• Alfons sover

    tillverkningsår/ inköpsår olika?

    Hej jag har köpt en ny Britax Römer babyskydd. Men ser när jag kommer hem att tillverkningsåret är 2017 på stolen. 
    Är det normalt att stolen kan vara tillverkad något år senare? Den köptes som sagt helt ny från butik. 

    Men visst räknar jag hållbarheten från dagen då jag börjar använda den? 

  • Svar på tråden tillverkningsår/ inköpsår olika?
  • Coccolina
    Alfons sover skrev 2019-12-18 12:46:52 följande:

    Hej jag har köpt en ny Britax Römer babyskydd. Men ser när jag kommer hem att tillverkningsåret är 2017 på stolen. 
    Är det normalt att stolen kan vara tillverkad något år senare? Den köptes som sagt helt ny från butik. 

    Men visst räknar jag hållbarheten från dagen då jag börjar använda den? 


    Hållbarheten borde vara från tillverkningsår då det är då det är påverkan på produkten. Det är ju plasten som kan bli skör med tiden och plasten har ju skapats och finns även om du inte köpt produkten. Lite som att ett paket mjölk kan bli dåligt även om du inte köpt det ännu. 


    Ibland kan det vara speciella saker som påverkar hållbarheten, tex utsättas för solljus eller så. Eller "öppnad burk" och liknande. 


    Men är du osäker skulle jag kolla med Britax direkt. 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Magnefico

    Dock är det viktigt att poängtera att det inte finns några objektiva råd om att man skulle behöva kasta babyskydd efter 5 år.

    De enda råd som finns kommer från NTF(vars medlemmar gynnas av ökad stolförsäljning) och stoltillverkare. Båda dessa har ekonomiska intressen i att konsumenterna ska köpa fler stolar.

    Om det verkligen hade varit viktigt så hade:

    1. Ansvarig myndighet (transportstyrelsen) rekommenderat att kassera gamla stolar.

    2. Det varit olagligt att använda ?för gamla? stolar

    Eftersom inget av ovanstående gäller så vågar jag påstå att snacket om ?för gamla? bilbarnstolar är nonsens.

  • Alfons sover
    Svar från Britax: Bilbarnstolar från Britax Römer har inte ett officiellt bäst före-datum, eftersom vi använder högkvalitativt UV-stabiliserat material som förhindrar åldrande. Trots det stödjer vi de allmänna råden från European Nursery Products Confederation och tycker att de bör användas som riktlinjer. Utgå från den dag du började använda din bilbarnstol när du beräknar stolens återstående livslängd. Babyskydd 7 år och bilstolar till grupp 2 & 3 10 år."
  • Giftskåneman
    Alfons sover skrev 2019-12-20 09:58:34 följande:

    Svar från Britax: " Bilbarnstolar från Britax Römer har inte ett officiellt bäst före-datum, eftersom vi använder högkvalitativt UV-stabiliserat material som förhindrar åldrande. Trots det stödjer vi de allmänna råden från European Nursery Products Confederation och tycker att de bör användas som riktlinjer. Utgå från den dag du började använda din bilbarnstol när du beräknar stolens återstående livslängd. Babyskydd 7 år och bilstolar till grupp 2 & 3 10 år."


    Skumt man inte ska räkna från tillverkningsdagen
Svar på tråden tillverkningsår/ inköpsår olika?