• Anonymsju

    Hur gör ni med julklappar till era barns förskolelärare?

    Hej,

    Mitt barn började förskolan i augusti och nu när det närmar sig jul så har jag tänkt hur man ska göra med att ge julklappar till hans pedagoger.

    En annan förälder erbjöd sig att fixa nåt fint fruktfat, så om alla swischade 20 kr så ger vi det tillsammans. Men jag kommet ju inte vara där när det ges för vi hämtar/lämnar olika tider.

    Ska självklart swischa 20 kr för att bidra, men borde jag ge något eget från bara oss också?

    Tycker iförsig det själv skulle vara tråkigt att få nån billig ljuslykta eller prydnadsak, det känns så tråkigt och även svårt att veta vad folk gillar för inredning.

    Men tänkte en blomma, choklad, nåt gott att äta på?

    Eller räcker det med att jag bidrar till den gemmensamma julklappen?

    Mvh / En mamma som är ny i förskolevärlden

  • Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till era barns förskolelärare?
  • Magical

    Jag är lärare (inte på förskola) men det blir lite lätt hysteriskt med sånt där. Ni behöver inte ge nåt alls! Om nu gruppen går ihop och ger en blomma så visst, men det har blivit så överdrivet på vissa ställen. Vi har lön för det vi gör, man behöver inte ge oss nåt alls. Hellre då en liten blomma till sommaravslutningen, än julklappar. Hur blir det nästa år och nästa år osv? 

    När mina barn var färdiga på förskolan och skulle flytta till grundskolan, då gav vi dem något litet från oss som familj, inget dyrt, men något  som symboliserade barnens tid där. Det uppskattades mycket mer än att föräldrar av "plikt" ska ge julklappar och sommarpresenter varje år. Om barnet själv vill tex rita något till sin älsklingsfröken så är det förstås väldigt roligt och gulligt. 

  • Fillibom

    Håller med ovan. (Har arbetat som lärare). Räcker gott och väl med den gemensamma presenten. Som lärare känns det bättre att få en lite större grej, än 17 små, Det är alltid knepigt att komma ihåg vem som gav vad, och barnen (och även vissa föräldrar) vill ju gärna att man skall kommentera just deras present ibland långt efteråt så därför måste man lägga det på minnet.

  • Fillibom

    Den dagen ditt barn skall sluta i sin förskolegrupp av någon anledning, ålder, byte av grupp etc, och det finns någon förskollärare i ditt barns grupp som ditt barn tyckt lite särskilt mycket om, då kan ni kanske ge något litet till just den personen (teckning eller skriva något om varför ditt barn tyckt mycket om just den personen).

Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till era barns förskolelärare?