• Villblimamma

    Soc för första gången så behöver svar på min fråga

    Hej!
    Jag söker socialbidrag för första gången och undrar angående 3 månaders kontoutdrag. 
    Om jag söker nu i december behöver jag vissa oktober till dagens datum? eller september till november ?
    Samt en sak till att jag handlat på systembolaget och samt betalt i bar under de månader :( kommer de ställa nån fråga om det ? 

    Lite om min situation så har jag blivit arbetslös och går på akassa men jag får väldigt liten ersättning som jag kommer inte kunna klara mig och barnen på.
    Jag får bostadsbidrag och underhåll med men ändå ligger min ekonomi under.

    För att ingen ska hoppa på mig så ska jag klar göra att jag söker jobb. 
    jag är aktive i arbetsförmedlingen. 
    Jag behöver hjälp tills jag får ett jobb. 
    Svara bara om ni verkligen vet svaret tack
    MVH

  • Svar på tråden Soc för första gången så behöver svar på min fråga
  • Anonym (op)

    Det är olika. Jag fick visa ett halvår bakåt.

  • Anonym (op)

    Sen nej, de brukar strunta i vaddu handlat om det inte är stora mängder alkohol eller konstanta krogbesök.

  • Anonym (Soc.)

    Ingen kommer att lägga sig i eller ens titta särskilt detaljerat på dina inköp. Man är mest intresserad av insättningar och tillgångar.

  • Anonym (Undrar)

    Hej! Lyfter fram tråden.

    Jag har oxå ansökt om försörjningsstöd för först gången och Soc kommer på hembesök imon.

    Vad tittar de på ?

    Är det så att de pratar och titta på lägenheten eller kollar de på alla ställe som toa, alla rum , klädkammare, garderober och hyllor osv...?

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-13 23:17:54 följande:

    Hej! Lyfter fram tråden.

    Jag har oxå ansökt om försörjningsstöd för först gången och Soc kommer på hembesök imon.

    Vad tittar de på ?

    Är det så att de pratar och titta på lägenheten eller kollar de på alla ställe som toa, alla rum , klädkammare, garderober och hyllor osv...?


    Bara så att du vet så måste man inte gå med på hembesök. Hembesök ska användas restriktivt vid särskilda skäl då det är ett intrång i privatlivet. Många kommuner har tyvärr satt det i system på ett fult sätt. Ja de kan nog titta lite överallt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-13 23:17:54 följande:

    Hej! Lyfter fram tråden.

    Jag har oxå ansökt om försörjningsstöd för först gången och Soc kommer på hembesök imon.

    Vad tittar de på ?

    Är det så att de pratar och titta på lägenheten eller kollar de på alla ställe som toa, alla rum , klädkammare, garderober och hyllor osv...?


    Och det man tittar på är tecken på att du lever tillsammans med någon som du inte uppgivit i ansökan. Finns det herrkläder i garderoben, två tandborstar i badrummet. Finns det dyra kapitalvaror, eller har du mat i frysen om du ansökt om nödmatpengar. Dvs ett rejält intramp i den personliga integriteten. En del kommuner har försökt att ge avslag om man inte går med på hembesök med hänvisning till att den sökande ej medverkar till utredningen. Men de får alltid fel när det sedan överklagas och även JO kritik har utfärdats. Finns massa domar. Jag skulle aldrig om jag befann mig i din situation. Tyvärr går ju desperata människor med på nästan allt, men förfarandet med obligatoriska hembesök har inget stöd i lagen och ofoget måste få ett slut.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-01-14 06:19:15 följande:

    Och det man tittar på är tecken på att du lever tillsammans med någon som du inte uppgivit i ansökan. Finns det herrkläder i garderoben, två tandborstar i badrummet. Finns det dyra kapitalvaror, eller har du mat i frysen om du ansökt om nödmatpengar. Dvs ett rejält intramp i den personliga integriteten. En del kommuner har försökt att ge avslag om man inte går med på hembesök med hänvisning till att den sökande ej medverkar till utredningen. Men de får alltid fel när det sedan överklagas och även JO kritik har utfärdats. Finns massa domar. Jag skulle aldrig om jag befann mig i din situation. Tyvärr går ju desperata människor med på nästan allt, men förfarandet med obligatoriska hembesök har inget stöd i lagen och ofoget måste få ett slut.


    Tack för svaret .

    Hon bestämde igår vid första möte att imon kommer mina kollegor hemma hos dig.

    Jag sa ok så idag kommer de. Jag har inget att dölja men känner lite konstigt om de skulle titta på mina garderober och mitt rum som är ett privat ställe.

    Jag har inkomst men det är inte tillräckligt just nu så jag kommer få bara en lite del ifall blir godkänd.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-14 07:07:37 följande:

    Tack för svaret .

    Hon bestämde igår vid första möte att imon kommer mina kollegor hemma hos dig.

    Jag sa ok så idag kommer de. Jag har inget att dölja men känner lite konstigt om de skulle titta på mina garderober och mitt rum som är ett privat ställe.

    Jag har inkomst men det är inte tillräckligt just nu så jag kommer få bara en lite del ifall blir godkänd.


    Du kan fortfarande säga nej och säga att du kommer till dem istället.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-01-14 07:34:50 följande:

    Du kan fortfarande säga nej och säga att du kommer till dem istället.


    Vi har träffats. Om jag säger nej nu så kommer de säkert misstänka mig .

    De får komma men har man rätt och neka visa som hylla och sånt
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-14 11:09:29 följande:

    Vi har träffats. Om jag säger nej nu så kommer de säkert misstänka mig .

    De får komma men har man rätt och neka visa som hylla och sånt


    Tycker absolut du ska säga nej om de vill börja öppna skåp och lådor.
Svar på tråden Soc för första gången så behöver svar på min fråga