• Sat 14 Dec 2019 22:19
    497 visningar
    21 svar
    21
    497

    Hur nog är ni med dokumentera nya tänder?

    Skriver ni upp varenda ny tand som kommer?

    Jag har lite dåligt samvete för har bara skrivit lite slarvigt och verkligen inte exakta datum för varje tand. Märker nu att nog flera till har kommit men vet inte när.

    Känns stressande och får dåligt samvete att jag inte har koll. Men de ju så svårt att se dom då man inte får titta längre in i munnen, och tandborstning är nog så kamp, att då börja känna o titta efter tänder känns som för mycket kamp.

    Tänker att man sett endel fylla i hela tandkartor med exakta datum för varje tand :/

  • Svar på tråden Hur nog är ni med dokumentera nya tänder?
  • Sat 14 Dec 2019 22:29
    #1

    What? Varför i h-vete ska man sitta och skriva upp sånt för? Måste vara några nitiska förstagångsmammor med för mycket tid som gör sånt .. bvc och folktandvården sköter kontroll och dokumentation, finns noll anledning att lägga tid på sånt pill och det innebär inte att man är en oengagerad förälder utan snarare att man lägger sin tid på rätt saker.

  • Sat 14 Dec 2019 22:36
    #2

    Ts. Det låter helt konstigt att du dokumenterar när ditt barn fått tänder. Varför?

  • Sat 14 Dec 2019 22:43
    #3

    Tanken att dokumentera detta har aldrig ens slagit mig.

  • Sat 14 Dec 2019 22:47
    #4

    Varför skulle man göra det? Har aldrig hört någon göra det, ja förutom du då.

  • Sat 14 Dec 2019 23:14
    #5

    Trodde i princip alla gjorde detta. Eftersom tanken inte slog mig då mitt barn fick sin första tand så har jag inte skrivit upp vilken det var och exakt när den kom, kanske därför jag fått dåligt samvete vad gäller detta och vill kompensera.

    Vet på ett ungefär vilken månad första kom men inte vilken det var och åtminstone det brukar folk veta

    Självklart inga livsavgörande saker att veta, bara nyfiken.

  • Sat 14 Dec 2019 23:19
    #6

    Förvrigt verkar endel bebisböcker ha sånna tandkartor att fylla i när varenda tand kommer. Men de ju som sagt försent för oss att fylla i sådan för varje tand.

    Har inte ens fyllt i något överhuvudtaget.

    Tycker allting har så flytande gränser, när börja krypa vet ungefär men allt ändras ju och utvecklas så det är så svårt sätta datum för saker.

    Alla verkar kunna säga exakt när barnet började med saker. Men allting är ju en process utan tydlig gräns. Tex att börja gå. Nåt teg, sen nåt till för att hålla på under lång tid..

    Första orden samma sak. Helt plötsligt inser man att det där har hon ju sagt ett tag o det betyder detta men när började det?

  • Sat 14 Dec 2019 23:21
    #7
    Tomelilla15 skrev 2019-12-14 22:36:34 följande:

    Ts. Det låter helt konstigt att du dokumenterar när ditt barn fått tänder. Varför?


    Har som sagt inte gjort det så noggrannt, men fått dåligt samvete då sett mammor som skrivit upp varenda tand med datum. Så därför känt press att mitt barn ska väl också veta ungefär när alla tänder kom :/
  • Sun 15 Dec 2019 01:08
    #8

    Det enda som är intressant är ju att barnet utvecklas normalt. När kiddo fick en tand, vände sig, började krypa, började gå är totalt ointressant även för barnet självt. Mina barn (nu nedre skolåldern) hsr aldrig frågat efter sådan info, och skulle de mot förmodan göra det så skulle jag ge ett genomsnittligt svar utan det minsta lilla dåliga samvete.

  • Sun 15 Dec 2019 01:09
    #9

    Det enda som är intressant är ju att barnet utvecklas normalt. När kiddo fick en tand, vände sig, började krypa, började gå är totalt ointressant även för barnet självt. Mina barn (nu nedre skolåldern) hsr aldrig frågat efter sådan info, och skulle de mot förmodan göra det så skulle jag ge ett genomsnittligt svar utan det minsta lilla dåliga samvete.

  • Sun 15 Dec 2019 01:49
    #10
    Amla07 skrev 2019-12-15 01:09:12 följande:

    Det enda som är intressant är ju att barnet utvecklas normalt. När kiddo fick en tand, vände sig, började krypa, började gå är totalt ointressant även för barnet självt. Mina barn (nu nedre skolåldern) hsr aldrig frågat efter sådan info, och skulle de mot förmodan göra det så skulle jag ge ett genomsnittligt svar utan det minsta lilla dåliga samvete.


    Visserligen skönt att kunna tänka så för de såklart sant.

    Känner bara sån stress över allas bebisböcker,bloggar, dagböcker och dokumentation av varenda steg barnet gör från födseln. Samt fotoböcker, album osv.

    Har själv inte gjort något av detta, fotar visserligen mycket men inte gjort något av allt ännu.

    Dagarna fylls ju av så mycket annat så vet inte när man ska sitta och skriva o pyssla med allt detta då man har en bebis/ litet barn.

    Går hela kvällarna åt till sånt för endel? Kvällarna fylls ju av varadgliga sysslor :/
Svar på tråden Hur nog är ni med dokumentera nya tänder?