• Diana05

    Igångsättning välja metod?

    Hej.

    Har ni som blivit eller ska bli igångsatt fått välja metod?

    Jag var inte nöjd med första igångsättning första förlossningen. Väldigt tuff och jobbig förlossning både för mig och barnet som inte slutade så bra. Så var såklart livrädd inför andra. Men nej fick inte välja metod på andra förlossningen. Så nu vill jag gärna höra om ni fick välja?

    Jag fick inte välja då man endast kan få cytotec om man har omogen/ej öppen tapp? Men tycker någon har fått en gelé eller balkong trots omogen?

  • Svar på tråden Igångsättning välja metod?
  • Fjäril kär

    Jag var öppen 3 cm båda gångerna och de tog hål på hinnorna. Det var inte tal om något annat.

    Min väninna fick ballong och gick 24 timmar utan att det hände något, de tog hinnan sen och då tog det fart.

  • Querty

    Fick inte välja. Angusta tabletter dom inte gjorde ett skit första dygnet. Sen gel och då hönde det grejer. Från fel applicering tills hon var ute ca 12h

  • Anonym (E)

    Fick med Angusta tabletter. Fick inte välja och jag blev igångsatt v42+0 och var öppen ca 1,5 med bakåt lutad tapp. Fick första tabletten kl 12:00 och första värkarna kom kl 20 och sonen var ute 03:15 med sugklocka.

  • Anonym (K)

    Fick inte välja. Blev igångsatt i v 38+0 och var öppen 3 cm när jag kom in men tappen var fortfarande rätt hård. Fick cytotek för att mjuka upp tappen. Efter tre doser fick jag lite värkar och när jag undersöktes var tappen mjuk så de tog hål på hinnorna. 3,5 timmar senare var barnet ute.

  • Anonym (J)

    Men nu får det ändå fan vara nog. Varför föda på sjukhus över huvud taget om du tror dig kunna bestämma igångsättningsmetod? Man väljer metod av en anledning! NEJ det går inte att få in en ballong på omogen tapp. Som exempel!

  • fjanten

    Nej, jag fick givetvis inte välja. Varför tror du att man skulle få välja det själv..? På mig togs hinnorna då jag var öppen 5 cm redan ändå, sedan värkstimulerande dropp efter någon timme. Gick toppenbra.

  • Anonym (Man kan absolut önska)

    Man kan absolut önska igångsättningsmetod förutsatt att läkaren är schysst och att du visar att du är påläst. Ibland väljs metoden enbart pga. patientens bishop score. Om man inte är särskilt mogen kan exempelvis ballong vara som mest aktuellt samt skonsamt, medan ballongen blir mindre verksam ju högre bishop score man har (inom ramen; sub cirka 4cm). Men om man motsäger sig Cytotec med goda anledningar (exempelvis en oro inför överstimulation) och bishop score:n ligger lite sådär i mellanläge, så är det absolut inte omöjligt att få en ballongkateter istället om man önskar det. 

    Till ovan svar; slangen som hör till ballongkatetern är inte ens en centimeter bred, möjligtvis 5mm i diameter. Det går alltså jättebra att sätta ballongkateter på någon som inte ens är öppen för ett finger och är relativt omogen. Ballongen fylls inte upp med koksaltlösning förrän katetern har förts in ovanför modermunnen och befinner sig i rätt läge.

  • Diana05

    Jag önskade få välja eftersom min första förlossning inte gick bra varken för mig eller bebis. Samt allt som man läser om just cytotec riskerna! Jag får än idag gå på möten då jag inte har bearbetat den hemska förlossningen! Så varför ens ifrågasätta mig detta med er attityd? Kanske skulle tjatat till mig kejsarsnitt istället vilket jag ska göra om det någonsin blir en bebis till. Men då min första förlossning gick åt skogen och jag inte ens då fick akut kejsarsnitt så varför ens få välja det? Ursäkta men vill inte bli ifrågasatt när man varit med om något så hemskt. När bebis liv står på spel och nästan ens eget.

    Ja varför föda på sjukhuset? För att jag har inga andra alternativ! Pga sjukdom!

    Men tack till alla er som faktiskt svarade och var trevliga. Precis vad jag ville veta.

  • Summerchild

    Jag var öppen 3cm och hinnorna togs och sen dropp... Alla ggr tror jag ...4ggr

  • Anonym (Siri)

    Jag fick inte välja och hade inte så stor koll på vilka metoder som fanns. Fick Angusta-tabletter, var endast öppen 0,5 cm när jag kom in. Hann få 2 innan förlossningen drog igång "på riktigt". Dom gjorde susen på mig, strax efter kl.00 (fick första tabletten 20-nånting) fick jag kraftiga värkar och 04:41 var han ute.

    Hur har det gått? :)

Svar på tråden Igångsättning välja metod?