• MeAndBaby

Kräksjuka el åksjuka?

Var på adventsfika idag och min 5-åring tog för sig av mycket sött och gott. På vägen hem (bil) blev det ett parti med flera svängar och småinbromsningar när dottern som bäst sätt med ett spel på i-paden. Vi stannade till och plötsligt spyr hon utan förvarning. Ingenting mer sedan dess, även om hon trodde att hon behövde kräkas vid två tillfällen när vi kommit hem. (Det kom aldrig ut nåt och det var inget hulkande alls.) Ätit lite och sover nu gott.

Så frågan är, var det en åksjuka som kom hastigt i och med spelandet, sockerinraget samt svängande med bilen (brukar inte bli åksjuk) eller en "mild" kräksjuka utan vare sig illamående innan eller magsmärta?

Vore det inte för det där att hon trodde att hon skulle kräkas mer när vi kommit hem 10 min efter bilkräkningen samt att hon gärna ville ha en hink vid sängen så skulle jag tvivla starkt på magsjuka. Men lite nojig blir man...

• Svar på tråden Kräksjuka el åksjuka?
  • Anonym (Lena)

Om hon kände sig fortsatt spysugen hemma hade jag reagerat lite. Är man magsjuk så kan man känna att det luktar lite illa i spyan. Kände du någon doft när du luktade?

• Praktisk58

Men det märker du väl I morgon.

Sluta stressa !

• Johanna1986

Skulle tippa åksjuka! Men svårt att veta. I dessa tider hade jag nog ändå hållit 48 timmar för säkerhetsskull att må illa även om man är ute i friska luften efter bilen stannat är dock vanligt även vid åksjuka (talar av egen erfarenhet. De illamåendet kan sittande länge!)

• Anonym (Både och)
    Anonym (Lena) skrev 2019-12-16 00:00:52 följande:

Om hon kände sig fortsatt spysugen hemma hade jag reagerat lite. Är man magsjuk så kan man känna att det luktar lite illa i spyan. Kände du någon doft när du luktade?

Allt kräk där maten legat en stund i magen luktar illa. Jag talar av egen erfarenhet, både som ätstörd och som gravid som spytt upp till 8 gånger om dagen i 20 veckor.

TS, min dotter spydde för några veckor sen en gång. Vi misstänkte genast pepparkaksdeg, eftersom hon genast bad om smörgås och var lite väl pigg i jämförelse med tidigare magsjuka. Det visade sig antagligen vara rätt, eftersom ingen annan blev sjuk och hon genast åt med normal aptit utan andra problem med magen. Till syvende och sist spelade det ingen roll eftersom vi ändå var hemma två dygn efteråt, men det var skönt att inte behöva städa och tvätta hela tiden.

Att vara illamående en stund efter åksjuka är heller inget märkligt. Jag kan vara yr, trött och spyfärdig flera timmar efter att jag utsatts för något som gjort mig åksjuk.
  • Anonym (Kräk som kräk)
    Anonym (Lena) skrev 2019-12-16 00:00:52 följande:

Hur kan det lukta annorlunda om man är magsjuk. Kräk som kräk liksom. Det luktar ju äckligt oavsett om man kräks som åksjuk eller magsjuk. Iaf om det är mat i magen.
Svar på tråden Kräksjuka el åksjuka?