• JeSuisMoi

    Apiforce trots regelbunden cykel

    Hej!

    Jag testar denna månad apiforce, men även rosenrot, för första gången. Man kan ju läsa både bra och dålig kritik till apiforce, men jag undrar ifall någon i liknande situation min kan berätta om sina erfarenheter.

    Jag har en regelbunden cykel, men har dock sen ägglossning (dag 19-20) och sedan en kort lutealfas, 11 dagar, lågt progesteron.

    Någon i liknande situation som kan beskriva utfallet? Jag hoppas på tidigare ÄL och ?starkare? ÄL så att lutealfasen kanske förlängs.

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Apiforce trots regelbunden cykel
  • Minmillis

    Jag har ungefär samma problem som du så hänger gärna här för o se vad du får för svar. Hade äl cd 23 och kort lutealfas. Trolig orsak är för låg progesteron. :/

  • Millnear

    Jag har alltid haft en regelbunden menscykel med mens en gång i månaden.

    Testade apiforce i en månad för ett halvår sen....får mens bara en gång varannan månad nu...Så ja...Så här i efterhand så ångrar jag mig att jag testade apiforce i med att min menscykel har blivit typ dubbel så lång sen tidigare...Funderar på att köra en månad till med apiforce i hopp om att ställa menscykeln tillrätta igen.

    Så jag rekommenderar inte att testa apiforce om man har en regelbunden menscykel...Men detta är bara min erfarenhet, går säkert annorlunda för nån annan :) både btw skit dåligt med apiforce ..kände mig slö och illamående när jag åt det

  • JeSuisMoi
    Millnear skrev 2019-12-18 09:29:08 följande:

    Jag har alltid haft en regelbunden menscykel med mens en gång i månaden.

    Testade apiforce i en månad för ett halvår sen....får mens bara en gång varannan månad nu...Så ja...Så här i efterhand så ångrar jag mig att jag testade apiforce i med att min menscykel har blivit typ dubbel så lång sen tidigare...Funderar på att köra en månad till med apiforce i hopp om att ställa menscykeln tillrätta igen.

    Så jag rekommenderar inte att testa apiforce om man har en regelbunden menscykel...Men detta är bara min erfarenhet, går säkert annorlunda för nån annan :) både btw skit dåligt med apiforce ..kände mig slö och illamående när jag åt det


    Hmm det låter ju inte så bra.. men hade du en normal cykel, dvs runt 28 dagar och normal lutealfas? För min cykel är ju regelbunden men den är ju inte "bra" på så vis att lutealfasen är kort, tror det innebär att ägglossningen inte är så stark...
  • Min tur

    Jag skulle tagit kontakt med gyn när det gäller problem men menscykel. Och som du skriver i ts, du har lågt progesteron, då behöver du en behandling för det. Exempelvis Primolut Nor. Det höjer dina nivåer av progesteron. 


     

  • JeSuisMoi
    Min tur skrev 2019-12-19 12:57:17 följande:

    Jag skulle tagit kontakt med gyn när det gäller problem men menscykel. Och som du skriver i ts, du har lågt progesteron, då behöver du en behandling för det. Exempelvis Primolut Nor. Det höjer dina nivåer av progesteron. 

     


    Jo det hade ju varit att föredra. Jag tog lutinus förra cykeln så får se ifall den här cykeln blir annorlunda. De vill inte ta in mig förrän vi försökt i ett år. Och det är väl helt rätt att man borde ge det tid men man bryts ju långsamt ner av den här processen. Vi har försökt i ett halvår, och har ett missfall och en kemisk, de två senaste månaderna. Jag vet att ett halvår inte är lång tid, men när hela livet påverkas extremt av detta börjar man bli ganska desperat tyvärr... jag tester apiforce och rosenrot den här cykeln, men håller mig till låga doser och ser vad som händer...
  • Min tur

    Det räcker med att du kontaktar gyn och förklarar dina korta/konstiga cykler. Just Primolut Nor som jag nämnde i ett exempel används pga flertalet olika anledningar: oregelbunden mens, lång blödning, skjuta upp mens tex.

  • JeSuisMoi
    Min tur skrev 2019-12-19 21:46:01 följande:

    Det räcker med att du kontaktar gyn och förklarar dina korta/konstiga cykler. Just Primolut Nor som jag nämnde i ett exempel används pga flertalet olika anledningar: oregelbunden mens, lång blödning, skjuta upp mens tex.


    Jag har kontaktat gyn och berättat och de säger att det inte är något problem och att vi ska försöka i ett år innan vi söker hjälp..
  • Min tur
    JeSuisMoi skrev 2019-12-20 07:32:02 följande:
    Jag har kontaktat gyn och berättat och de säger att det inte är något problem och att vi ska försöka i ett år innan vi söker hjälp..

    Okej. Konstigt att de inte ens vill hjälpa att få ordning på dig menscykel. Att ha koll på sin äl är ju en förutsättning för att kunna bli gravid :/


    Önskar dig all lycka till!

  • Majson

    Hej! Har exakt samma som du ts och beställt apiforce. Men blir dock osäker på att ta nu när jag läser att det kan ställa till det om man redan har en regelbunden cykel. Hur gick det för dig?

  • mammaibromma

    Testat Apiforce i 2 månader... Alltid haft regelbunden mens och äl, första månaden var menscykeln som vanlig och appen stämde. Nu senast fick jag en sån pms 5 dagar före äl (enligt appen) att jag gjorde slut med killen (hann med ett samlag innan).... Idag är mensen 4 dagar sen och jag har fått en svampinfektion, ömma bröstvårtor, molvärk och halsbränna. (Kan vara så att ägglossningen kom tidigare än vad den brukar)

  • Majson
    mammaibromma skrev 2020-03-02 21:15:36 följande:

    Testat Apiforce i 2 månader... Alltid haft regelbunden mens och äl, första månaden var menscykeln som vanlig och appen stämde. Nu senast fick jag en sån pms 5 dagar före äl (enligt appen) att jag gjorde slut med killen (hann med ett samlag innan).... Idag är mensen 4 dagar sen och jag har fått en svampinfektion, ömma bröstvårtor, molvärk och halsbränna. (Kan vara så att ägglossningen kom tidigare än vad den brukar)


    Ojdå!

    Okej, så du märkte inget konstigt med cykeln (förutom det som sker nu då)? Fått min apiforce idag, men har ca 12 dagar kvar till beräknad äl (cykeldag ca 18), funderar på om jag kan börja idag trots några dagar efter mens?
  • Majson

    Mammaibromma: uppdatera gärna hur det går! Om du är gravid eller om cykeln bara har fuckat upp.

  • Majson
    mammaibromma skrev 2020-03-04 09:18:44 följande:

    Jag är gravid ?????????


    Grattis! Hur länge hade ni försökt? Börjar med mina nästa månad :) (åt b6 vitaminer förra och har mått så konstigt sen mens, men är ej gravid, så låter kroppen återhämta sig och kör nästa månad)
  • Majson

    Alternativt funderar jag på att börja nu ca 1 vecka innan äl, men vet inte om det bara är slöseri med tabletter...

  • JeSuisMoi
    Majson skrev 2020-03-01 19:47:25 följande:

    Hej! Har exakt samma som du ts och beställt apiforce. Men blir dock osäker på att ta nu när jag läser att det kan ställa till det om man redan har en regelbunden cykel. Hur gick det för dig?


    Hej! Ledsen för segt svar, har blivit förbjuden att hänga på familjeliv av min barnmorska. Med andra ord är jag nu gravid. Jag tog faktiskt både rosenrot och apiforce i början av cykeln (en av vardera per dag) men blev lite rädd att jag tog för mycket så jag började äta apiforce och rosenrot varannan dag.

    Min ägglossning kom inte tidigare, den kom på dag 19 som vanligt. Jag blev gravid, är nu i vecka 14. Om det beror på rosenrot/apiforce vet jag inte alls, men för mig störde det inte min cykel. Jag upplevde min ägglossning som kraftig, hade väldigt tydliga symptom och fick nästan graviditetssymptom bara 2-3 dagar efter ägglossningen. Vad det beror på vet jag inte, ifall kroppen redan reagerade med högt progesteron.

    Jag plussade svagt 9 dagar efter ägglossning och började då med Lutinus (extra progesteron) som jag fått utskrivet av min gynekolog.

    Jag hade också en historia där i början av grav att mitt hcg inte ökade som det skulle (det ökade med endast 46% på 48 timmar då det egentligen ska fördubblas, sägs att ökar det inte med mer än 50% så är det inte en lyckad graviditet).

    Men här sitter jag idag med en liten mage och gjorde kub i förrgår där vi fick se en livlig liten med lägsta risken på trisomierna.

    Stort lycka till alla ni som fortfarande kämpar, vet hur tufft det är och jag önskar ingen annan det lidande det för med sig. Håller tummarna stenhårt för att det snart blir bebis för er. KRAM!
  • Majson
    JeSuisMoi skrev 2020-03-22 08:19:44 följande:

    Hej! Ledsen för segt svar, har blivit förbjuden att hänga på familjeliv av min barnmorska. Med andra ord är jag nu gravid. Jag tog faktiskt både rosenrot och apiforce i början av cykeln (en av vardera per dag) men blev lite rädd att jag tog för mycket så jag började äta apiforce och rosenrot varannan dag.

    Min ägglossning kom inte tidigare, den kom på dag 19 som vanligt. Jag blev gravid, är nu i vecka 14. Om det beror på rosenrot/apiforce vet jag inte alls, men för mig störde det inte min cykel. Jag upplevde min ägglossning som kraftig, hade väldigt tydliga symptom och fick nästan graviditetssymptom bara 2-3 dagar efter ägglossningen. Vad det beror på vet jag inte, ifall kroppen redan reagerade med högt progesteron.

    Jag plussade svagt 9 dagar efter ägglossning och började då med Lutinus (extra progesteron) som jag fått utskrivet av min gynekolog.

    Jag hade också en historia där i början av grav att mitt hcg inte ökade som det skulle (det ökade med endast 46% på 48 timmar då det egentligen ska fördubblas, sägs att ökar det inte med mer än 50% så är det inte en lyckad graviditet).

    Men här sitter jag idag med en liten mage och gjorde kub i förrgår där vi fick se en livlig liten med lägsta risken på trisomierna.

    Stort lycka till alla ni som fortfarande kämpar, vet hur tufft det är och jag önskar ingen annan det lidande det för med sig. Håller tummarna stenhårt för att det snart blir bebis för er. KRAM!


    Åh grattis! Så härligt.

    Skönt att det gick vägen och att apiforce inte störde cykeln. Börjar med apiforce nästa cykel om det inte tagit sig denna gång, har BIM nu i veckan.
Svar på tråden Apiforce trots regelbunden cykel