• Anonym (Ts)

Dåligt att äta uppvärmt ris som grsvid?

Jag har hört att man ska undvika att äta ris som man värmer upp från gårdagen. Vet dock inte hur stora risker det är med det, har gjort det ett psr gånger men nu är jag gravid och oroar mig därför lite extra. Har en massa ris över från gårdagen (köpte hem färdigmat från en kinesisk restaurang) som jag funderar på att äta upp till lunch. Vågar jag det?

• Svar på tråden Dåligt att äta uppvärmt ris som grsvid?
  • Anonym (Ingen fara)

Det är ingen fara. Ät på du

• Anonym (Va?)

Ska man inte äta uppvärmt ris? Aldrig hört och lägger det i matlådan till maken minst en gång i veckan... varför är det dåligt?

• brallison

Det är farligt att äta mycket ris iöht då det innehåller rätt så mycket arsenik, men vad jag vet det spelar ingen roll om man värmer riset dagen efter - om det är en fråga om baketier, så ska man bara varma det ordentligt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Va?) skrev 2019-12-19 13:06:53 följande:

Ska man inte äta uppvärmt ris? Aldrig hört och lägger det i matlådan till maken minst en gång i veckan... varför är det dåligt?

Ska tydligen vara nån bakterie som finns i ris och som inte dör om man ens värmer :/ Säger även Livsmedelsverket till och med: www.expressen.se/kvallsposten/varningen-uppvarmt-ris-kan-gora-dig-sjuk/

Men nej, jag hade inte heller hört det förut och många gånger värmt ris i mstlåda utan att ha blivit sjuk. Hade nog gjort det utan att vara orolig annars men nu när jag är gravid blir jag ju lite extra på min vakt..
  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-19 13:23:19 följande:

Ska tydligen vara nån bakterie som finns i ris och som inte dör om man ens värmer :/ Säger även Livsmedelsverket till och med: www.expressen.se/kvallsposten/varningen-uppvarmt-ris-kan-gora-dig-sjuk/

Men nej, jag hade inte heller hört det förut och många gånger värmt ris i mstlåda utan att ha blivit sjuk. Hade nog gjort det utan att vara orolig annars men nu när jag är gravid blir jag ju lite extra på min vakt..

Den bakterien kan i värsta fall orsaka magsjuka, bakterien är inte fosterskadande.
  • Anonym (Ts)
    brallison skrev 2019-12-19 13:10:39 följande:

Det är farligt att äta mycket ris iöht då det innehåller rätt så mycket arsenik, men vad jag vet det spelar ingen roll om man värmer riset dagen efter - om det är en fråga om baketier, så ska man bara varma det ordentligt.

Yes arseniken vet jag och äter därför bsra ris ibland. Men enligt länken jag skrev ovan ska dessa bakterier i ris inte ens dö om man värmer det :/ Tycker dock också det låter rätt otroligt...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2019-12-19 13:25:17 följande:

Den bakterien kan i värsta fall orsaka magsjuka, bakterien är inte fosterskadande.

Aha okej, ja det är ju främst listeria och toxoplasma man hört ska kunna orsaka fosterskador och det verkar ju inte som om det borde finnas i uppvärmt ris.

Asch, nu är jag så hungrig så jag kör nog bara på :)
  • Anonym (T22)
    brallison skrev 2019-12-19 13:10:39 följande:

Verkligen en fettext på "att äta mycket ris". Ris i normalmängd är helt OK. Men visst finns det arsenik i ris, tillagning kan exempelvis minska den mängden. Numera rek. det att koka upp ris såsom man kokar upp pasta. :D 

Till TS: Det är ingen fara! Ät på. :)
  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-19 13:28:14 följande:

Aha okej, ja det är ju främst listeria och toxoplasma man hört ska kunna orsaka fosterskador och det verkar ju inte som om det borde finnas i uppvärmt ris.

Asch, nu är jag så hungrig så jag kör nog bara på :)

Precis! Det är bara dessa bakterier som KAN vara fosterskadande, men man ska komma ihåg att listeria och toxoplasma är väldigt ovanligt.
Svar på tråden Dåligt att äta uppvärmt ris som grsvid?