• Anonym (Alva17)

Få könssjukdom utan sex?

Hej.

Ni som lever i monogam relation i över 2 år.

Är könssjukdomar bevis på otrohet?

Kan man bli smittad med klamydia genom att bada i bubbelpool?

Kan man bli smittad om man sätter sig på en bänk i omklädningsrummet naken.

Vilka könssjukdomar kan man bli smittad av utan att ha sex isåfall?

Kan min pojkvän haft någon könssjukdom latent i kroppen sen tiden innan vi blev ihop för att bryta ut nu och smitta mig?

Vart kan jag läsa på mer specifikt om hur man blir smittad.

Mvh Har bara haft sex med en.

• Svar på tråden Få könssjukdom utan sex?
  • Anonym (Anna)

Det skiljer lite på olika könssjukdomar men de kan ligga latent i flera år. Är det klamydia det handlar om?

• Anonym (Alva17)

Vilka könssjukdomar kan ligga latent i 2 år.

Ja de e klamydia

• Anonym (Andreas)

Många könssjukdomar kan ligga latent i många år och sen bryta ut.

En del könssjukdomar kan dessutom vara lite luriga och kan ge besvär som är diffusa och svåra att upptäcka och man kan lura sig själv med att intala sig vara överkänslig mot sköljmedel, duschar för mycket, för tajta kläder, urinvägsinfektion etc etc när det egentligen är en könssjukdom.

• Anonym (Alva17)

Kan ni skicka källa på det ?

För de säger att klamydia är extremt smittsamt.

Har läs o skrivsvårigheter och det kommer ta väldigt lång tid för mig att leta på.nätet genom alla texter för att hitta info. Jag är inte lat . Mvh

• Fjäril kär

Från 1177

Klamydia sprids framförallt när slemhinnor kommer i kontakt med varandra, till exempel genom samlag utan kondom, antingen slidsamlag eller analsamlag och ibland vid munsex. Klamydia kan också spridas vid petting och sexleksaker. Du kan bli smittad av klamydia flera gånger.

Klamydia kan också finnas i svalget. Det är oklart hur vanligt det är med smitta från mun till könsorgan. Därför är det säkrast att använda kondom eller slicklapp även vid munsex om du har sex med någon annan.

Klamydia smittar inte via handslag, kläder, handdukar eller på toaletter, eftersom bakterien inte överlever utanför kroppen.

• Anonym (Alva17)

Så man kan bli smittad av klamydia genom en kyss då de finns bakterien i svalgen?

• Fjäril kär

Från 1177,vårdguiden

Fråga

Hur länge kan man bära på klamydiasmitta? Min pojkvän vill inte testa sig utan säger att eftersom han inte haft sex med någon på ett och ett halvt år innan han träffade mig, så är det ingen fara. Har han rätt?

Svar

Klamydiabakterien kan finnas i kroppen länge utan att ge besvär. Hur länge är det ingen som riktigt vet, men troligtvis upp till ett par år. Det vanligt att en klamydiainfektion läker av sig själv. Efter ett år har ungefär hälften av alla klamydiafall självläkt.

Det finns inget test som kan visa när en smitta skett. Det som finns är ett test för att ta reda på om du är smittad av klamydiabakterien.

Klamydia är en av våra vanligaste könssjukdomar. Klamydia är allvarligt eftersom den kan leda till sterilitet, framför allt hos kvinnor. Därför är det viktigt att få behandling tidigt. En klamydiainfektion går alltid att bota med antibiotika.

Det är viktigt att alltid testa sig efter oskyddat sex, eftersom klamydia inte alltid ger symtom. Testet är säkert när det gått minst sju dagar efter det oskyddade sexet. Undersökningen och behandlingen är alltid kostnadsfri.

Jag tycker att det är en bra idé att även din pojkvän testar sig. På så vis kan ni vara helt säkra på att ingen av er har någon könssjukdom. Din pojkvän kan få hjälp med test på en ungdomsmottagning, vårdcentral eller sex- och samlevnadsmottagning/STI-mottagning. Det går också att testa sig via nätet.

• Anonym (Andreas)
    Anonym (Alva17) skrev 2019-12-19 17:36:19 följande:

Så man kan bli smittad av klamydia genom en kyss då de finns bakterien i svalgen?

Det är dock väldigt ovanligt. Troligtvis är det oralsex som i så fall för smittan vidare.
Svar på tråden Få könssjukdom utan sex?