• Anonym (Orolig)

    Muskelryckningar

    Jag har sedan ca 5 veckor massor av muskelryckningar. Mest rycker det i fötterna och vaderna men även i andra delar av kroppen. Jag håller på att bli galen och känner mig så orolig över det här... Jag både känner och ser hur det rycker och hoppar under huden på mig, För ca 15 år sedan hade jag en lång period med muskelryckningar (och mycket oro...) som till slut gick över men nu har det alltså kommit tillbaka igen.

    Nu undrar jag - är det någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Muskelryckningar
  • Anonym (Orolig)

    Ingen? Skulle verkligen vilja höra om någon annan lidit av detta?

    .

  • Pentra

    Det kan vara något så enkelt som magnesiumbrist. Många människor lider av magnesiumbrist utan att veta om det. Ta magnesiumtillskott dagligen, ca 850-1200 mg, utspritt över dagen, och den sista dosen till kvällen innan du somnar. Än bättre är ifall du då och då ist tar fotbad eller kroppsbad med magnesiumklorid eller epsomsalt, eftersom huden är väldigt bra på att ta upp magnesium, och detta upptagningssätt påverkar då heller inte mag-tarm-kanalen. Detta är ofarligt att prova. Visar det sig att det är/var magnesiumbrist så bör muskelryckningarna minska efter ca 1-2 veckor. Du behöver då antagligen även D-vitamin, men det skall intas vid annan tidpunkt på dagen än magnesiumet; alltså INTE på samma gång. ... Men, uppsök även läkare för säkerhets skull, ifall det finns andra orsaker. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Suck)

    Jamen jag visste väl att Pentra skulle dyka upp med sina vitaminer... Svaret på alla sjukdomar och kroppsliga tillstånd!

    Ts: läs på 1177, ring 1177 eller boka tid på V.c.

  • Pentra
    Anonym (Suck) skrev 2019-12-10 20:58:40 följande:
    Jamen jag visste väl att Pentra skulle dyka upp med sina vitaminer... Svaret på alla sjukdomar och kroppsliga tillstånd! Ts: läs på 1177, ring 1177 eller boka tid på V.c.

    Ja, just det, precis så; svaret på många symptom är diverse vitamin- och/eller mineral-brister. Både jag och min väninna, och flera jag känner till, har själva haft magnesiumbrist så jag kände igen detta direkt. ... Men jag nämnde även just läkarbesök, som tips, om du orkade läsa till sista raden. :-/ Och, ta-daa; läkare, som jag skrev att TS skulle kontakta, brukar oftast finnas på just VC. ... /Pentra
  • Anonym (ssk)
    Pentra skrev 2019-12-10 22:28:19 följande:

    Ja, just det, precis så; svaret på många symptom är diverse vitamin- och/eller mineral-brister. Både jag och min väninna, och flera jag känner till, har själva haft magnesiumbrist så jag kände igen detta direkt. ... Men jag nämnde även just läkarbesök, som tips, om du orkade läsa till sista raden. :-/ Och, ta-daa; läkare, som jag skrev att TS skulle kontakta, brukar oftast finnas på just VC. ... /Pentra


    Problemet som ganska många av oss har med dina svar är ju att du har samma lösning på alla bekymmer.

    Det är alltid frågan om vitaminbrist, och alltid magnesium och d-vitamin.

    För all del så kan brust på vitaminer ge symptom, men i vårt samhälle är det inte vanligt med sådan extrem brist att vi skulle bli allvarligt sjuka.

    Innan man behandlar för vitaminbrist så behöver man fastställa att man verkligen har brist. Gör man inte det så kan man missa något allvarligt, som tex cancer. Dom veckorna/månaderna det tar för att se om vitaminerna hjälper, det kan vara avgörande för om du överlever eller dör om det inte var vitaminbrist. Och äter du blandkost så är det osannolikt att du drabbas av extrema brister, om du för övrigt är frisk.

    Muskelkramper kan för all del vara magnesium brist. Men mer vanligt är sendrag och myrkrypningar. Sedan har vi massvis med sjukdomar som ger muskelkramper, och man ska alltid börja hos läkaren för att utesluta allvaliga bakomliggande orsaker. Obalans i elektrolyterna är en vanlig orsak till muskelkramper.
  • Anonym (Orolig)

    Tack så mycket för alla svar! Jag har hört även från andra att just magnesium ska vara bra så det är absolut värt ett försök. Jag har träffat läkare (neurolog) som kollat reflexer, testat styrka osv och som säger att hon är övertygad att det är stress som ligger bakom mina symtom - men jag är ändå orolig för ryckningarna är så obehagliga oh jag känner av dem hela tiden... Vill mest höra om någon annan upplevt liknande och vad ni iså fall gjort för att lindra.

  • Anonym (Jag har haft detta...)

    Hej!

    Jag led av detta under flera års tid. Både dag och natt och verkligen överallt, till och med i tungan. Blev ju extremt orolig för div allvarliga sjukdomar...
    Gick till läkare som avfärdade min oro på direkten, hans teori var att det berodde på stress och spänningar i kroppen. Det gjorde ju mig lite lugnare, men det var ju jättestörande att aldrig vara fri från dessa evinnerliga ryckningar...
    Sen läste jag om magnesiumbrist, och testade multivitamintabletter. Jag upplevde då att det blev bättre. Inte helt bra, men bättre. Sedan läste jag om något som heter  BFS, benign fasciculation syndrome. Alltså godartade muskelryckningar. Och då ställde jag typ in mig på att det var det jag hade. Efter ca 2 år hade jag vant mig vid tillståndet och tänkte inte lika mycket på det, då ebbade det långsamt ut.
    Nu kan jag känna det då och då, men inte alls på samma nivå som på den tiden. Ofta känner jag det när jag är spänd och stressad, och inte har sovit ordentligt.
    Jag har iallafall dragit slutsatsen, att om man inte har några andra konstiga symtom samtidigt så är det sällan något allvarligt. Tror det finns en hel del trådar om detta, så helt ovanligt är det nog inte heller. 

  • Pentra
    Anonym (Orolig) skrev 2019-12-11 19:47:34 följande:
    Tack så mycket för alla svar! Jag har hört även från andra att just magnesium ska vara bra så det är absolut värt ett försök. Jag har träffat läkare (neurolog) som kollat reflexer, testat styrka osv och som säger att hon är övertygad att det är stress som ligger bakom mina symtom - men jag är ändå orolig för ryckningarna är så obehagliga oh jag känner av dem hela tiden... Vill mest höra om någon annan upplevt liknande och vad ni iså fall gjort för att lindra.

    Läkare undersökte mig, och tog massor med prover och allt såg bra ut. Men, jag var utsatt för mycket stress och då tär det på kroppens magnesium. Och, magnesiumbrist är svår att se eftersom magnesiumhalten i blodet, gentemot kroppens organ, är någon enstaka procent. Så, hittar inte läkare något annat, via provtagning, och du vet med dig att du lever under stress; testa att ta magnesium och ev D-vitamin, men var för sig. Likadant var det för min väninna, som en period levde under stress; alla prover var bra enligt VC, så hon började ta magnesium och muskelryckningarna försvann. ... Enligt en sjuksköterska, från Australien, som jag ytterligare ventilerat detta med, berättade för mig att vi människor behöver mycket mer magnesium än vad vi i nuläget överlag hittils antagit. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Muskelryckningar