• Wed 18 Dec 2019 14:21
    928 visningar
    7 svar
    7
    928

    Hjärtfel VSD

    Hej.

    Jag är gravid i vecka 20 och fick reda på under rutinultraljudet att bebisen har ett hjärtfel som heter

    Ventrikelseptumdefekt, förkortat VSD.

    Hålet är ganska stort och kommer inte att växa ihop utan en operation kommer att göras när bebis är några månader gammal om allt ser bra ut vid födseln.

    Någon mer som har fått reda på under RUL eller efter förlossning att er bebis har VSD?

    Dela gärna med er om hur det har gått.

    Man är konstant orolig och hade varit skönt att prata med någon som varit med om samma sak.

  • Svar på tråden Hjärtfel VSD
  • Wed 18 Dec 2019 22:14
    #1

    Hej! Vi har inte fått vårt barn ännu men fick också reda på att vår bebis som ska komma i mars har vsd. Min systerdotter med ds föddes med vsd som växte igen av sig självt.

    Kardiologen tror inte hålet kommer växa ihop heller pga var det är placerat. Hur stort var hålet, om ni fick reda på det? Vår bebis har ett på 2,5-3mm.

  • Wed 18 Dec 2019 23:39
    #2

    Han kunde inte bestämma hur stort hålet var men stort nog att det behövas opereras iaf.

    Men vi ska på fler kontroller längre fram och då kanske vi får reda på det.

    Vet du hur många mm det behöver vara för att det ska växa ihop? :)

  • Thu 19 Dec 2019 07:57
    #3
    Sandraa93 skrev 2019-12-18 23:39:23 följande:

    Han kunde inte bestämma hur stort hålet var men stort nog att det behövas opereras iaf.

    Men vi ska på fler kontroller längre fram och då kanske vi får reda på det.

    Vet du hur många mm det behöver vara för att det ska växa ihop? :)


    Det vet jag tyvärr inte, men vår kardiolog lugnade oss rätt mycket genom att förklara hur man åtgärdar vsd osv. När har ni återbesök? Vi ska tillbaka 30 januari och är då är jag i v.35.
  • Thu 19 Dec 2019 17:00
    #4

    Okej ja det lät inte som någon svår operation och denna typ av operation görs väldigt ofta, så förhoppningsvis ska väl allting lösa sig ??

    Har inte fått en ny tid ännu, dom skulle skicka en kallelse ??

  • Anonym (Flore­nce)
    Thu 19 Dec 2019 17:03
    #5

    Här ts, kan du få massor av information. Det går också bra att kontakta dem för frågor. Jag har inte själv barn med hjärtproblematik, men känner ett par föräldrar där och mer engagerat folk får man leta efter.

    www.hjartebarnsfonden.se/

  • Anonym (Japp)
    Thu 19 Dec 2019 22:41
    #6

    Hej,

    Jag kan försöka svara dig.

    Dagen efter min dotters födelse upptäcktes hennes vsd. Tror hålet var ungefär tre mm. De trodde det skulle växa ihop men så blev det inte.

    Hon opererades strax efter att hon fyllt tre. Allt gick jättebra! Hon fick jättebra smärtlindring efter operationen och personalen var toppen! Hon längtade tillbaka till det roliga lekrummet flera år senare.

    Idag är hon 15 år. Ärret är som en tunn tråd och hon är friskförklarad. Det var många år sedan hon gick på uppföljning efter operationen. Nästa år ska hon få chansen att ställa frågor om hennes hjärta och operationen till sjukvården.

  • Fri 20 Dec 2019 19:02
    #7

    Tack för länken , ska gå in och läsa där :)

    Vad skönt att höra att operation m.m gick bra.

    Har bra förhoppningar om att detta kommer gå bra och små barn är ju starka så dom klarar ganska mycket.

Svar på tråden Hjärtfel VSD