• Ginavani

    Högt hcg tidigt

    Kan någon här snälla hjälpa mig med min oro, finns det någon som haft samma problem som mig.

    Jag är tidigt gravid och hade samlag den 15e & 20e november så då är jag ungefär i V40+3-5+0, fick tidigt starkt positivt på mina stickor och jag några dagar efter det kom en liten ljus blödning, jag blev orolig och åkte in till gynakuten. Detta var då i lördags, de tog hcg som låg på 500 men ultraljudet såg man inte mer än en förtjockad slemhinna,

    Igår har jag börjat blöda oftare och ljust fast det är vid varje toabesök. Fick mensliknande smärtor så åkte in igen.. väl där så tas nytt hcg för att de förvänta att jag ska ligga på ca 1000 efter 3 dagars mellanrum, men ligger då istället på 2500? Under ultraljudet ser man fortfarande inget foster men förtjockad slemhinna, de sa att ligger man så högt i hcg då borde man förvänta att se något och nu är jag ju jätte orolig att jag sjukskrev mig från jobbet... finns det någon som varit med om liknande snälla ? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Högt hcg tidigt
  • Johanna1986

    Skulle kunna vara en tvilling graviditet. Mm de kan också vara en mula. Svårt att säga nu men jag antar att gyn vill att du kommer och lämna ytterligare prover Samt gör nytt ultraljud?!

  • Ginavani

    Jag har fått ett ny tid den 19e december för ultraljud att se ifall något där växter, men hur mycket borde man då ligga i hcg för tvillingar ?

  • Johanna1986
    Ginavani skrev 2019-12-11 12:46:44 följande:

    Jag har fått ett ny tid den 19e december för ultraljud att se ifall något där växter, men hur mycket borde man då ligga i hcg för tvillingar ?


    Vet inte hur mycket de ligger på med tvillingar men vet att de e mer. Rent tekniskt borde de ju vara de dubbla av vad man har på en för där e ju två foster som gör att kroppen utsöndrar hormoner. Säg då att du har nästan de dubbla redan vi två dagar e de ju inte konstigt att ligga på 2500 på tre dagar vid en tvilling graviditet. De skulle också förklara varför man inte såg något för fostrens e fortfarande för små (om du e i V4+). Samtidigt e de en mula så kommer ditt hcg att stiga drastiskt mycket mer än vid en tvillinggraviditet.
  • Ginavani

    Tack så jätte mycket för svar, är ju såpass orolig så jag har ljusa små blödningar hela tiden också :( är så rädd för missfall fler annat

  • Johanna1986
    Ginavani skrev 2019-12-11 13:13:58 följande:

    Tack så jätte mycket för svar, är ju såpass orolig så jag har ljusa små blödningar hela tiden också :( är så rädd för missfall fler annat


    Förstår dig! Men de e ganska vanligt med ljusa blödningar i början av graviditeter så försök att inte stressa upp dig. Tyvärr e de inget du kan påverka eller göra något åt heller så försök ta de lugnt å spar på energin! :)
  • Jag är bara jag

    V.4+5 har jag haft nästan 10000 med tvillingar (blev MA tyvärr) och 2000 som de också misstänkte var två (MA v.14). Hade satt in två vid IVF så därför visste dom. Du kan bara avvakta och se.

  • Ginavani

    Oj beklagar måste ha varit jobbigt.

    Jag förlorade foster (en pojke) i v 15 i oktober var inlagd på akuten i 7 hela dagar för att sedan avbryta graviditeten pga smärtor då ja fick magkattar samt magsår under graviditeten.

    Går igenom en sorg redan så detta känns ännu en gång som en besvikelse, är bara så orolig.

  • Anonym (!)

    Nej, högt HCG behöver inte betyda tvillingar, eller tvärtom.

    Jag blev gravid, men fick missfall. Jag hade jättehögt HCG och det fortsatte vara högt under ganska lång tid. Plussade på gyn sex veckor efter missfallet.

    Jag blev sedan gravid med tvillingar. Barnmorskan var orolig då HCG var så lågt och menade att det var risk för missfall. Jag har två friska tvillingar idag.

    Tyvärr har det gått en hel del år och jag kommer inte ihåg siffrorna. Har dock diskuterat detta med annan barnmorska efteråt som sa att HCG inte har något alls att göra med tvillingar, missfall etc.

  • Jag är bara jag
    Anonym (!) skrev 2019-12-12 11:02:00 följande:
    Nej, högt HCG behöver inte betyda tvillingar, eller tvärtom.

    Jag blev gravid, men fick missfall. Jag hade jättehögt HCG och det fortsatte vara högt under ganska lång tid. Plussade på gyn sex veckor efter missfallet.

    Jag blev sedan gravid med tvillingar. Barnmorskan var orolig då HCG var så lågt och menade att det var risk för missfall. Jag har två friska tvillingar idag.

    Tyvärr har det gått en hel del år och jag kommer inte ihåg siffrorna. Har dock diskuterat detta med annan barnmorska efteråt som sa att HCG inte har något alls att göra med tvillingar, missfall etc.
    Jaha. Och vem tror du jag litar mer på- en barnmorska eller erfarna IVF-läkare? Dessutom finns det ett klart samband mellan m.f och hcg, men då måste man ha testat regelbundet flera veckor.
  • Ginavani

    Jag har varit inlagd på gyn från igår tills idag, hade en cysta i vänster äggstock som sprack och livmodern fylldes med vätska, de sa att det inte var farligt och äggstocken blödde men också ofarligt, sedan så kollade de hormonnivåerna som låg på 12500 och verkar vara en graviditet trots allt, på ultraljud kunde man se hinnsäcl och gulsäcken som vuxit men inget foster, fast de säger att det är en normal och tidig graviditet trots hcgn, verkar vara V5+5 som jag sagt till dom tidigare... men borde man inte se ett foster då isåfall :/

Svar på tråden Högt hcg tidigt