• Deluxeee

Tips på matstolar??

Hejsan!

Som rubriken lyder, (hittar bara gamla trådar och antar att det kommit ut nytt på marknaden)

Vad är ERA erfarenheter av alla olika matstolar som finns? Ska man ha med bord? Utan bord?

Det lutar åt en tripp trapp.

Men antar att det kanske finns bättre alternativ när bebisen är liten och precis kan sitta stadigt?

• Svar på tråden Tips på matstolar??
  • Fjäril kär

Min egen erfarenhet är att man stör sig som fan på bord. Tar mycket plats i köket och man når inte barnet på samma sätt som när de sitter direkt vid köksbordet.

Stokke älskade jag.

• Cujo

Vi använder antilop, lätt att rengöra, billig, går ha med och utan bricka, smidig att ta med sig.

Använde en hokus pokus till första barnet men tyckte den var klumpig och svår att hålla ren.

Tripp trapp används på förskolan och är tåliga, lätta att rengöra, tar mycket plats och är dyr men kan användas länge.

• Solblomma30

Ikeas antilop är ju hemskt ful och jag trodde aldrig att vi skulle köpa en sån men när vi väl fick barn så insåg jag att den är bäst. Lätt att packa ner i bilen, lätt att rengöra, billig. Och bordet är grymt. När man har en liten bebis som lär sig att äta vill man inte ha bebisen vid sitt eget bord (tycker jag). De kladdar så hemskt mycket och då är det superskönt att kunna ta loss det lilla bordet och skölja av under kranen istället för att torka kladdig puré eller vad det nu är ifrån det stora matbordet.

Till våra äldre barn har vi Stokkes Tripp Trapp utan insats. Den är bra när bebisen vägrar sitta fast i en stol, vid kanske 1,5-2 år?

• Eureka

Rekommenderar också antilop som första stol! Mycket praktiskt. Tripp trapp utan insats när barnet blir lite större :)

• Stålmamma

Jag har en tripp trapp till min dotter på 6 mån, älskar den och vi kommer kunna ha den länge. Hade även en tripp trapp när mina stora barn var små. Antilop tycker jag är bra att ha för att kunna ta med sig när man åker bort men skulle aldrig ha den hemma till vardags. Hatar benen som sticker ut så man snavar o ramlar över den jämnt o ständigt

• Maddi

Jag har antilop som första stol. Som en annan skriver, ett eget bord dom kladdar på och lätt att torka av. Spottar minsta ut vattnet så ligger de kvar på bordet, om man inte plaskar med händerna förstås :)

• Deluxeee

Hmm, ja det låter som tripp trapp är en vinnare. Men äter min lilla sen som jag gjorde i samma ålder, så är det mat överallt :)

Kanske får köpa båda, eller börja med antilop och gå runt med knä och armbågsskydd. Tur jag har ett runt köksbord, så kan man kanske ha den stå längst upp mot fönstret.

Tack för alla svar!

• Solblomma30
    Deluxeee skrev 2019-12-17 22:13:12 följande:

Hmm, ja det låter som tripp trapp är en vinnare. Men äter min lilla sen som jag gjorde i samma ålder, så är det mat överallt :)

Kanske får köpa båda, eller börja med antilop och gå runt med knä och armbågsskydd. Tur jag har ett runt köksbord, så kan man kanske ha den stå längst upp mot fönstret.

Tack för alla svar!

Jag tror du kan skippa knä och armbågsskydden även om du köper en Antilop ;) Har haft en i köket mer eller mindre i sju år i sträck pga täta graviditeter och har aldrig skadat mig ;)
Svar på tråden Tips på matstolar??