• Anonym (Ts)

    Grundersättning Alfakassan

    Ja här ligger man vaken med sin ekonomiska ångest. Har läst på hemsidan men fattar inte om grundersättningen är samma oavsett om man tex arbetat heltid eller typ 50%? Eller om den blir mindre om man inte arbetat heltid? Den är ju så låg från början...

    Undrar också, om någon har ansökt till Alfakassan, hur långtid har det tagit att få svar? Känns väldigt psykiskt påfrestande att behöva vänta bara 1 vecka egentligen. Men läst det kan ta 3-4 månader?? Det känns helt orimligt.

  • Svar på tråden Grundersättning Alfakassan
  • Anonym (Fia)

    Den dagpenning du ser är naturligtvis för heltid och har du endast jobbat 50% blir det hälften. Se dock upp med om du har faktiskt arbetat 50% och uppfyller arbetsvillkoret där räknas nämligen till exempel tid du varit sjuk inte in. På ett ungefär har du "råd" med ungefär 1 sjukdag varannan månad vid 50% tjänst och fortfarande uppfylla ett arbetsvillkor. 

    Om man tittar på alfakassan och grundbelopp för oktober ser det ut som att genomströmningstiden är mellan 9 och 15 veckor

    "Genomströmningstid definieras som antalet veckor från den första veckan en person har redovisat arbetslöshet på sitt kassakort till den vecka personen får sin första utbetalning från arbetslöshetskassan. Den inkluderar tiden det tar att få in nödvändiga uppgifter, kommunicera med den enskilde och fatta beslut om att bevilja ersättning. Endast nya ärenden räknas med (så kallade förstagångsprövningar)."

    Här kan du slå upp för alla olika kassor och år/månader. 

    https://externastat.iaf.se/report.aspx?ID=7

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fia) skrev 2019-12-12 02:22:07 följande:

    Den dagpenning du ser är naturligtvis för heltid och har du endast jobbat 50% blir det hälften. Se dock upp med om du har faktiskt arbetat 50% och uppfyller arbetsvillkoret där räknas nämligen till exempel tid du varit sjuk inte in. På ett ungefär har du "råd" med ungefär 1 sjukdag varannan månad vid 50% tjänst och fortfarande uppfylla ett arbetsvillkor. 

    Om man tittar på alfakassan och grundbelopp för oktober ser det ut som att genomströmningstiden är mellan 9 och 15 veckor

    "Genomströmningstid definieras som antalet veckor från den första veckan en person har redovisat arbetslöshet på sitt kassakort till den vecka personen får sin första utbetalning från arbetslöshetskassan. Den inkluderar tiden det tar att få in nödvändiga uppgifter, kommunicera med den enskilde och fatta beslut om att bevilja ersättning. Endast nya ärenden räknas med (så kallade förstagångsprövningar)."

    Här kan du slå upp för alla olika kassor och år/månader. 

    externastat.iaf.se/report.aspx


    Okej, ja mer än så har jag varit sjuk. Men det är aldrig något jag anmält till försäkringskassan. Jag tror inte det är något de ser då eller? Det som stod under försäkringskassan när jag anmälde var att jag varit sjuk 11 dagar, och det var under mina studier. Då anmälde jag det, vet inte varför, var onödigt egentligen.
  • Anonym (Fia)

    Alltså du behöver ju skicka in ett arbetsgivarintyg och där finns den informationen med.
    Om du har varit sjuk under studier spelar ju ingen roll då det inte finns något studerandevillkor som det fanns förr.
    Du kan läsa själv om arbetsvillkoret t ex på alfakassans hemsida: https://www.alfakassan.se/Ersattning/Arbetsvillkor

    Men just det att dagar man varit sjuk inte räknas som arbetad tid är något många missar och varför det kan vara svårt att kvalificera sig på en 50% anställning. Har man oregelbunden arbetstid och vissa månader arbetat mer kan man dock kvalificera genom alternativregeln (där behöver du arbetat lika mycket över 6 månader men det behöver inte vara minst 80 timmar i månaden alla månader så länge alla har mer än 50 timmar arbetade)

    (värt att veta när man ser de långa genomströmningstiderna för alfakassan är att de har längst sådana av alla det är bara handels som är i närheten av att ha lika långa, en extra anledning till att se till att vara med i en a-kassa)

  • Anonym (mimmi)

    Grundersättningens storlek baseras lite förenklat på antal timmar man jobbat varje månad de senaste 12 månaderna. För att få maximal ersättning ska man ha jobbat heltid alla vardagar under de föregående 12 månaderna (betald semester räknas som arbete).

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fia) skrev 2019-12-13 04:28:32 följande:

    Alltså du behöver ju skicka in ett arbetsgivarintyg och där finns den informationen med.

    Om du har varit sjuk under studier spelar ju ingen roll då det inte finns något studerandevillkor som det fanns förr.

    Du kan läsa själv om arbetsvillkoret t ex på alfakassans hemsida: www.alfakassan.se/Ersattning/Arbetsvillkor

    Men just det att dagar man varit sjuk inte räknas som arbetad tid är något många missar och varför det kan vara svårt att kvalificera sig på en 50% anställning. Har man oregelbunden arbetstid och vissa månader arbetat mer kan man dock kvalificera genom alternativregeln (där behöver du arbetat lika mycket över 6 månader men det behöver inte vara minst 80 timmar i månaden alla månader så länge alla har mer än 50 timmar arbetade)

    (värt att veta när man ser de långa genomströmningstiderna för alfakassan är att de har längst sådana av alla det är bara handels som är i närheten av att ha lika långa, en extra anledning till att se till att vara med i en a-kassa)


    Ok ja jag insåg för sent att jag borde ha gått med i en a kassa. Såg att jag jobbat 65%, typ 25 Tim veckan men varit olika varje vecka. Så hoppas jag har rätt även om jag varit sjuk rätt mycket..
Svar på tråden Grundersättning Alfakassan