Hej, de grupper du tänker på på facebook är som regel slutna grupper, dvs ingen utanför gruppen ser några inlägg...i flera av dem kan man även skicka en fråga via admin som de då lägger upp som en anonym fråga ( står då i ts att det är en anonymfråga från en medlem) Så även om din son ännu inte är medvetne om sin diagnos så kan du få massor bra tips o idéer från dessa grupper. ...sedan så antar jag att du kommer berätta för ditt barn inom den närmsta framtiden om vad det är för diagnos och vad den inebär så att han får en förståelse för varför det blir sommdet blir...att det INTE handlar om att han är " dum" som inte klarar samma saker som kompisarna- som att sitta still på samlingen/lyssna/ta det lugnt etc att det INTE är hans fel när det blir tokigt utan att det ör hans hjärna som fungerar på ett annat sätt, att de " gubbarna" som ska springa upp och trycka på hans " stoppknapp" när han är på väg att göra något tokigt inte är lika snabba som hos hans kompisar så därför hinner de ofta inte upp och trycka på knappen förrän det är försent. Och att hans " ilskegubbar /frustrationsgubbar" istället är kanske dubbelt så snabba som de hos hans kompisar och därför blir han argare/frustrerad snabbare än vad kompisarna blir.... Desto tidigare ett barn får reda på Varför deras hjärna inte fungerar som " alla andras" desto bättre mår barnet oftast psykiskt..eftersom man dels har en förklaring och man dels lättare kan jobba med strategier för hur man ska göra istället (= det handlar INTE om att låta barnet skylla på sin diagnos o bete sig illa hur som helst,men att lära sig själv att acceptera att det tar längre tid att lära sig att följa sociala spelregler och att ens egen väg dit inte kanske är samma som för ett " normis" barn, att man behöver öva flera gånger,att man behöver andra anpassningar och att man behöver krav på sin nivå ) Alla barn kan lära sig " uppföra sig som folk" som man sa förr men vägen dit är olika ! Ett barn med NPF behöver längre tid,ett lågaffektivt bemötande, krav efter sin nivå och dagsform( inte biologisk ålder) anpassningar och förutsägbarhet i sin miljö- bildstöd,dagschema etc och i vissa fall hela eller delar av livet behov av hjälp i form av mediciner som hjälper dessa olika " signalgubbar" att springa i rätt takt ( jag är själv förskollärare och har två barn med npf-diagnoser mina fick dock sina diagnoser tidiga tonåren)