• Faile

    Kan vi prata om Gary Stu? Captain America, James Bond, Anakin Skywalker mfl.

    Jag har hört om Mary Stu flera gånger senaste dagarna i samband med att Star Wars ska ha premiär. Men alla dessa Gary Stus är det ingen som pratar om. Varför nämner man inte Captain America som är den största Gary Stun, Anakin Skywalker som var bäst på allt när han var typ 11 år! Eller James Bond som är den största Gary Stun av alla. 

    Vem är din Gary Stu? 


    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Svar på tråden Kan vi prata om Gary Stu? Captain America, James Bond, Anakin Skywalker mfl.
  • Aniiee

    Mary Sue. Inte Mary Stu. 

    En Mary Sue/Gary Stu är inte en som kan allt, imo. Då hade Tony Stark och Batman också varit en Gary Stu. Det måste vara mer än så, imho. Eller kanske mindre. Dvs en Mary Sue/Gary Stu kan inte bara vara perfekt, utan måste även vara perfekt personlighetslös och okarismatisk. Vilket för att Cap inte är en, i mina ögon. Han är en boy scout, absolut, men inte Gary Stu. Men det går så klart att diskutera tropes i oändlighet.... Min åsikt är ju inte nödvändigtvis sanning.

    Största Gary Stu jag någonsin sett i media är en viss Mr Grey. Han är verkligen perfekt utan personlighet. Allt Tom Cruise någonsin spelat, men undantag för Lestat, är också högt på listan. Edward Cullen... 

    Både Anakin och James Bond, absolut.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee

    Neo, från sista 30 minuterna i Matrix och frammåt.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Dr Nail skrev 2019-12-15 13:33:18 följande:

    Kan vi isället prata om nåt begripligt?


    Detta är fullt begripligt, så det är bara att prata på =P

    Nej, men det är klart att detta låter lite som kvantfysik om man inte är insatt i ämnet "berättande handgrepp" som jag kallar det på svenska. På engelska kallas det för "literary tropes" (även om det gäller all berättarkonst).
    I have a growing lack of disgust for you
  • Dr Nail
    Aniiee skrev 2019-12-15 13:38:47 följande:

    Detta är fullt begripligt, så det är bara att prata på =P

    Nej, men det är klart att detta låter lite som kvantfysik om man inte är insatt i ämnet "berättande handgrepp" som jag kallar det på svenska. På engelska kallas det för "literary tropes" (även om det gäller all berättarkonst).


    Ok, jag tror jag kanske hänger med. Så vad är en Gary Stu inom litteratur?
  • Aniiee
    Dr Nail skrev 2019-12-15 15:44:45 följande:
    Ok, jag tror jag kanske hänger med. Så vad är en Gary Stu inom litteratur?
    En Gary Stu är en fiktionell karaktär av mankön som framställs som perfekt och/eller kan "allt", men (enligt mig) inte har någon (komplex) personlighet. En som aldrig möter riktigt motstånd och om något dyker upp så fixas det på en kaffekvart.

    En Gary Stu kallas ibland för en Marty Stu, och är en motsvarighet till en Mary Sue, den kvinnliga varianten. (Mary Sue kom först).
    I have a growing lack of disgust for you
  • Dr Nail
    Aniiee skrev 2019-12-15 18:22:07 följande:

    En Gary Stu är en fiktionell karaktär av mankön som framställs som perfekt och/eller kan "allt", men (enligt mig) inte har någon (komplex) personlighet. En som aldrig möter riktigt motstånd och om något dyker upp så fixas det på en kaffekvart.

    En Gary Stu kallas ibland för en Marty Stu, och är en motsvarighet till en Mary Sue, den kvinnliga varianten. (Mary Sue kom först).


    Ok, jag lär mig nåt! Sergio Leones Eastwood, kan han vara en sån Gary Stu?
  • Konservativ

    men hallå! gick det bra för Anakin menar du?? hört talas om Darth Vader? också james bond hade motgångar när han tillfångatogs o. s. v. James Bonds fru dog.

  • Disa35

    Hmmm... Känns som om det är en hel del manliga karaktärer som passar in på TS beskrivning - som Action Man, MacGyver, Sully i Doctor Quinn.
    Dessutom känns det lite halvvanligt att de har någon tragisk bakgrund som förklarar att de är som de är - Sully i Doctor Quinn, Batman, Spiderman, osv.

    Lite OT: Har ni tänkt på hur töntiga en del namn blir om man översätter dem till svenska?
    Tänker själv på svenska fanfilmen Threads of destiny (Star Wars) där skurken heter Lord Siege (Herr Belägring) och hjälten heter Raven Darkham (Korp Mörkskinka)

Svar på tråden Kan vi prata om Gary Stu? Captain America, James Bond, Anakin Skywalker mfl.