• Grubblarenummer1

    Ska bli en pappa till sommaren! Helt fantastiskt och läskigt!

    Hejsan allihopa!

    Som sagt, jag ska bli pappa till sommaren och det är såklart helt fantastiskt!

    Men det är så mycket som snurrar i huvudet mitt.

    Vad för försäkringar ska man lösa? Olycksfallsförsäkring? barnförsäkring? Ska man skriva in barnet själv på en vårdcentral eller görs det automatiskt vid födsel? Hur funkar föräldraledighet från jobb och hur funkar vabb Osv...

    Ja ni fattar säkert vad det är som snurrar i skallen, Mycket praktiska saker kring barnet... hjälp en förvirrad blivande far???????????

    Hoppas på trevliga svar!

  • Svar på tråden Ska bli en pappa till sommaren! Helt fantastiskt och läskigt!
  • Akira Öken

    Vad spännande!

    Den blivande mamman bör ha en gravidförsäkring. Många försäkringsbolag erbjuder gratis sådana, men jag skulle rekommendera er att satsa på en "riktig", då de kostnadsfria knappt täcker något. Så fort barnet har fötts tecknat ni en barnförsäkring. Även om gravidförsäkringen ofta gäller för barnet de första sex månaderna är det viktigt att ni tecknar en för barnet direkt då det annars kan vara svårt att teckna försäkring eller få ut försäkringsbelopp för skada eller sjukdom.

    Efter förlossningen ringer ni den bvc/bhv ni har valt för att boka tid. Ofta är första mötet ett hembesök.

    Föräldraledighet kan ni läsa mycket om på försakringskassan.se, där finns även verktyg för att räkna ut hur mycket pengar ni får att leva på beroende på hur ni lägger upp föräldraledigheten.

    Vab behöver ni oftast inte tänka på i början, såvida inte barnet föds för tidigt eller är sjukt och blir inskrivet på sjukhus.

    Om mamman planerar att amma är det bra om ni båda är pålästa om amning. Det är viktigt att partnern förstår och kan stötta.

    Överlag kan den som är gravid vara i behov av mycket stöd och omtanke, särskilt i slutet av graviditeten då det ofta blir mycket tungt. Den gravida kan få svårt att exempelvis ta på stödstrumpor, bära, lyfta och böja sig ner.

    Läs på om graviditet, förlossning, hur bebisar fungerar och vad de behöver. Gå utbildningar tillsammans. Fundera över och prata om hur du bäst kan vara till stöd och hjälp under förlossningen, om du ska vara med.

    Det är bara några månader sen jag fick barn, så bara att peppra på med frågor och funderingar. :)


Svar på tråden Ska bli en pappa till sommaren! Helt fantastiskt och läskigt!