• Cutiemommy

    Ok hjälp, nu!!!

    Jag tog ett test idag som visade att jag inte var gravid (det var en sticka så inte clearblue) men känner mig fortfarande orolig då jag mår ganska illa och vill spy. Ville då testa ett nytt gravtest men hade inget kvar så jag gav mig ann på ett ägglossningstest. Det visade ett svagt positivt (inte jätte svagt men inte starkare än kontrollstrecket) jag vet om att äl-tester inte funkar som gravtest men läste massa på familjeliv på många som har testat och de har funkat för dom. Jag ska få min mens imorgon så ska det verkligen visa positivt för ett ägglossningstest då? (Jag vet att jag borde använda preventivmedel och det ska jag)

  • Svar på tråden Ok hjälp, nu!!!
  • Vujt

    Ett ägglossningtest är inte positivt bara för att det finns ett streck på det. Båda streck måste vara minst lika starka eller så måste teststrecket vara starkare än kontrollstrecket. Det är helt normalt att det syns streck på äl test när som helst i cykeln. För vissa syns streck varje dag, för andra syns det vissa dagar och inte andra (kan också variera månad från månad). Om du får ett positivt äl-test (båda streck minst lika starka) precis innan mens så KAN det bero på graviditet, men också på att mensen snart kommer. Beror det på graviditet får du dock även + på gravtest vid det laget. Så nej, att du får ett streck (och du har inte ens ett positivt streck) på ett äl-test betyder inte att du är gravid.

Svar på tråden Ok hjälp, nu!!!