• Slemmis

Utebliven ägglossning - vart vänder jag mig?

Hej! Har tempat ca 6 mån nu och sedan augusti har appen inte bekräftat nån ägglossning vilket får mig att misstänka att nåt är fel naturligtvis. Men vart ska man vända sig i detta fall? Vi har inte försökt få barn i ett år men jag har ju ändå ett bekymmer. Är det min barnmorskemottagningen jag ska kontakta? Förlåt är säkert en jättedum fråga ????

• Svar på tråden Utebliven ägglossning - vart vänder jag mig?
  • Önskarbebis2020

Jag tänker barnmorska eller typ kvinnoklinik. Där jag bor så ringde jag kvinnokliniken då jag hade mycket smärtor när jag åt minipiller. Där kunde dom göra vul och kolla så allt såg fint ut, vilket det gjorde. Sen fick jag även lämna blodprov och göra gravtest. Lycka till!

• minnie768

Jag har haft väldigt oregelbundna cykler sedan början av detta året och kontaktade då min gynekologmottagning och förklarade mitt problem. Då hade vi inte heller försökt 1 år men de sa att eftersom jag troligen inte hade egen ägglossningen gällde inte samma regler att man måste ha försökt 1 år.

Så kontakta din gynmottagning eller liknande och fråga dem. Om inte annat kan de säkerligen hänvisa dig till rätt instans :)

• Slemmis

Tack båda ni, jag får ta reda på vilken ?min gynekologmottagning? är och sedan ringa dem helt enkelt. Det borde ju vara samma som där jag tog cellprov? Det är även dit jag gick på kontroller när jag var gravid förra gången. Som ni säger, de kanske kan hänvisa mig rätt om det är fel ställe. Haha inte lätt med alla olika mottagningar som finns! ????

• fruSolsken

Hej! Jag känner igen mig i så mycket som du skriver! Mitt andra barn är 17 månader och jag får inte tillbaka min ägglossning (är 29) vilket är för det första väldigt märkligt och för det andra lite tokigt för vi önskar oss en trea ;) Imorgon har jag fått tid hos kvinnokliniken för hjälp, äntligen. Men jag tänkte tipsa dig om att försöka få igång ägglossningen med hjälp av progesteronkräm, är det något du har provat? Kramkram

• Slemmis

Fru solsken, tack för ditt svar :) jag har inte testat progesteronkräm, finns det på apotek? Berätta gärna vad de sa på kvinnokliniken sen! Stort lycka till!

• fruSolsken

Sök på progesteronkräm så hittar du :) jag köper från moodmama!

Jag hade en jättegullig sköterska som var ärlig och sa att egentligen skulle hon rekomendera letrozol till mig, men eftersom vul såg bra ut och jag fått två barn på egen hand kunde hon inte hjälpa mig via landstinget utan rekomenderade att gå privat istället där jag kan få rätt hjälp. Dock tror jag att jag fortsätter försöka få igång min egen äl med progesteron några månader till. Jag har egentligen ingen stress för att bli gravid med vår trea, mer att det är frustrerande att kroppen inte är med i matchen.. försöker att tänka att det blir som det ska i slutändan <3 Haha, vissa dagar är jag mer harmonisk i hur jag känner och vissa är jag sjukt bitter på livet ;)

• Slemmis

Fru solsken, låter som att det är en situation som går att lösa i alla fall! Skönt att höra att du är så lugn! Jag är egentligen inte heller stressad, samtidigt som jag känner att det verkligen är dags för ett syskon till vår lilla Selma, vill inte att ålderskillnaden ska bli för stor. Har också alltid tänkt att vi ska ha tre barn... får se hur det blir med det! Kul att man innan man satte igång familjeverksamheten trodde det var lika lätt att skaffa barn som att typ, trycka på en knapp? Haha! En fråga, har du oregelbunden/ingen mens eller hur fick du misstanken att du inte har ägglossning? Tempar du också? Min mens är hyfsat regelbunden, inte på dagen men 26+/-4 dagar enligt NC.

• fruSolsken

Haha, men verkligen! Man har ju hört så det sprutar ur öronen hur viktigt det är att skydda sig, en trodde ju det skulle ta sig på ett halvdant ligg ;)

Jag har alltid varit regelbunden på 30 dagar med rikliga blödningar. Efter mitt andra barn ändrades min cykel radikalt till väldigt oregelbunden på allt mellan 14 till 23 dagar och sparsam blödning. Jag tänkte först inte överdrivet mycket på det utan tänkte tvärtom att det är vanligt att cykeln förändras efter 2 barn och några år äldre. I maj tyckte jag dock det var konstigt för då hade jag precis som förr en väldigt riklig blödning och en cykel på hela 27 dagar. Sedan trillade polletten ner när jag i september fick kraftiga ägglossningssmärtor, en cykel på 32 dagar och en riklig blödning igen. Hehe, som sagt tog det ett tag att förstå, men nu tror jag att jag förstår min kropp igen ;) Jag hoppas att det är kroppen som bara segar lite efter två relativt täta graviditeter, skiljer 2,5 år på barnen, och att den med hjälp av progesteronkräm kommer igång så småningom.. Men jag känner lite som du att jag egentligen inte vill ha för stor åldersskillnad så jag hoppas på förr snarare än senare ;)

Svar på tråden Utebliven ägglossning - vart vänder jag mig?