• qaswas122

Rädsla för MA

Hej!

Jag är gravid i v. 12 (11+0). Tidigare har jag varit väldigt rädd för missfall, men den oron har lagt sig. Nu är jag istället orolig för ma, alltså att fostret dör utan att vi märker någonting. Vet någon hur vanligt detta är i/efter v. 12? 

Vi såg ett hjärta slå och hur den lilla sparkade med ben och armar på vul i v. 10, vilket var lugnande. Nu ska jag inte på ultraljud förens v. 15, dvs om tre veckor, och vet inte hur jag ska stilla min oro fram tills dess. :( Är det någon mer som går runt och är väldigt orolig konstant? Jag är så glad för graviditeten men vågar ändå inte vara glad fullt ut.

• Svar på tråden Rädsla för MA
  • Pimpinellan

Om man sett hjärtat slå v.9 är risken för m.f ca 2%. V.10 ännu något lägre. Vid de allra flesta MA har fostret dött före v.10 och definitivt före v.12.

• Anonym (1:a juli)

Här är en till som är orolig. Är i vecka 11+5. Såg ett pickande hjärta och en livlig krabat i vecka 10+1. Har KUB på fredag. Vet inte heller hur jag ska stilla min oro. Aldrig varit gravid förut och är 35+, tror det påverkar att jag är orolig.

• MichelleMilli

Samma här! Var på vul i vecka 8+6, är i vecka 12 idag. Ska äntligen på kub imorgon. Har till och med drömt mardrömmar att bebisens hjärta ej slår. Är orolig att få Ma, eller att något inte ska vara rätt med bebisen. Kan nog vara för att vi har 3 barn sen innan och denna bebis är så efterlängtad och tänker kan jag verkligen ha sån tur att få 4 friska barn...

• Anonym (Li)
    qaswas122 skrev 2019-12-16 18:12:08 följande:

Hej!

Jag är gravid i v. 12 (11+0). Tidigare har jag varit väldigt rädd för missfall, men den oron har lagt sig. Nu är jag istället orolig för ma, alltså att fostret dör utan att vi märker någonting. Vet någon hur vanligt detta är i/efter v. 12? 

Vi såg ett hjärta slå och hur den lilla sparkade med ben och armar på vul i v. 10, vilket var lugnande. Nu ska jag inte på ultraljud förens v. 15, dvs om tre veckor, och vet inte hur jag ska stilla min oro fram tills dess. :( Är det någon mer som går runt och är väldigt orolig konstant? Jag är så glad för graviditeten men vågar ändå inte vara glad fullt ut.

Jag vet hur du har det. Som ovan nämnts så är risken låg om allt såg bra ut v 10. Grattis till graviditeten!
Svar på tråden Rädsla för MA