• virran28

Ont under revbenen

Hej jag har haft ont strax under höger revben hela dagen. Vet ej vad det beror på, barnmorskan var ledig till på måndag. Är i vecka 23 i morgon och det sparkar väldigt mycket. Man blir ju orolig, när det bara kommer plötsligt. Det ända jag kan tänka mej att det beror på är att jag var och handlade igår och hade en kundvagn som drog åt höger hela tiden så jag fick ta i som en galning. Finns det någon som har en teori? Tack

• Svar på tråden Ont under revbenen
  • enilorac

Havandeskapsförgiftning kan ge ifrån sig symtom som värk under revbenet på höger sida men eftersom du bara är i v23 så är det med största sannolikhet inte det. Då brukar man ju ha fler symtom..... Annars vet jag inte.....

Kram och lycka till !

Caroline i v36

• jenbe

Jag har också ont under högra revbenet och jag har fått höra att det sitter ett nervfäste just där som kan komma i kläm när magen börjar växa och bröstkorgen vidgar sig. Jag är i vecka 28 men det började får några veckor sedan och blir, tyvärr, bara värre. Som tur är så brukar det försvinna när barnet sjunker ner igen fast det dröjer ju ett tag.

• smuli

Hej hej!

Var hos läkare just idag för liknande symtom (är i v 21)! För mig håller det i och för sig inte i sig så länge men gör j-ligt ont när det väl kommer. Efter urinprov, ul och lite klämmande konstaterade läkaren att det med största sannolikhet är ligamenten som livmodern är upphängd i (fäster precis i trakterna kring njurarna, gallan och allt som finns där) som dras ut och kan åstakomma kraftiga smärtor (liknar håll fast mycket värre). Tydligen växer livmodern just i dessa veckor mycket på höjden (v20-24 eller så) vilket gör att ligamenten dras ut och det kan kännas speciellt efter en ansträngning.

Alternativ nummer två kunde vara njursten eller urinvägsinfektion men det visar sig tydligt på ett urinprov och dessutom brukar man ju också ha andra symtom, svårt att kissa (svider) eller lite blod i urinen och må allmänt dåligt. Min BM trodde först att det kunde vara en urinledare från njuren som kunde ha kommit i kläm, men då skulle smärtan ha varit mindre och inte släppt efter ett tag...

Hoppas detta kan lugna dig lite tills du får komma till BM, för då kan du ju göra ett urinprov som klara ut ett o annat...

Lycka till!

• virran28

Tack för Era svar, nu vet jag att jag inte är ensam i allafall. Får se vad BM säger nästa vecka om det inte blivit bättre. Kram

• FIAPIA

virran28. Har samma symptom som du. Jag har inte kunnat köra kundvagn sen början av graviditeten. Ibland känns det t.ex. obehagligt att sitta på en stol och stäcka mig neråt golvet åt sidan för att ta upp något. På mig går det över efter 1 högst 2 dagar. Jag har inte frågat BM vad det beror på men antar att det är ligamenten.
    FIAPIA

• tesoj

Har också jätteont under hö revben och de har konstaterat att det är gallgrus. Har fått ligga inne på förlossningen och fått smärtlindring de senaste tre veckorna av och till. Har nu fått tabletter och stolpiller som jag kan ta hemma för att förhoppningsvis slippa åka in när jag får ont. Har nu varit hemma sedan tisdagkväll och haft två smärtattacker som jag kunnat kupera hemma. Jätteskönt.

Svar på tråden Ont under revbenen