• Taffer86

    När berätta för äldre syskon?

    Hej!

    Vi väntar barn i början av juli, men då vi väntar tvillingar är det inte orimligt att tänka sig att barnen kommer tidigare.

    Jag har en son på 13 år och en dotter på 7 år sedan tidigare och sambon har en dotter på 8 år sedan tidigare.

    Funderingar kring när det är läge att berätta för barnen att de ska få syskon finns såklart och vi har inte velat berätta för tidigt,men samtidigt vill vi inte vänta för länge så barnen får tid att vänja sig vid tanken.

    Är i vecka 11+1 nu och var på ultraljud igår då vi fick veta att det var tvillingar och att de mådde bra:)

    Vi har pratat om att berätta för alla barnen att de ska få syskon ganska snart, men tänker samtidigt att det är tidigt.

    När berättade ni andra för era barn att de skulle få syskon?

    Spelar åldern på barnen nån roll?

  • Svar på tråden När berätta för äldre syskon?
  • solhatten

    Är själv gravid med mitt 5:e och är i vecka 9, jag tror att jag ska försöka vänta tills efter kub men samtidigt är jag så dålig och kräks så funderar på om vi kommer vänta så länge. De andra gångerna har jag berättat i ca vecka 12 men är lite beroende på ålder tycker jag, ett mindre barn skulle jag nog vänta med att berätta för då det kanske är svårare att förklara om det inte går bra, ett äldra barn är lite enklare att förklara för och kanske sörja med om det inte skulle gå bra

  • Taffer86

    Ja jag har också mått dåligt och varit väldigt trött och är det fortfarande.

    Kan tillägga att ingen av barnen bor hos oss på heltid utan är här varannan helg i dagsläget.

    Lite velig här, vill inte berätta för tidigt om nått skulle gå fel, men vill ändå att de ska ha tid på sig att smälta allt.

    Dottern kommer troligtvis flytta hit i samma veva som barnen kommer dessutom och då är det bra om hon vet och får tid på sig att smälta detta.

  • solhatten

    Du borde ju kunna berätta för du har ju fått se dina småttingar i magen, och risken att det ska hända nått nu är ju väldigt liten, dessutom är ju inte barnen så små så kör på du och berätta

  • Taffer86

    Får diskutera det en sväng till med sambon här:)

    Jag har varit väldigt försiktig med att berätta för folk medans han har velat berätta länge:)

Svar på tråden När berätta för äldre syskon?