• Peztis

Bygga inhägnad till katt

Usch, det här med fågelinfluensa...
    Vi vill inte släppa ut katterna känns det som, dessutom så har den ena katten pippi på att springa över vägen och folk kör som idioter på den! Vägen alltså...

Funderar på om man skulle kunna ta och bygga en inhägnad i trädgården. Någon som vet hur högt man bör bygga, de är ju ena rackare på att hoppa om de vill...

Andra tips om inhägnaden är också välkomna!

• Svar på tråden Bygga inhägnad till katt
  • Freiya

Bygg en stooor burliknande sak av hönsnät med tak så kan de inte klättra ur. uppfödaren till en av mammas katter hade en sån och det funkade jättebra. Bygg den gärna runt ett litet träd eller så, så har dom ju nåt kul att klättra i också, och ha en massa roliga saker där så dom inte blir uttråkade direkt och bara skriker :)

• Freiya

fast å andra sidan..det e väl lika stor risk att dom kommer i kontakt med fåglar även i en inhängnad? fåglarna flyger ju lixom som dom vill..å bajsar ner i buren kanske. fast det kanske inte smittar genom bajs?
    egentligen tror jag inte att det e nåt att oroa sej över faktiskt.

• Peztis

Jag skulle egentligen gärna vilja bygga det på framsidan så att de kan gå in och ut genom altan själva och då är inte tak särskilt aktuellt.
    Vi satte upp ett (för) lågt hönsnät förrförra året och det var väl på ca 20 m samt en häck och husets framsida så det är ganska stor yta vi talar om.

Fast jag tror inte att vi kan ha det för om man ska ha typ 2 m högt så vill jag inte ha det på framsidan direkt...

• Freiya

aha ok.. näe det ser ju inte sådär jättesnyggt ut direkt..!

• Peztis

Jo, det smittar det med men risken måste ju vara ännu mindre.

Men det blir lite att göra två flugor på smällen: minimera risken för smitta samt att hålle henne borta från vägen och grannar vi inte riktigt litar på. Vår första katt försvann för fyra år sedan och hon var inte den enda i området...

• Madeleonten

Låter som en jättebra idé! Vad ni använder för hägn beror ju på hur klättringsbenägna era katter är. Vi håller på att bygga en kattgård på landet som katterna ska vara i. Vi har inte tittat på nät ännu men tänkte ha tak också. Man kan ju ha en snygg gård av plank också. Jag har några bra bilder på olika kattgårdar som jag har sparat så om du vill se så skicka mig ett PM med din mail så kan jag skicka dem.

• Rigmor Mortis

Katter klättrar i galler, så antingen får det vara tak på eller så får det vara ganska mjukt nät och låta pelarna sluta nån halvmeter under gallrets översta kant, då viker sig nätet inåt om katten klättrar i det.

• bluecurls

Om man inte vill att katterna ska ta sig över så har man ett litet stopp så att säga.
    Om ni tittar på hägn som finns hos olika vakt bolag mm så ser man att det översta har en viss lutning.
    Kan rekommendera en sida som finns på www.katter.nu där många mer än gärna visar upp sina nätinhägnader och hur deras lösningar ser ut. Kan rekommendera det!

• Dundermamman

Jag föder upp raskatter,norska skogkatter! Dessa underbara varelser passar utmärkt som enbart innekatter,men hos mig har de även en rastgård.
    Den är inte så stor,men där finns mycket att klättra på! Bla har jag klätt en vanlig billig lagerhylla med balkong/altanmatta+ rep att klösa på om stommen. Jag har också dragit hem ett dött träd med en stor gren på,att klösapå. Jag har plasttak över rastgården och en liten koja med kattlucka,att använda vid sämre väder!
    Alla mina katter ÄLSKAR sin rastgård....

• mamma legolina

Dundermamman: Finns det möjligen ett kort som visar din rastgård, lät som en toppenidé. Vi funderar nämligen själv att bygga en men bor i ett radhusområde så det måste ju se ut för något också.

• Dundermamman

Mamma legolina: Jag ska ta foto i helgen!

• Korpan

Jag skulle ändå sätta tak på om jag var ni, fågelinfluensan smittar ju genom bajset plus att katten kanske vill gå ut även om det regnar om det nu finns tak på rastgården alltså!

• Dundermamman

Mamma legolina: Nu är bilderna på plats,som du ser är den inte särskilt stor men så älskad att vi nog bygger en större på baksidan av huset tids nog!

• Peztis

Äcsch, jag ser ju inte Dundermammans bilder eftersom jag använder betan och hennes beta är inte uppdaterad...

• Rigmor Mortis

Peztis, gå ur betaversionen och kolla hennes info
    Dundermamman: Vilken fin rastgård! Jag ska också bygga en till sommaren, perfekt med inspiration!

Svar på tråden Bygga inhägnad till katt