• Anonym (Ts)
    Wed 11 Dec 2019 20:41
    951 visningar
    5 svar
    5
    951

    Singel/ensam och göra fertilitetsutredning?

    Undrar om det går att göra och isåfall var (bor i Stockholmsområdet)? Förstår att man inte får av landstinget utan betalar själv. Har för mig att en tjej jag känner gjorde det och betalade ca 2-3000..

    Har ett barn som jag fick när jag var strax över 20 men det tog ganska lång tid att bli gravid då. Har även fått ett missfall innan. Och försökte få barn i ca 6-7 månader för några år sen i ett annat förhållande men det blev inget och sen tog det slut. Har även kort menscykel ibland (men inte alltid).

    Nu är jag 34 och har precis börjat dejta en ny kille men han har inga barn och vill ha det.. Jag skulle gärna vilja kolla så att jag kan få barn innan det blir mer seriöst mellan oss..skulle kännas bättre.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Singel/ensam och göra fertilitetsutredning?
  • Anonym (Hum)
    Wed 11 Dec 2019 21:10
    #1

    Vilken privat gynläkare som helst kan göra en grundläggande utredning. Det säger dock inte så mycket egentligen om hur pass fertil du verkligen är. Upptäcks inget avvikande så visst, då kan man anta att du kanske kan få barn, men man vet ändå aldrig förrän man faktiskt börjat försöka. Dessutom är man ju två som ska vara fertila.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 11 Dec 2019 21:22
    #2
    Anonym (Hum) skrev 2019-12-11 21:10:04 följande:

    Vilken privat gynläkare som helst kan göra en grundläggande utredning. Det säger dock inte så mycket egentligen om hur pass fertil du verkligen är. Upptäcks inget avvikande så visst, då kan man anta att du kanske kan få barn, men man vet ändå aldrig förrän man faktiskt börjat försöka. Dessutom är man ju två som ska vara fertila.


    Förstår såklart att man inte kan veta 100% säkert om man verkligen kommer bli gravid även om de inte hittar några fel. Men minns att jag hörde om nån som hade gjort det , minns bara inte vad stället hette. Alltså inte en vanlig gynundersökning bara utan det ingick bla något blodprov också.

    Och det är ju inte bara för någon killes skull utan för min egen också som jag vill veta. Oroar mig bla för det här att min menscykel är så kort ibland , och om det beror på något fel med hormoner.
  • Anonym (Hum)
    Wed 11 Dec 2019 21:26
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-11 21:22:58 följande:
    Förstår såklart att man inte kan veta 100% säkert om man verkligen kommer bli gravid även om de inte hittar några fel. Men minns att jag hörde om nån som hade gjort det , minns bara inte vad stället hette. Alltså inte en vanlig gynundersökning bara utan det ingick bla något blodprov också.
    Och det är ju inte bara för någon killes skull utan för min egen också som jag vill veta. Oroar mig bla för det här att min menscykel är så kort ibland , och om det beror på något fel med hormoner.
    Man gör aldrig en vanlig gynundersökning när man gör en utredning. Det är blodprov man tar då. Dag 3 och dag 21. Det kan alla gynläkare göra. Men vill du gå till en dyrare IVF-klinik så går ju det med. Sophiahemmet tex.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 11 Dec 2019 21:29
    #4

    OBS! Så att ingen missförstår. Menade inte att jag tror att man kan få veta 100% säkert om man kommer kunna få barn eller inte. Utan menade att jag skulle vilja få reda på om det finns några hinder som syns vid undersökning eller på prover. T.ex när det gäller det här med menscykeln.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 11 Dec 2019 21:30
    #5
    Anonym (Hum) skrev 2019-12-11 21:26:23 följande:

    Man gör aldrig en vanlig gynundersökning när man gör en utredning. Det är blodprov man tar då. Dag 3 och dag 21. Det kan alla gynläkare göra. Men vill du gå till en dyrare IVF-klinik så går ju det med. Sophiahemmet tex.


    Tack för svaret!

    Det var väl ungefär det jag menade. Kan alla gynläkare göra det? Även om man inte är gift/sambo med någon och har börjat försöka än?
Svar på tråden Singel/ensam och göra fertilitetsutredning?