• Anonym (Farligt?)

Ciprofloxacin, farligt?

Har fått en antibiotika utskrivet som heter ciprofloxacin. Men nu efter att ha läst om den på nätet så vet jag inte om jag vågar ta den. Den har ju en massa läskiga biverkningar som permanenta led och nervskador, ofrivilliga muskelryckningar, ödem etc.

Är såna här gift verkligen lagliga?! Finns det någon här som ätit denna antibiotika utan några läskiga biverkningar?

• Svar på tråden Ciprofloxacin, farligt?
  • FtS70

Det är oerhört sällsynta reaktioner du beskriver. Illamående och diarré kan du komma att känna av, annars förmodligen just ingenting. Har tagit det själv två gånger helt oproblematiskt.

• Anonym (Farligt?)
    FtS70 skrev 2019-12-15 18:46:02 följande:

Det är oerhört sällsynta reaktioner du beskriver. Illamående och diarré kan du komma att känna av, annars förmodligen just ingenting. Har tagit det själv två gånger helt oproblematiskt.

Tack för svar!

Det står med som mindre vanliga och sällsynta biverkningar men inte som mycket sällsynta.
  • Långbenopluto
    Anonym (Farligt?) skrev 2019-12-15 18:47:51 följande:
    Tack för svar!
    Det står med som mindre vanliga och sällsynta biverkningar men inte som mycket sällsynta.
    Det är oftast farligare att gå med infektionen än att ta medicinen.
  • Anonym (Farligt?)
    Långbenopluto skrev 2019-12-15 19:38:04 följande:

Det är oftast farligare att gå med infektionen än att ta medicinen.

Kanske det men vill inte riskera permanenta skador.
  • Anonym (M)
    Anonym (Farligt?) skrev 2019-12-16 21:00:18 följande:
    Kanske det men vill inte riskera permanenta skador.

Infektioner kan också ge permanenta skador. Många kan t.o.m. vara dödliga om man inte behandlar dem.
  • Anonym (Mia)

Jag har tagit en 10 dagars kur med den. Gick bra, fick inga besvär. Men man kan få permanenta problem med senorna...

• Anonym (Farligt?)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-17 15:39:28 följande:

Jag har tagit en 10 dagars kur med den. Gick bra, fick inga besvär. Men man kan få permanenta problem med senorna...

Vet du någon som fått det?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Farligt?) skrev 2019-12-17 15:41:52 följande:

Vet du någon som fått det?

Ja, men det var en person med långvariga, obehandlade infektioner och inflammation i kroppen. Tror det kan vara värre då. Men helt 100 är jag inte.
  • Anonym (Farligt?)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-17 18:30:17 följande:

Ja, men det var en person med långvariga, obehandlade infektioner och inflammation i kroppen. Tror det kan vara värre då. Men helt 100 är jag inte.

Jaha. Kanske berodde på sjukdomen? På vilket sätt fick personen problem med senorna, kunde hon/han inte gå?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Farligt?) skrev 2019-12-17 18:47:53 följande:

Jaha. Kanske berodde på sjukdomen? På vilket sätt fick personen problem med senorna, kunde hon/han inte gå?

Jag minns inte. Men det blev bättre. Men om det läkte helt vet jag inte.
Svar på tråden Ciprofloxacin, farligt?