• LottaoLotta

    NC temperatur eller ägglossningstest, vad kan man lita på?

    Hej!
    Jag är helt ny i detta, så ni får ursäka ifall det blir otydlig rubrik eller innehåll. Precis som många andra här försöker jag och min sambo att skaffa barn. I september plockade jag ut min spiral och har efter dess har relativt oregelbunden (?) mens (35-40 dagar).
    Jag har först nu börjat försöka kartlägga min ägglossning. Jag har hittils inte kunnat identifiera några "äggviteliknande" flytningar. Jag har haft hormonspiral i flera år, så har inte börjat lära känna min kropp än.
    den 26/11 (vilket är min cykeldag 26) var jag hos gynekologen som sa att jag har en "ovulerande follikel" att jag har haft eller skulle ha ägglossning snart. Därefter började jag testa med ägglossningstest som den 27/11 visade ett relativt tydligt streck (inte lika som kontrollstrecket). Sedan testade jag den 30/11 samt 1/12 som visade starkare, men fortfarande inte starkare än kontrollstrecket (vilket känns som en väldigt sen ägglossning ifall det stämmer).

    Jag har börjat använda NC och tempar på morgonen. 26/11 (cykeldag 26) hade jag min lägsta registrerade tempen på 36.02, vilket följande dagar steg till 36.26, 36.27, 36.33, 36.35, 36.35, 36.51, 36.57. Detta dalade successivt innan jag nu fick mens 11/12 och hade temp 36.10.
    När stegringen på ägglossningstestet var som starkast (cykeldag 30) var min temperatur 36.35 innan och sedan höjt till 36.51 och 36.57.
    Hur borde jag se på detta utifrån ägglossningstest och temperatur? När är det mest rimligt att min ägglossning var?

    Jag känner en oro ifall jag har ägglossning så pass sent, vilket gör att min luteala fas är på 9 dagar. Skulle gärna få tips i hur man kan tolka detta. Har varit i kontakt med gynekolog och barnmorska tidigare men dom tycker att man ska "ha kul och njuta". Hänvisar till att vara mindful osv. Jag är psykolog och förstår att det kan vara behjälpligt, samtidigt blir jag arg eftersom det är en krävande period med mycket funderingar och tankar.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden NC temperatur eller ägglossningstest, vad kan man lita på?
  • Johanna1986

    Temperaturen! Helt klar. Äl tester ger bara en indikation om att kroppen kommit upp i en hormonhalt för att släppa ägg inte att den faktiskt gör de. Enbart temperaturen eller ultraljud visar att de faktisk skett en ägglossning.

  • LottaoLotta
    Johanna1986 skrev 2019-12-11 16:33:48 följande:

    Temperaturen! Helt klar. Äl tester ger bara en indikation om att kroppen kommit upp i en hormonhalt för att släppa ägg inte att den faktiskt gör de. Enbart temperaturen eller ultraljud visar att de faktisk skett en ägglossning.


    Tusen tack för svar!

    Så jag kan alltså då ha haft ägglossning 26/11 (vilket överensstämmer med mina temperaturer) istället för den 30/11 eller 1/12 trots en ökad stegring på äl-test?
    Vad kan en stegring gällande äl-test bero på? Man kanske inte ska ta det allt för seriöst eftersom det inte klassades som positivt.

    Tusen tack för dig hjälp! Jag känner mig hjälplös och förvirrad i perioder.
  • Johanna1986
    LottaoLotta skrev 2019-12-11 16:59:00 följande:

    Tusen tack för svar!

    Så jag kan alltså då ha haft ägglossning 26/11 (vilket överensstämmer med mina temperaturer) istället för den 30/11 eller 1/12 trots en ökad stegring på äl-test?

    Vad kan en stegring gällande äl-test bero på? Man kanske inte ska ta det allt för seriöst eftersom det inte klassades som positivt.

    Tusen tack för dig hjälp! Jag känner mig hjälplös och förvirrad i perioder.


    Ja precis! Gå helt efter tempen. En som e grym på detta e Vulverine på fb eller Instagram. Följ henne och kolla efter hennes inlägg om tempning så kommer du förstå mer:)
Svar på tråden NC temperatur eller ägglossningstest, vad kan man lita på?