• Anonym (Hörande frun)

Men skaffa hörapparat då, gubbe!

Ja, jag är höggravid och sjukt irriterad i grunden. Men. Min man hör sämre och sämre. Vägrar dock erkänna det. Således skyller han hela tiden på att jag sagt något annat. Som nyss. Jag sa: ?Jag är inte riktigt vän av att vi gör på det sättet?

Han gick i taket och menade att jag sagt DU och inte VI. Det finns heller inte någon möjlighet att han hört fel, enligt honom själv. Han vet vad han hör. Det är jag som säger fel. Och så är det varje gång han hör fel. Jag har därför, speciellt när vi pratar om lite känsligare saker som kan verka anklagande till exempel, blivit väldigt noga med vad jag säger för att minnas. Ändå anklagar han varje gång mig för att säga fel.

I morse exploderade jag. Då menade han att jag blir provocerad för att jag vet att jag sagt fel.

Allvarligt, hur går jag karln att ta tag i sin hörsel, utan att någon (eller min mentala hälsa) kommer till skada?

• Svar på tråden Men skaffa hörapparat då, gubbe!
  • Anonym (J)

Du det låter inte som att det är hörseln det är fel på..

• Anonym (Hörande)

Men vaddå, du menar att han har nedsatt hörsel för att han gör andra ord än vad du tycker att du faktiskt säger?

Låter som ni har kommunikationsproblem och du ör nog inte helt oskyldig i sammanhanget.

• Anonym (Hörande frun)
    Anonym (Hörande) skrev 2019-12-18 09:21:04 följande:

Men vaddå, du menar att han har nedsatt hörsel för att han gör andra ord än vad du tycker att du faktiskt säger?

Låter som ni har kommunikationsproblem och du ör nog inte helt oskyldig i sammanhanget.

Ja, han hör dåligt. Du förstår, teven står numera konstant inställd strax under pensionärsvolym. Han hör, trots det, inte sällan fel på vad nyhetsuppläsare eller andra säger. Numera kör han textning om vi samtidigt söver barn eller har något annat ljud på. En volym som förr var standard.

Men visst, en viss typ av kommunikationsproblem är det ju när mottagaren inte hör.
  • Anonym (mm)

då får ni chatta istället för att prata muntligt, så att allt står i text. 

• Anonym (Hörande frun)
    Anonym (mm) skrev 2019-12-18 09:35:25 följande:

då får ni chatta istället för att prata muntligt, så att allt står i text. 

Det är ju ett alternativ. En smula färglöst kanske. Jag kan också gå runt med ständigt påslagen diktafon.

Nej men allvarligt. Jag måste på nåt vis få honom att acceptera att han faktiskt hör taskigt. Han är av helt annan åsikt i frågan. Det är alltid andra som talar sluddrigt, säger fel, teven som är gammal eller taskig kvalitet på ljudspåren som gör att han måste dra upp volymen.
  • BuoBä

Vad jobbar han med och hur fungerar det där? Kan du hinta till hans chef att en kallelse till företagshälsovården för hörselkontroll vore på sin plats?

• Anonym (Hörande frun)
    BuoBä skrev 2019-12-18 10:29:49 följande:

Vad jobbar han med och hur fungerar det där? Kan du hinta till hans chef att en kallelse till företagshälsovården för hörselkontroll vore på sin plats?

Han är egen och den arbetsgivaren är precis lika envis

Jag vet inget om hur det funkar när han är ute hos kund, men vid de möten han kör hemifrån via dator, använder han numera alltid ordentliga och brusreducerande lurar. För ett år sen kunde han sitta utan lurar och lyssna. Enligt honom själv, beror det enbart på att det är bekvämt.
  • BuoBä
    Anonym (Hörande frun) skrev 2019-12-18 10:34:42 följande:

Han är egen och den arbetsgivaren är precis lika envis

Det var ju typiskt!

Du har min fulla sympati. Min morfar var fullt medveten om att han hörde dåligt men ÄNDÅ var han sur och grinig för att "folk mumlade". Och hörapparat skulle han såklart inte ha för det hade han provat en gång och det fungerade inte. Att det kanske hade hänt en hel del på den fronten på 30 år kunde han - trots stort teknikintresse - inte ta in...
  • Anonym (Hörande frun)
    BuoBä skrev 2019-12-18 10:43:04 följande:
    Det var ju typiskt!

Du har min fulla sympati. Min morfar var fullt medveten om att han hörde dåligt men ÄNDÅ var han sur och grinig för att "folk mumlade". Och hörapparat skulle han såklart inte ha för det hade han provat en gång och det fungerade inte. Att det kanske hade hänt en hel del på den fronten på 30 år kunde han - trots stort teknikintresse - inte ta in...
    Det är lite så här också. Min man minns sin mormors hörapparat, en sån där gulnad sak som nästan fick örat att hänga ner. Nu har hans pappa förvisso fått hörapparater (sen svärmor hotat med att kasta ut honom om han inte kom hem med remiss från vårdcentralen. Envisheten verkar gå igen...), men det hjälper inte.
  • MsFry

Herregud så frustrerande. Och väldigt vanligt.

Kanske det kan vara en grej ändå att ibland spela in era samtal i smyg och sen spela upp om det blir en diskussion?

Vad är hans motivering till att ha så högt ljud på tv? Det lär ju vara skadligt för era barns hörsel.

• Anonym (Hörande frun)
    MsFry skrev 2019-12-18 10:55:42 följande:

Herregud så frustrerande. Och väldigt vanligt.

Kanske det kan vara en grej ändå att ibland spela in era samtal i smyg och sen spela upp om det blir en diskussion?

Vad är hans motivering till att ha så högt ljud på tv? Det lär ju vara skadligt för era barns hörsel.

Motiveringen är att jag alltid har så lågt. Jag råkar förvisso ha väldigt bra hörsel, men ingen superhörsel, så jag läser inte på läpparna när jag ser på tv. Jag tror inte att ljudnivån är skadlig (än), men ljudet kryper hela tiden uppåt.

Jag tror inte heller att det är så ovanligt. Det roliga är att den sämre synen kan han skämta om. Men det är också vanligare i hans ålder, än sämre hörsel. Så gammal är han inte att "alla andra" också har det.
Svar på tråden Men skaffa hörapparat då, gubbe!