• VeriH

    Hjälp mig!!

    Kan någon snälla ge mig tips, peppande ord eller solskenshistorien?? Jag är 20 år, har försökt blivit gravid sedan jag fyllde 19,1,5 år ca, jag har gjort allt efter konstens regler och att få skapa ett barn är min enda dröm. Jag har sedan jag fyllde 14 år har iprincip allt jag velat vara att bli mamma och nu när jag äntligen har allting ordnat och har alla möjligheter i världen att ha ett barn så blir jag tokig när det inte funkar, och till råga på allt får jag ingen hjälp av sjukhus/vårdcentral förrens jag är 25 år !! Alltså så ska jag gå i fem år till och inte veta om jag kan bli gravid eller inte, eller om det är min sambo som felet sitter i. Jag vill hitta någon genväg för att få en liten undersökning eller vad som helst men jag kommer inte på något. Jag har haft en cysta som spruckit och har en överspänd bäckenbotten.

    Jag önskar mig inget mer i livet än ett barn men att vänta 5 år till kommer få mig psykiskt sjuk. Någon som kan komma med något tips?

    Evigt tacksam för allt <3

  • Svar på tråden Hjälp mig!!
  • Anonym (Ä)

    Ni får söka er till privatklinikwr eller utomlands.

  • Anonym (Jvb)

    Hjärnan är inte färdigutvecklad och vuxen förrän 25 års åldern. Sluta stressa.

  • SvenOlsson

    Det är sant att gränsen för att påbörja en officiell fertilitetsutredning är 25 år, men det finns saker man kan göra innan dess. T.ex kan din gynekolog göra ett vaginalt ultraljud för att kolla äggstockarna och ge dig en hum om allt är som det ska. Jag skulle också tippa att din sambo kan ta kontakt med en privat fertilitetsklinik och bekosta ett fristående spermaprov. (Mitt intryck rent allmänt är att fler dörrar öppnar sig om man kontaktar privata vårdgivare direkt.)

Svar på tråden Hjälp mig!!