hänvisar mig till gyn. Får en akut tid.

    Det görs först ett vanligt ul. Där den här bm säger: du kan väl inte vara i v.12.?

    Jo,säger jag.

    Så då vill hon att vi gör ett vaginalt Ul. Där ser hon att jag blöder smått från

    livmodertappen. Jag får som inte höra så mkt mer. Får klä mig och så säger hon;

    fostret måste ha slutat växa för ca 1månad sen. Så det lär komma ett missfall.

    Så okänslig och oproffsig! Lägger sen fram hur man gå tillväga med skrapning och tabletter.

    I min förtvivlan o ledsamhet säger jag: ja men skriv ut tabletter. Nä,säger hon. Det är något

    Ni får här på plats. Jaha säger jag. Sen säger hon: Men jag vill att ni kommer in om ett

    Par dagar igen för en extra koll.

    Och det är dettas om gör mig så ledsen och förvirrad.

    Bm står först och påstår en sak och sen ska jag in igen och göra samma grej igen för att

    höra samma sak igen? Eller är det så att hon vill kolla av en gång till så hon inte sagt fel?

    Varför påstår man isf en sak först?

  • Svar på tråden Kan fostret blivit till senare än vad bm tror?
  • Anonym (F)

    Dom gör en ytterligare kontroll för att se om första bedömningen stämmer innan dom ger tabletter. Sa hon ingenting om ifall hjärtat slog? Om fostret avstannat för 1 månad sedan så borde ju hjärtat inte ha slagit..

  • Anonym (Kvinna 39)

    För att kunna svara på din fråga så måste vi ju först veta varför du "tror" att du är i v 12? Är det konstaterat av läkare? Eller har du själv bara räknat efter?

  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (F) skrev 2019-12-10 08:30:42 följande:

    Dom gör en ytterligare kontroll för att se om första bedömningen stämmer innan dom ger tabletter. Sa hon ingenting om ifall hjärtat slog? Om fostret avstannat för 1 månad sedan så borde ju hjärtat inte ha slagit..


    Man hör tydligen inte hjärtljud så där tidigt, säkrast framåt v. 17-18 eller senare.
    https://www.gravid.se/fragor-2/
  • Anonym (KLM)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-12-10 09:57:26 följande:

    Man hör tydligen inte hjärtljud så där tidigt, säkrast framåt v. 17-18 eller senare.

    www.gravid.se/fragor-2/


    Nej, men man bör se hjärtat på ultraljud tidigare.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (KLM) skrev 2019-12-10 10:03:09 följande:
    Nej, men man bör se hjärtat på ultraljud tidigare.
    Ja så tidigt som v. 6-7 kan man möjligen se hjärtat slå. Uppenbarligen gjorde det inte det när den här undersökningen gjordes.
  • Anonym (F)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-12-10 09:57:26 följande:

    Man hör tydligen inte hjärtljud så där tidigt, säkrast framåt v. 17-18 eller senare.

    www.gravid.se/fragor-2/


    Nej man ser det på vul. Så därav borde bm sagt om hjärtat slog eller ej.
  • Linniiis

    Stackars dig! Förstår verkligen att detta skapar jättemycket oro för dig att få ett negativt besked, men ändå ingenting som är definitivt som du direkt kan börja bearbeta.

    Har själv varit med om att på VUL inte finna något tickande hjärtat och att sedan gå med en veckas ångest över efterkontrollen. Hemska dagar!

    Vad jag har förstått det som måste man göra en kontroll där två olika vårdgivare får göra en bedömning. Tror att det i efterhand kommer vara skönt, för då vet du att det är ett definitivt besked även om det slutar med ett positivt eller negativt besked.

    Vill bara säga att du inte är ensam. Ta hand om dig.

    Kram!

  • Millacilla82
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-12-10 09:00:31 följande:

    För att kunna svara på din fråga så måste vi ju först veta varför du "tror" att du är i v 12? Är det konstaterat av läkare? Eller har du själv bara räknat efter? Är inskriven på hc s det är bm som kommit fram till det


  • Millacilla82
    Millacilla82 skrev 2019-12-10 13:58:09 följande:
    Jag är inskriven hos bm på hc så hon har konstaterat att jag är i v.12
  • Jag är bara jag

    Även när jag uppenbarligen fått MA som upptäcktes v.9+0 (fostret storlek som v.7 och utan hjärtslag) ville dom att jag skulle återkomma en vecka senare för nytt VUL och Cytotec. Fick ligga både på bb och förlossningen en vecka senare, det var helt horribelt!! Så nytt VUL är standard för att veta helt säkert.

  • Anonym (li)

    Mycket märkligt av BM att inte säga om hon såg hjärtat eller ej. Och om du kan ha blivit gravid senare än vad som är beräknat, är nog bara du som kan svara på. Beror ju helt på hur ens cykler ser ut. (Jag får tex alltid "ljuga" om sista mens, eftersom min cykel är 1v senare än standardcykeln, och då blir beräkningen helt kajko)

  • Anonym (Kan)

    Ja fostret kan bli till senare om du till exempel har oregelbunden mens.


    Det fick jag veta i min första graviditet när jag kom på rutinkontroll i v 16 och visade sig vara i va 12. En fin pojke som är nästan två år nu.


    Vad som avgör är om hjärtat slår eller inte. Eftersom hon säger att barnet slutade växa för en månad sen betyder det att fostret är i storlek  v 8. 


    Antingen såg dom inget hjärtslag men för säkerhetskull så vill dom kolla igen om några dagar. 

  • Anonym (H)
    Millacilla82 skrev 2019-12-10 14:06:20 följande:

    Jag är inskriven hos bm på hc så hon har konstaterat att jag är i v.12


    Så du har gjort ett vul tidigare? Ja då är det ju något som inte stämmer. Bra att bm tar tillbaka dig för en extra kontroll. Vore ju hemskt om man råkade ge tabletter av misstag.
  • Anonym (H)
    Millacilla82 skrev 2019-12-10 14:06:20 följande:

    Jag är inskriven hos bm på hc så hon har konstaterat att jag är i v.12


    Så du har gjort ett vul tidigare? Ja då är det ju något som inte stämmer. Bra att bm tar tillbaka dig för en extra kontroll. Vore ju hemskt om man råkade ge tabletter av misstag.
Svar på tråden Kan fostret blivit till senare än vad bm tror?