• Wimmie

    Hur länge ska man vänta efter

    Hej, tvingades genomgå en medicinsk abort efter en missed abortion för två veckor sedan.

    Var på återbesök idag och läkaren såg att allt såg jättefint ut. Han kunde också se att jag snart hade ägglossning på vänster sida och flera äggblåsor (osäker på vilket ord han använde) på höger sida.

    Jag frågade och han sa att jag ska vänta en månad innan vi försöker bli gravida igen. Men när jag varit där tidigare har han sagt att det inte finns några medicinska skäl att vänta.

    Vad säger ni? Vad vet ni? Måste vi vänta? Eller kan vi köra på?

  • Svar på tråden Hur länge ska man vänta efter
  • Izzy123

    Tråkigt att höra om ditt MA. Jag gick tyvärr igenom samma sak och gjorde kirurgisk abort för två veckor sen. Är absolut ingen expert och precis som du har jag hört lite olika bud om när man kan försöka igen. Jag tänker vänta till nästa månad för att det känns bättre att låta kroppen återgå till det normala först, men det gör du precis som du vill. Det som läkaren sa till mig är att infektionsrisken är stor nu veckorna efter aborten så man ska undvika samlag.

    Jag följer nedgången av hCG med stickor och nu två veckor efter skrapningen är strecket svagt men fortfarande synligt, så jag känner att jag vill se ett negativt test innan jag försöker få ett nytt plus.

    Lycka till!

  • Anonym (Anonym 666)
    Wimmie skrev 2019-12-10 09:24:08 följande:

    Hej, tvingades genomgå en medicinsk abort efter en missed abortion för två veckor sedan.

    Var på återbesök idag och läkaren såg att allt såg jättefint ut. Han kunde också se att jag snart hade ägglossning på vänster sida och flera äggblåsor (osäker på vilket ord han använde) på höger sida.

    Jag frågade och han sa att jag ska vänta en månad innan vi försöker bli gravida igen. Men när jag varit där tidigare har han sagt att det inte finns några medicinska skäl att vänta.

    Vad säger ni? Vad vet ni? Måste vi vänta? Eller kan vi köra på?


    Jag frågade och han sa att jag ska vänta en månad innan vi försöker bli gravida igen.

    Lita på läkaren, han vet vad han snackar om. Oavsett att han sagt olika förut så är det en bedömning som gjordes då utifrån den situationen. Hans bedömning nu är att ni ska vänta en månad.
  • Anonym (*)
    Wimmie skrev 2019-12-10 09:24:08 följande:

    Hej, tvingades genomgå en medicinsk abort efter en missed abortion för två veckor sedan.

    Var på återbesök idag och läkaren såg att allt såg jättefint ut. Han kunde också se att jag snart hade ägglossning på vänster sida och flera äggblåsor (osäker på vilket ord han använde) på höger sida.

    Jag frågade och han sa att jag ska vänta en månad innan vi försöker bli gravida igen. Men när jag varit där tidigare har han sagt att det inte finns några medicinska skäl att vänta.

    Vad säger ni? Vad vet ni? Måste vi vänta? Eller kan vi köra på?


    Varför så bråttom?
  • Wimmie

    Tja ?varför så bråttom?.

    Vi har haft två missfall sedan sommaren. Plussade första gången i september. Mentalt är jag ju gravid, i familjeplaneringen så tänkte vi oss barn till sommaren (eftersom vi plussade). Känns mentalt jobbigt att ställa om. Vi längtar ju efter bebis.

    Men självklart vill vi inte riskera något.

    Jag tror inte det han sa idag var en ?bedömning?. Tvärtom sa han flera gånger att det såg jättefint ut. ?Inte bara fint utan jättefint?.

    Förra gången vi pratade om det så sa han att rekommendationen är att vänta två månader men om jag blev gravid innan så var det bara kul. Han menade att man brukade säga två månader för att det helt enkelt brukade ta den tiden för kroppen att återgå till det normala. Men uppenbarligen är min ägglossning redan på G.

Svar på tråden Hur länge ska man vänta efter