• Sun 15 Dec 2019 18:15
    431 visningar
    2 svar
    2
    431

    Att planera för sommarsemester samtidigt som man hoppas på att bli gravid..

    Hej,

    Jag har hela tiden tänkt att vi i familjen ska åka iväg en vecka precis när skolorna slutat. Mannen nämnde idag att han funderar på att ta sen semester så han tyckte vi kan åka i augusti-september istället. Men om alla ska med så blir det att åka innan skolorna startat.

    Sedan slogs jag av tanken att vi försöker ju skaffa ett syskon nu. Räknar med att det kommer ta lite tid innan det tar sig, men vi har iaf startat. Så då är frågan, är det ens lönt att planera någon semester, om man är höggravid eller nyss fått barn så kanske man inte är i form för en utlandsresa. Kanske därför man bokar med avbeställningsskydd. Vi landade i att inte boka något nu, utan bara boka ett par månader innan. Då vet man förhoppningsvis läget.

    Någon som känner igen sig?

    Jag hann tänka tanken "jag hoppas det tar tid att bli gravid för det vore skönt att bara komma iväg lite".

  • Svar på tråden Att planera för sommarsemester samtidigt som man hoppas på att bli gravid..
  • Sun 15 Dec 2019 19:33
    #1

    Vi har bokat resa till börja av juli och vi är i full gång att försöka få syskon, men vi kanske är i en annan sits. vår son tog oss två år att få så vi räknar med att det tar tid. Och då får vi hjälp med hormoner och insemination med syskon

    Men något vi lärde oss under de två åren är att inte sätta något på paus för att ?vi kan bli gravida?. Man missar mycket roligt då. Avbokar man 30 dagar innan förlorar man bara depositionen. Och det kan det ju var värt för att få ett liten till.

    Tänk bara på att inte åka någonstans med zika virus.

    Lycka till med syskon :)

  • Sun 15 Dec 2019 20:18
    #2

    Varför inte boka resa precis när skolorna tagit slut och sen ändå ta resten av semestern sent? Att resa iväg när man är i sjätte månaden är väl inget problem? Kolla bara hur länge flygbolaget och ett försäkringsbolag tycker att det är ok att flyga i som gravid så att du inte blir stoppad på flygplatsen. Själv så var jag gravid med första barnet i vecka 31 när jag åkte med jobbet till Bulgarien för några år sedan. Med andra barnet var jag i vecka 28 när vi åkte på solsemester. Tyckte att det var enormt skönt att få lite extra ledigt mitt i graviditeten och få ladda batterierna

Svar på tråden Att planera för sommarsemester samtidigt som man hoppas på att bli gravid..