• Anonym (Desperat nydiagnosticerad!)

    Vuxen med ADHD - medicinering?

    Alla individer varkar ju svara olika på både medicinering och vilka biverkningar som uppstår och som nydiagnosticerad vuxen är det en djungel att försöka förstå var man ska börja. Vore tacksam för era erfarenheter tack!

    1. Vilken medicin? Styrka?
    2. Långtids/korttids?
    3. Biverkningar?
    4. "Fungerar" preparatet direkt eller hur lång tid provade du det för att få det att kännas och fungera?
    5. Hur lång tid tog det innan ev biverkningar klingade av?

    Vad jag är ute efter är hur stort tålamod och uthållighet jag ska ha när jag provar ut de olika preparaten som läkaren föreslår åt mig? Räcker det att käka 2-3 dagar eller ska man hålla på ett tag och i så fall hur länge? Hur vet man att det fungerar?

    Uthållighet är ju inte direkt något kan skryta med när man har ADHD och dessutom är överkänslig för och reagerar på alla kroppsliga fenomen med lätt orolighet....

  • Svar på tråden Vuxen med ADHD - medicinering?
  • Oktoberrr

    Förskriven 150mg.

    60mg morgon, 60mg lunch och 30 mg korttid eftermiddag.

    Medikinet.

    Ätit i ca 10 år.

  • MMMelin

    Jag började med Ritalin 20 mg I somras. Nu är jag uppe på 60 mg. Jag kan inte säga att jag känt någon markant skillnad. Jag är fortfarande lika stökig i huvudet. Det enda jag märkt är att den s.a.s klippt ytterligheternerna i svackor och toppar.

  • Oktoberrr

    Concerta, medikinet & Ritalin är ungefär samma sak, kanske inte så att medikinet & concerta kan bytas mot varandra då frisättningen är lite olika men själva substansen är samma.

    Elvanse är en ny medicin, väldigt lik men ändå helt annorlunda mot ovanstående. Den har en helt annat frisättning som gör att den ska hålla längre och inte ?kicka?. Jag har personligen aldrig testat elvanse då de knte är ett alternativ då jag är så otroligt trött och svårt att komma igång. Vet dock att elvanse har blivit kritiserat för att inte va så långtidsverkande som tillverkaren påstår.

    Ha tålamod! Lyssna på din läkare. Testa de du får LÄNGE. Att medicinera mot adhd är lite som att ha diabetes och insinuera med insulin, allt beror på dagsform, vad man ska göra osv... jag är förskriven 150mg om dagen, för ett år sedan hade jag 80mg om dagen & haft de i nästan 10 år.

    Visa dagar räcker 100 mg på en hel dag och visa dagar kan jag ta en endos på 100 och fan inte känna någonting. Helt död.

    Men mer än några dagar behöver du ha tålamod. Tex man börjar på 2 mg för att långsamt trappa upp (de är för att undvika de värsta biverkningarna) ibland tar de lång tid att komma upp i dos ibland inte. Men de är först nu jag känner att jag har bra läkare och litar på mig vad som är bäst för mig. Jag hade aldrig klarat mig på 80mg dag som är maxdos enligt FASS och vilket många läkare vägrar gå över...

  • Anonym (ADHD-tjej)

    Jag har Attentin, 10 mg på morgonen och 10 mg till lunch. Har tagit i 15 år kanske, inga störande biverkningar. De flesta biverkningar är bara i början. Min förra läkare behandlade många vuxna och han tyckte att just de preparaten med dexamfetamin fungerar särskilt bra hos vuxna. Mina barn har också bytt till Attentin/Elvanse efter att ha provat det mesta. Concerta och Ritalin har inte lika bra effekt för mig och barnen (numera vuxna). 

    Du måste vara inställd på att det tar tid att justera till rätt dos. Man börjar med en låg dos. Biverkningar kan ju vara särskilt i början, därför är det bra att börja lågt. Sedan kan man höja efter en vecka. Jag skulle inte ändra dos oftare än en gång i veckan. I princip ska du höja försiktigt tills du känner att effekten blir en aning sämre igen, att du blir lite mera hyper igen. Då sänker du till förra dosen. Prova ett tag och testa sen om det går att sänka ännu ett steg. Om det inte är bra, öka igen. Då har du hittat rätt dos. 

    Om man har två eller tre doser om dagen, så bör man egentligen ta andra dosen innan rebound sätter in, ungefär en halv timma innan  - det får man observera. Andra dosen brukar kunna vara lite lägre, då det kan finnas lite kvar i kroppen ändå. Men det är inte mycket egentligen. Och man brukar kunna få till det på ett ungefär ganska snabbt, det är bara finjusteringen som tar tid. Det är värt att göra den också, det är inte så farligt att det tar tid, det brukar ju ändå ha ganska bra effekt om dosen bara är ungefär rätt. Men i längden är det förstås bra att ha exakt rätt dos. 

Svar på tråden Vuxen med ADHD - medicinering?