• Ninnisst

    Hur göra med jul

    Hur skall man göra om hela min familj och släkt inkluderat mig sj inte orkat med barnets farmor och hon förväntar sig att min mamma skall bjuda hem henne på julen. Och om hon inte gör det kommer hon ställa till med drama som vanligt och tala skit om alla

  • Svar på tråden Hur göra med jul
  • EmberEyes
    Ninnisst skrev 2019-12-19 20:30:00 följande:

    Hur skall man göra om hela min familj och släkt inkluderat mig sj inte orkat med barnets farmor och hon förväntar sig att min mamma skall bjuda hem henne på julen. Och om hon inte gör det kommer hon ställa till med drama som vanligt och tala skit om alla


    VIlket är jobbigast, ha henne med på julfirandet eller dramat som uppstår om ni uttrycker att "ingen i släkten pallar med dig på jul, så du får sitta hemma själv "?
  • Anonym (S)

    Du tänker om det finns nån tredje lösning, förutom att bjuda med och hon är "jobbig" och att inte bjuda med och hon är "jobbig"?

    Det skulle väl i så fall vara om det går att prata med henne om varför hon upplevs jobbbig att ha med på jul och om det skulle kunna göra att hon kan förändra på något.

    Eller om det går att kompromissa och bjuda med henne en del av dagen bara.

    Eller att ni reser bort så att hon inte kan bjudas med, men det är väl lite för sent att organisera nu.

    Har ni inte bestömt hur ni ska göra denna jul än?

  • Ninnisst

    Vet inte riktigt vad jag ville med denna tråd.

    Ensam blir hon väll inte om hon far med sin egen släkt och firar jul?

    Planen var att först att vi skulle fira jul hos min moster som bor 1 h bort och då skulle hon inte vara med. Men sen blev det ändrade planer...

    Ville kanske bara se om andr har lika jobbig svärmor som mig och hur ni gör då. Och få bekräftat att vi inte är så jävla hemska om vi inte bjuder med henne.

    Min sambo berättade att dom aldrig ens firat jul på det sättet och det aldrig dri varit en så stor grej för den... Första året jag firade jul med honom hemma hos min släkt låg svärmor hemma i sin säng och var arg på min sambo fö att han inte hade lytt henne och gått och shoppat mat till henne och dragit igång en jävla skrik show och berätta hur hemsk han är och pratade inte med oss fören den 26 när hans släkt skulle på besök och hon behövde hjälp igen..

    Näe vet inte vad jag ville med den storyn heller

  • Anonym (S)
    Ninnisst skrev 2019-12-19 23:30:22 följande:

    Vet inte riktigt vad jag ville med denna tråd.

    Ensam blir hon väll inte om hon far med sin egen släkt och firar jul?

    Planen var att först att vi skulle fira jul hos min moster som bor 1 h bort och då skulle hon inte vara med. Men sen blev det ändrade planer...

    Ville kanske bara se om andr har lika jobbig svärmor som mig och hur ni gör då. Och få bekräftat att vi inte är så jävla hemska om vi inte bjuder med henne.

    Min sambo berättade att dom aldrig ens firat jul på det sättet och det aldrig dri varit en så stor grej för den... Första året jag firade jul med honom hemma hos min släkt låg svärmor hemma i sin säng och var arg på min sambo fö att han inte hade lytt henne och gått och shoppat mat till henne och dragit igång en jävla skrik show och berätta hur hemsk han är och pratade inte med oss fören den 26 när hans släkt skulle på besök och hon behövde hjälp igen..

    Näe vet inte vad jag ville med den storyn heller


    Såna situationer brukar inte gå att lösa i betydelsen av att alla är nöjda och glada utan det brukar handla om ett givande och tagande samt att man får bestämma vilka val som är bäst i relation till de verkliga (inte önskade) konsekvenserna.

    Ändrades plaerna nyligen? I så fall har väl svärmor under en längre tid vetat att ni skulle fira jul på annan plats? Har hon inte u der denna tid planerat ett annat firande?

    Ett vanligt sätt att lösa julen brukar vara att man gör vartannat år. Vartannat år med den enes släkt och vartannat med den andres. Skulle det kunna vara något?

    Går det lösa på ett så enkelt sätt som att hjälper henne att handla och fixa lite julmat? (Med tanke på vad hon blivit arg på förra gången). Kanske hjälpa henne att förbeeeda för julen och även äta julfrukost med henne innan ni åker till er släkt?

    Eller bjuda henne på juldagsmiddag istället?
Svar på tråden Hur göra med jul