• mollyoshea

    Rörstrand Swedish Grace - djupa tallrikar?

    Ni som samlar på Swedish grace! Vilka djupa tallrikar har ni? Vad använder ni den till och vilka används mest? Är i valet och kvalet om man ska köpa de stora 25 cm med bård eller 19 cm.

  • Svar på tråden Rörstrand Swedish Grace - djupa tallrikar?
  • gbgumman

    Vi har de utan bord. Använd till gröt fil soppa risotto m m Mins att jag också valde men minns inte varför jag tog dessa. Kanske rykte jag de var snyggast. Skulle vilja ha de andra också men har inte plats.

  • Barbro45
    mollyoshea skrev 2019-12-15 08:51:25 följande:

    Ni som samlar på Swedish grace! Vilka djupa tallrikar har ni? Vad använder ni den till och vilka används mest? Är i valet och kvalet om man ska köpa de stora 25 cm med bård eller 19 cm.


    Jag har de stora, tycker att de ser lyxigare ut. Porslinet används främst till fest. . 
  • Fillibom

    Har de mindre utan bred kant. Använder dessa till allt: soppa, efterrätter, gröt, pasta, risotto, uppläggningsskål till grönsaker (kalla och varma) etc

    Valde de mindre av en mängd olika skäl:
    1) De kan användas som uppläggningsskål för ex ärtor och sallad.
    2) De kan lätt och smidigt hållas i ena handen medan man har ett bestick i den andra, praktiskt för man behöver då inte halvligga över bordet ex när man äter något som lätt kan spilla (soppa eller sås).
    3) Så mycket enklare att stapla i diskmaskinen
    4) Får enkelt plats i köksskåpet. De stora är så breda att jag knappt kunde stänga skåpdörren. 

    Vi använder våra både till frukostgröten och till festsoppan.

    Enda anledningen till att jag personligen skulle föredra de stora med bred kant vore om jag skulle lägga upp tjusiga gourmetmåltider på dem, så där fancy som man gör på finrestauranger.

  • mollyoshea
    Fillibom skrev 2019-12-15 09:33:06 följande:

    Har de mindre utan bred kant. Använder dessa till allt: soppa, efterrätter, gröt, pasta, risotto, uppläggningsskål till grönsaker (kalla och varma) etc

    Valde de mindre av en mängd olika skäl:

    1) De kan användas som uppläggningsskål för ex ärtor och sallad.

    2) De kan lätt och smidigt hållas i ena handen medan man har ett bestick i den andra, praktiskt för man behöver då inte halvligga över bordet ex när man äter något som lätt kan spilla (soppa eller sås).

    3) Så mycket enklare att stapla i diskmaskinen

    4) Får enkelt plats i köksskåpet. De stora är så breda att jag knappt kunde stänga skåpdörren. 

    Vi använder våra både till frukostgröten och till festsoppan.

    Enda anledningen till att jag personligen skulle föredra de stora med bred kant vore om jag skulle lägga upp tjusiga gourmetmåltider på dem, så där fancy som man gör på finrestauranger.


    Har du de vanliga platta tallrikarna också? Tänkte på det du skrev om att de knappt får plats i skåpet. De djupa med bård är väl inte större än dem? Blev osäker nu på om måttet är inkl hela tallriken, är de djupa med bård större än de platta så går de inte in i mina skåp heller ????
  • mollyoshea
    mollyoshea skrev 2019-12-16 12:25:58 följande:

    Har du de vanliga platta tallrikarna också? Tänkte på det du skrev om att de knappt får plats i skåpet. De djupa med bård är väl inte större än dem? Blev osäker nu på om måttet är inkl hela tallriken, är de djupa med bård större än de platta så går de inte in i mina skåp heller ????


    Oj, ursäkta, skulle vara en emoji där men blev massa frågetecken
  • mollyoshea
    mollyoshea skrev 2019-12-16 12:25:58 följande:

    Har du de vanliga platta tallrikarna också? Tänkte på det du skrev om att de knappt får plats i skåpet. De djupa med bård är väl inte större än dem? Blev osäker nu på om måttet är inkl hela tallriken, är de djupa med bård större än de platta så går de inte in i mina skåp heller ????


    Oj, ursäkta, skulle vara en emoji där men blev massa frågetecken
  • mollyoshea
    mollyoshea skrev 2019-12-16 12:25:58 följande:

    Har du de vanliga platta tallrikarna också? Tänkte på det du skrev om att de knappt får plats i skåpet. De djupa med bård är väl inte större än dem? Blev osäker nu på om måttet är inkl hela tallriken, är de djupa med bård större än de platta så går de inte in i mina skåp heller ????


    Oj, ursäkta, skulle vara en emoji där men blev massa frågetecken
  • mollyoshea
    mollyoshea skrev 2019-12-16 12:25:58 följande:

    Har du de vanliga platta tallrikarna också? Tänkte på det du skrev om att de knappt får plats i skåpet. De djupa med bård är väl inte större än dem? Blev osäker nu på om måttet är inkl hela tallriken, är de djupa med bård större än de platta så går de inte in i mina skåp heller ????


    Oj, ursäkta, skulle vara en emoji där men blev massa frågetecken
  • nernu

    Jag har varken eller. Har de större skålarna istället. Använder till flingor och soppa och gröt och allt sånt. Funkar bra.

Svar på tråden Rörstrand Swedish Grace - djupa tallrikar?