• Anonym (Rädd)
    Mon 16 Dec 2019 09:16
    182 visningar
    1 svar
    1
    182

    Rädd

    Hej, jag har varit drogfri i 11 år eller ja 10 år och 8 månader.

    Jag hade turen att få "programmet" alltså substituionsprogrammet för opiater.

    Jag var gravid i 3 månaden då och var så trasig som människa. Levde i en osund relation, jag riskerade ett LVM men skrev in mig frivilligt och fick först metadon och sedan subutex. Min dotter föddes på östra, då det var det enda stället eftersom det var en special förlossning pga medicinen.

    Allt gick åt helvete! Hon föddes under dunder och brak och blev snabbt dålig.. Abstinens, dom hade lovat att eftersom jag gick på programmet skulle min bebis få motgift direkt och inte behöva lida, bara några meter från förlossningen hade jag ju varit inlagd för att ställas in på programmet, läkare på samma sjukhus hade garanterat att förlossningen BB skulle veta hur dom skulle göra vid ev abstinens...

    Istället mådde min dotter sämre och sämre och dom misstänkte abstinens, trots att jag sa gång på gång att jag åt subutex kontrollerat på mottagning 20 meter mitt emot BB i pk huset 369. Ingen lyssnade.. Till slut hamnade min lilla på ica och mådde så dåligt, dom visste inte vad dom skulle ge henne utan bara hade henne uppkopplad. I en månad var vi inlagda, och i en månad fick jag utstå elaka kommentarer vems fel det var att hon var dålig, vems ansvaret var.. Ingen pratade med dom läkare och sjuksköterskorna som arbetade på substituionsprogrammet om vad som behövde göras.. Jag kan än idag inte se bilder på henne utan att bryta ihop.. Men hon lever och mår bra som vilken annan 11 åring som helst...

    Nu till mitt problem eller fråga.

    Jag har genom åren trappat ner min dos från 24 mg vid start till idag 2 mg.

    För några år sedan bytte dom preparatet från subutex till subexone för att nalaxon stoppar ev missbruk att injicera, vilket är kanon, det räddar liv!

    Men nu fick jag veta att jag är gravid i vecka 5 eller 6 och naloxon är ej bra för gravida. Jag har ringt mottagningen om att få byta preparat, men jag är orolig att jag skadar det lilla liv som redan finns.

    Är det någon som vet av erfarenhet hur tidigt ett byte bör ske??

    Dom skall ringa upp med ett svar, men jag pallar inte att vänta!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-16 09:17
    Iva och inte ica

  • Svar på tråden Rädd
  • Anonym (op)
    Mon 16 Dec 2019 11:39
    #1

    Finns det någon möjlighet att du trappar ut även det sista? Du är ju på god väg.

    Jag har själv heroin och metadonavgiftning bakom mig, så jag vet vad jag föreslår och att det ibland inte fungerar för vissa.

    Tycker det är sjukt att det blev som det blev med din dotter, måste varit hemskt för er båda. Anmälde du det här? Det hade jag gjort.

Svar på tråden Rädd