• Bf20200222

    Igångsättning vecka 41?

    Såg Kalla Faktas program om igångsättning vecka 41 vs. 42, då flera barn dog under studien (samtliga med sen igångsättning). Undrar därför om någon vet vilka sjukhus som idag erbjuder igångsättning i vecka 41? Är främst intresserad av Västra Götaland och Halland.

  • Svar på tråden Igångsättning vecka 41?
  • JLES
    Bf20200222 skrev 2019-12-11 20:25:28 följande:

    Såg Kalla Faktas program om igångsättning vecka 41 vs. 42, då flera barn dog under studien (samtliga med sen igångsättning). Undrar därför om någon vet vilka sjukhus som idag erbjuder igångsättning i vecka 41? Är främst intresserad av Västra Götaland och Halland.


    Vet inte hur det är i Västra Götaland men jag antar att man får bli igångsatt där. Hur som helst så kan jag rekommendera världens bästa förlossningsavdelning; Varbergs förlossning! Jag vet också att man kan begära igångsättning vid 41+0 där. :) Varberg är generellt vääldigt liberala med igångsättningar (förra året fick jag igenom en i 38+4). Min sambos syster födde nyss barn där iallafall och hon blev igångsatt i vecka 40-någonting. Hon blev igångsatt av andra anledningar, men hon frågade läkaren kring dessa nya riktlinjer och då sa läkaren att om man är medveten om studien och vill bli igångsatt i vecka 41+0 så är det helt OK! :D
  • Bf20200222

    Tack för svar! Vet du om man kan begära att bli igångsatt där även om man bor i Göteborg? Jag hade tänkt föda i Varberg om allt går som det ska, men förstod det som att man måste bli igångsatt där man tillhör (i mitt fall blir det Östra). Jag tänkte att jag tillfälligt kan skriva mig hos mina föräldrar annars, eftersom de bor i Halland.

  • JLES
    Bf20200222 skrev 2019-12-11 21:33:49 följande:

    Tack för svar! Vet du om man kan begära att bli igångsatt där även om man bor i Göteborg? Jag hade tänkt föda i Varberg om allt går som det ska, men förstod det som att man måste bli igångsatt där man tillhör (i mitt fall blir det Östra). Jag tänkte att jag tillfälligt kan skriva mig hos mina föräldrar annars, eftersom de bor i Halland.


    Har faktiskt aldrig hört något om det men jag har samtidigt aldrig haft det "dilemmat". Men jag tror säkert att du får bli igångsatt i Varberg. Om man går på MVC i norra Halland får vi välja mellan Varberg och Östra. Så då borde du kunna välja Varberg? Dock är jag osäker. Men Varberg är super, så om du kan rekommenderar jag verkligen! :D
  • Frenja07

    [quote=80093358][quote-nick]Bf20200222 skrev 2019-12-11 21:33:49 följande:[/quote-nick]Tack för svar! Vet du om man kan begära att bli igångsatt där även om man bor i Göteborg? Jag hade tänkt föda i Varberg om allt går som det ska, men förstod det som att man måste bli igångsatt där man tillhör (i mitt fall blir det Östra). Jag tänkte att jag tillfälligt kan skriva mig hos mina föräldrar annars, eftersom de bor i Halland.[/

    Du kan ju inte behöva en igångsättning i v41 vid ett sjukhus som inte har ändrat rutinerna?

  • Bf20200222
    Frenja07 skrev 2019-12-11 21:49:49 följande:

    Begära, inte behöva.


    I know ?? Därav min fråga från början, vilka sjukhus som har ändrat rutinerna ????
  • JLES
    Frenja07 skrev 2019-12-11 21:49:49 följande:

    Begära, inte behöva.


    Nej, man kan inte kräva någonting. Men studien är ett ganska så fett, vattentåligt argument till att bli igångsatt tidigare. Ingen läkare kan säga emot. Däremot så tror jag att de allra flesta län har ändrat sina rutiner redan nu. Vissa började redan innan sommaren. :) Vi får önska TS lycka till! 
  • JLES
    Bf20200222 skrev 2019-12-11 22:08:08 följande:

    I know :) Därav min fråga från början, vilka sjukhus som har ändrat rutinerna :)


    Googlade och det står att Sahlgrenska dvs. Östra förlossningsavdelningar har ändrat sina rutiner. :) 
  • Frenja07
    JLES skrev 2019-12-11 22:12:33 följande:

    Nej, man kan inte kräva någonting. Men studien är ett ganska så fett, vattentåligt argument till att bli igångsatt tidigare. Ingen läkare kan säga emot. Däremot så tror jag att de allra flesta län har ändrat sina rutiner redan nu. Vissa började redan innan sommaren. :) Vi får önska TS lycka till! 


    Nej det har de inte.
  • Linny87

    Jag bad om igångsattning v 41+0 pga studien fick ett kanske först, sedan lät det mer som nej eftersom de inte ändrat sina rutiner..(Sörmland) Men nu verkar det som att jag blir igångsatt imorgon ändå i v 40+1 pga havandeskapsförgiftning. Hade ju för sig hellre varit frisk...

  • Frenja07

    [quote=80093537][quote-nick]Frenja07 skrev 2019-12-11 23:16:52 följande:[/quote-nick]Nej det har de inte.[/

    Vad är det för mupp som gör tummen ner till att jag skrev att de flesta inte ändrat sina pm? Vad fan är det för fel på er folk?

  • Bf20200222
    Linny87 skrev 2019-12-11 23:28:15 följande:

    Jag bad om igångsattning v 41+0 pga studien fick ett kanske först, sedan lät det mer som nej eftersom de inte ändrat sina rutiner..(Sörmland) Men nu verkar det som att jag blir igångsatt imorgon ändå i v 40+1 pga havandeskapsförgiftning. Hade ju för sig hellre varit frisk...


    Åh, grattis! Hoppas att allt har gått bra för er!
  • Jossan4barn

    Nu hittar jag inte artikeln igen men läste nyss att dom inte ändrat sina rutiner I Göteborg än utan ska göra det vid åtskiftet då det krävs lite tid med tanke på xtra personal osv som behövs. Men att dom inte nekar någon som kräver att bli igångsatt i vecka 41. Ska själv ha barn 12 januari och hoppas dom sätter igång mig i vecka 41 då alla mina barn varit näst intill 2 veckor Sen :( väntar mitt 4de nu.

Svar på tråden Igångsättning vecka 41?