• HildaK

    Lägre temp i andra trimestern?

    Hej!

    Jag har en liten fundering. Min temp under första trimestern pendlade mellan 36.6-36.9. Nu har jag gått in i andra trimestern för några dagar sedan och tempen är nu 36.4-36.5? Någon annan dom upplevt detta? Min coverline är 36.33. Allt såg bra ut på KUB. Hoppas någon varit med om samma!

  • Svar på tråden Lägre temp i andra trimestern?
  • HildaK
    Långbenopluto skrev 2019-12-17 06:53:05 följande:

    Av vilken anledning tempar du nu när du är gravid??


    Därför att tempen kan hjälpa en att upptäcka om något inte står rätt till.
  • Anonym (Lil)

    Jag tänker att du kanske ska sluta tempa. Du är gravid och det verkar som om du är frisk och den bebis är frisk. Finns ingen anledning att leta problem. Stress och oro är inte bra för bebisen.

  • HildaK
    Anonym (Lil) skrev 2019-12-17 07:34:51 följande:

    Jag tänker att du kanske ska sluta tempa. Du är gravid och det verkar som om du är frisk och den bebis är frisk. Finns ingen anledning att leta problem. Stress och oro är inte bra för bebisen.


    Du har säkert rätt! Undrar mest om det är någon som vet om tempen brukar sjunka något i den andra trimestern. Är inte särkilt orolig.
  • Anonym (bm)
    HildaK skrev 2019-12-17 06:59:29 följande:
    Därför att tempen kan hjälpa en att upptäcka om något inte står rätt till.
    Nej så är det inte. En temp kan inte svara för om barnet har dött, har avvikelser, för lite fostervatten etc. Det har ingenting med graviditeten att göra, det måste du missförstått?
  • Solblomma30
    HildaK skrev 2019-12-17 07:43:45 följande:

    Du har säkert rätt! Undrar mest om det är någon som vet om tempen brukar sjunka något i den andra trimestern. Är inte särkilt orolig.


    Jo, du har helt rätt i att tempen ska sjunka ju längre graviditeten fortskrider. Såhär står det i en artikel (som handlar om kroppstemperatur och träning under graviditet) tagen ur Läkartidningen (artikeln heter Alla friska kan fortsätta träna under och efter graviditet):

    Från lutealfas, genom graviditeten till puerperiet sjunker temperaturen i snitt 0,1 grad per månad och är i puerperiet 0,8 grader lägre än i lutealfasen.

    Om du räknar på det som läkarna i artikeln skriver, nämligen att kroppstemperaturen hos en gravid kvinna sjunker ca 0,1 grad per graviditetsmånad så stämmer din nuvarande temperatur jättebra in med var som förväntas när du är i andra trimestern (puerperiet är tiden från förlossning och sex-åtta veckor framåt).

    Så det är helt normalt!
  • HildaK
    Solblomma30 skrev 2020-01-27 16:33:05 följande:

    Jo, du har helt rätt i att tempen ska sjunka ju längre graviditeten fortskrider. Såhär står det i en artikel (som handlar om kroppstemperatur och träning under graviditet) tagen ur Läkartidningen (artikeln heter Alla friska kan fortsätta träna under och efter graviditet):

    Från lutealfas, genom graviditeten till puerperiet sjunker temperaturen i snitt 0,1 grad per månad och är i puerperiet 0,8 grader lägre än i lutealfasen.

    Om du räknar på det som läkarna i artikeln skriver, nämligen att kroppstemperaturen hos en gravid kvinna sjunker ca 0,1 grad per graviditetsmånad så stämmer din nuvarande temperatur jättebra in med var som förväntas när du är i andra trimestern (puerperiet är tiden från förlossning och sex-åtta veckor framåt).

    Så det är helt normalt!


    Tack för ett jättebra svar! :)
Svar på tråden Lägre temp i andra trimestern?