• Anonym (Orolig)

Var hos naprapat, nu rädd efter han knäckte till.

Har några månader haft problem med ont i nacke, skuldror och framförallt höger arm., mycket ont i vissa rörelser osv.,mycket är nog stressrelaterat men även arbetsrelaterat

Bokade tid hos en duktig naprapat där jag bor som alla rekommenderar. Han körde med ultraljud över axeln och såg att det var mycket irriterat men ingen inflammation. Han började köra m stötvågsbehandling och sedan skulle han trycka på muskler osv. Men han sa att jag var oerhört stel och sedan skulle han trycka till på bröstkorgen för att lossa lite på spänningarna men jag var för stel, då kände han på nacken och så knäckte han den lite för att få igång flödet..

Men jag är sååå livrädd att det skall bli ngn stroke när de knäcker nacken, man har ju läst om att det har hänt..

Kan man känna sig lugn nu när det gått snart 1 dygn? Kanske finns det någon naprapat här inne som kan lugna mig?

Skall tillbaka n vecka men då kommer han inte få knäcka..

• Svar på tråden Var hos naprapat, nu rädd efter han knäckte till.
  • Staifos

Jag har "knäckt mig" hos naprapater många gånger, oroa dig inte. Tänk så många som dom knäcker varje dag och inget farligt händer. Det är farligare att sätta sig i en bil.

• Anonym (Lena)

Om risken att få stroke var hög av att gå till naprapat, så hade det varit förbjudet att bedriva sådan form av verksamhet. Staten hade heller inte finansierat dessa former av utbildningar och gjort det möjligt för folk att söka studiebidrag samt studielån för utbildningen. 

Du kan vara lugn. Du känner dig orolig för att det är något med din nacke som du ständigt varit orolig över och lidigt över, att ha ont. Du behöver vara. Du känner dig fortsatt bra, eller hur? 

Naprapater är ofta väldigt skickliga, och många har blivit otroligt bra och blivit av med sina besvär efter att ha träffat naprapat. Hoppas att det hjälper mot din smärta i nacke, armar osv. 

• Limeblad

Det är väldigt ovanligt med stroke pga naprapati. Men om du är orolig är det nog bättre om du avstår.

• Disa35

Kan du inte prata med naprapaten om din rädsla?
    Det kan ju inte komma som någon överraskning för en etablerad naprapat att patienterna känner oro och har frågor.

• Anonym (Orolig)
    Limeblad skrev 2019-12-14 14:43:33 följande:

Det är väldigt ovanligt med stroke pga naprapati. Men om du är orolig är det nog bättre om du avstår.

Hade han sagt att han skulle knäcka till lite i nacken så hade hag sagt nej. Men i övrigt var det inget som var farligt med besöket.. de behöver ju inte knäcka alltid när de behandlar.

Men jag skall tillbaka n vecka men då kommer han inte få knäcka.
  • Anonym (Orolig)
    Disa35 skrev 2019-12-14 15:09:01 följande:

Kan du inte prata med naprapaten om din rädsla?

Det kan ju inte komma som någon överraskning för en etablerad naprapat att patienterna känner oro och har frågor.

Jag frågade ju såklart efter. Men eftersom han inte sa ngt att han skulle knäcka så blev jag så klart orolig efter när jag har läst om det innan, men som sagt alla behandlingar innefattar ju inte knäcken så svårt att veta innan vad jag skulle fråga
  • Disa35
    Anonym (Orolig) skrev 2019-12-14 15:24:39 följande:
    Jag frågade ju såklart efter. Men eftersom han inte sa ngt att han skulle knäcka så blev jag så klart orolig efter när jag har läst om det innan, men som sagt alla behandlingar innefattar ju inte knäcken så svårt att veta innan vad jag skulle fråga
    Bra att du frågade. Då kanske du kan säga vid nästa besök att du oroar dig, att den där knäcken oroar dig, att du är rädd för att skada dig.
    Det har han säkert förståelse för, och så kan han hjälpa dig så bra som möjligt.
  • Anonym (A)
    Disa35 skrev 2019-12-15 06:31:29 följande:
    Bra att du frågade. Då kanske du kan säga vid nästa besök att du oroar dig, att den där knäcken oroar dig, att du är rädd för att skada dig.
    Det har han säkert förståelse för, och så kan han hjälpa dig så bra som möjligt.
    Håller med
Svar på tråden Var hos naprapat, nu rädd efter han knäckte till.